خرید از سایت‌های خارجی با ویزاکارت و مسترکارت

پنجشنبه ، 31 فروردين 1402 ، 21:16
برای اینکه بتوانیم از سایت‌های خارجی خرید کنیم به یک روش پرداخت هزینه نیاز است که اکثر سایت‌ها از روش پرداخت ویزا و مسترکارت پشتیبانی می‌کنند. این کارت‌ها مثل کارت‌های بانکی بانک‌های ایرانی هستند؛ با این تفاوت که در سراسر دنیا به‌عنوان یک روش پرداخت شناخته‌شده استفاده می‌شوند.


با توجه به تحریم‌های موجود برای کشور ما بسیاری از مردم نمی‌توانند پرداخت‌های ارزی خود را با این سرویس‌ها انجام دهند ولی ایرانی‌ها می‌توانند پرداخت از طریق ویزا و مسترکارت را با استفاده از سایت‌های پرداخت واسط مثل اول‌پرداخت انجام دهند.


حال برای شروع کار بیایید سرویس‌های گفته‌شده را بیشتر بشناسیم:


ویزاکارت چیست؟

ویزاکارت شرکت خدمات مالی آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در فوسترسیتی، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این شرکت وظیفه ارائه تسهیلات برای مبادلات مالی الکترونیکی در سراسر جهان را بر عهده دارد که بیشتر توسط کارت‌های اعتباری و کارت‌های نقدی و با نشان تجاری ویزا انجام می‌شود.


تاریخچه ویزاکارت

در سپتامبر ۱۹۵۸ بنک آو آمریکا، برنامه کارت اعتباری بنک‌امریکارت خود را در فرسنو، کالیفرنیا با ارسال ۶۰ هزار کارت اعتباری ناخواسته آغاز کرد.


 ایده اصلی، زاییده تفکرات اندیشکده بهبود محصولات بنک آو آمریکا، گروه پژوهش‌های مرکز خدمات مشتریان و رهبر آن جوزف پی. ویلیامز بود.


 ویلیامز توانست در سال ۱۹۵۶ مدیران اجرایی بنک آو آمریکا را متقاعد کند که به او اجازه دهند طرح خودش را پیاده کند و سرانجام این طرح تبدیل به نخستین ارسال موفق گروهی کارت‌های اعتباری ناخواسته با حجم بسیار شد. این کارت‌ها واقعاً کار می‌کردند و درخواست نامه‌های صرف نبودند.


ایده این برنامه و چاپ اولیه کارت‌های آن، برای ویلیامز مهم نبود، بلکه او موفقیت اصلی را در اجرای کامل سامانه‌های کارت چندمنظوره می‌دانست. در میانه دهه ۱۹۵۰ عده‌ای از افراد طبقه متوسط ایالات متحده آمریکا حساب‌های در گردش بسیاری افتتاح کرده بودند که بسیار ناکارآمد و دشوار بود.


مسترکارت چیست؟

مسترکارت شرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی است که در زمینه ارائه خدمات کارت‌های اعتباری، کارت‌های نقدی و مدیریت سامانه‌های پرداخت بانکی فعالیت می‌کند.


دفتر مرکزی این شرکت در شهر پورچِیس، نیویورک قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود. مسترکارت در سال ۲۰۱۸ در فهرست فرچون ۵۰۰ در رتبه ۲۳۶ از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکا قرار داشت.


تاریخچه مسترکارت

ریشه‌های تأسیس مسترکارت به شکل‌گیری کارت‌های اعتباری با برند مسترکارت، در ابتدای دهه ۱۹۶۰ بازمی‌گردد. نخستین صادرکنندگان کارت‌های اعتباری مسترکارت، بانک یونایتد کالیفرنیا، بانک ملی کروکر، بانک ولز فارگو و بانک کالیفرنیا بودند. در سال ۱۹۶۶ انجمنی از چهار بانک مذکور مستقر در کالیفرنیا تحت عنوان انجمن کارت بین‌بانکی شکل گرفت.


 در پی پیوستن بانک مارین میدلند مستقر در نیویورک به این انجمن، نام آن به مسترشارژ تغییر پیدا کرد. در سال ۱۹۶۸ شبکه کارت‌های مستر فعالیت‌های بین‌المللی خود را با امضای مشارکتی با شبکه اروپایی یوروکارت آغاز کرد. در سال ۱۹۶۹ سیتی‌بانک نیز به این انجمن پیوست و شبکه گسترده کارت‌های خود را در شبکه مسترشارژ ادغام کرد. در سال ۱۹۷۲ شبکه اکسس که در بریتانیا مستقر بود نیز به شبکه مسترشارژ پیوست.


در سال ۱۹۷۹ به‌ طور رسمی نام مسترشارژ به مسترکارت تغییر پیدا کرد. در ۱۹۹۰ مسترکارت شبکه اکسس‌کارت را که گسترده‌ترین شبکه یکپارچه کارت‌های اعتباری بریتانیا به شمار می‌آمد، خریداری و در خود ادغام کرد.


 در سال ۲۰۰۲ مسترکارت اقدام به خریداری یوروپِی اینترنشنال کرد که یکی از دو شبکه گسترده کارت‌های اعتباری اروپا بشمار می‌آمد و در سال ۲۰۱۰ نیز بزرگ‌ترین شبکه پرداخت بریتانیا به نام دیتاکش را تصاحب کرد.


این شرکت در سال ۲۰۱۲ شبکه کارت‌های اعتباری خود را باز هم توسعه داد و بخش خاورمیانه خود را راه‌اندازی کرد. شرکت مسترکارت در سال ۲۰۱۴ با خریداری شرکت پین‌پوینت به بازار پرداخت‌های استرالیا نیز وارد شد. امروزه شرکت مسترکارت دارای عملیات در ۲۱۰ کشور جهان است.


 در سال ۲۰۱۶ و در پی فشارهای سازمان تجارت جهانی، دولت چین به شرکت‌های بین‌المللی اجازه ورود به بازار چین و ارائه خدمات پرداخت؛ از جمله مسترکارت و ویزاکارت را صادر کرد.


با ویزاکارت و مسترکارت چه پرداخت‌هایی را می‌توان انجام داد؟


امروزه تقریباً تمامی پرداخت‌ها را می‌توان با این روش‌های پرداخت انجام داد؛ از گرفتن یک گیفت‌کارت از فروشگاه‌های گوگل‌پلی، اپ‌استور، آمازون و… تا خریدهای بسیار گران مثل خرید ماشین و خانه از سایت‌ها و حتی دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی که می‌توانید پرداخت‌های خود را انجام دهید.


کاربرد پرداخت با ویزاکارت و مسترکارت برای ایرانی‌ها

در ایران ما می‌توانیم با دسترسی به این نوع پرداخت تمامی کارهایی را که برای دیگران در سایر کشورها قابل انجام است، انجام دهیم؛ هرچند محدودیت‌هایی برای خرید کالا و ارسال آن به ایران وجود دارد، ولی می‌توانیم کارهایی از قبیل خرید هاست و دامنه از سایت‌های مرجع و خارجی، خرید کالاهای مجازی مثل گیفت کارت‌ها، رزرو وقت سفارت‌ها و پرداخت شهریه دوره‌های بین‌المللی و شهریه دانشگاه‌ها و تمامی پرداخت‌هایی که از ویزاکارت و مسترکارت به‌عنوان یک روش پرداختی آنلاین استفاده می‌کنند را انجام دهیم.


علاقه‌مندان برای پرداخت از طریق ویزاکارت و مسترکارت می‌توانند از مجموعه اول‌پرداخت استفاده کنند تا کارشناسان این مجموعه ضمن راهنمایی کاربران پرداخت‌های ارزی و دلاری / یورویی و دیگر ارزهای افراد را انجام دهند.

► راهنمای استفاده از همراه بانک صادرات
امکان افتتاح حساب‌ غیرحضوری در بانک سینا از طریق اپلیکیشن سیبانک فراهم شد ◄

مطالب مرتبط
بنر