" دسته چک " راحت و بی دردسر از این بانک بگیر!

سه شنبه ، 26 ارديبهشت 1402 ، 09:30

این روزها با گسترش روزافزون خدمات الکترونیکی و سهولت و سرعت استفاده از خدمات اینترنتی و الکترونیکی، بسیاری از کارهای قدیمی و کاغذی به خاطره تبدیل می شوند.یک زمانی برای " چک " کشیدن باید کلی دردسر می کشیدیم و نگران جعل و غیره بودیم، حالا این موضوع کم کم به خاطره تبدیل شده و برخی از بانک ها چون " صادرات " کار را راحت تر هم کرده اند.

در شرایط فعلی که همه چیز به سمت فضای الکترونیک پیش می رود. مناسبات تجاری و بانکی افراد نیز از این رقابت دور نمانده است. افراد نیز تمایل زیادی دارند که بتوانند کارهای اداری و تجاری و ... تا حد امکان به شکل غیر حضوری انجام دهند، که این مهم نیازمند ایجاد محیط امن مجازی می باشد. در زمینه خدمات بانکی، بانک صادرات توانسته با راه اندازی سامانه چکنو، گامی موثر در جهت اجرایی کردن صدور و انتقال چک های الکترونیک بردارد.


یکی از آسیب هایی که دارندگان چک همواره با آن مواجه هستند، خطر جعل، سرقت و گم شدن چک های کاغذی است، که دارنده چک را بسیار با مشکل مواجه می کند و ممکن است، شخص دیگر نتواند وجه چک را نقد کند. سامانه چکنو بانک صادرات، با ارائه خدمت صدور چک الکترونیک کمک بسزایی به حل این مشکل کرده است و دارندگان چک الکترونیک دیگر از این بابت نگرانی نخواهند داشت. از طرفی کارمزد چک های الکترویک نسبت به چک های کاغذی کمتر است.


به جهت اهمیت این موضوع، در این مقاله سامانه چکنو بانک صادرات،  ورود به سایت صدور چک امن دیجیتال صادرات توضیح داده خواهد شد و پیش نیازها، فعال سازی و غیرفعال سازی، درخواست صدور دسته چک و پیگیری آن، صدور چک، انتقال و نقد کردن چک الکترونیک در سامانه چکنو بانک صادرات بررسی خواهد گردید. 


ورود به سامانه چکنو بانک صادرات

برای ورود به سامانه چکنو بانک صادرات، لازم است متقاضی، در مرورگر خود آدرس سایت بانک صادرات به نشانی bsi.ir را جستجو کرده تا وارد سایت اصلی شود و سپس در قسمت پایین صفحه، همانطور که در تصویر مشخص است، بر روی گزینه (چکنو) چک امن دیجیتال کلیک نماید.

برای دریافت برنامه چکنو لازم است، متقاضی همراه بانک بانک صادرات را بر روی تلفن همراه خود نصب نماید.

بعد از نصب همراه بانک صادرات، متقاضی باید از طریق برنامه هامون، اقدام به احراز هویت و دریافت امضای الکترونیک از طریق این سامانه نماید، با انجام این اقدامات و دریافت امضای الکترونیک، متقاضی می تواند، وارد قسمت چکنو بانک صادرات شده و از خدمات این سامانه استفاده کند.


پیش نیازها، فعالسازی و غیر فعالسازی چکنو بانک صادرات

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که، برای ورود به سایت صدور چک امن دیجیتال صادرات، پیش نیازها، فعالسازی و غیر فعالسازی چکنو بانک صادرات به چه شکل می باشد؟ از پیش نیازهای استفاده از سامانه چکنو بانک صادرات، مواردی است که، در ادامه به آن اشاره خواهد شد. 


شرط اصلی برای استفاده از این خدمت این است که، متقاضی، باید در بانک صادرات دارای حساب جاری، به همراه دسته چک باشد. با داشتن این شرط، متقاضی برای استفاده از سامانه چکنو بانک صادرات باید، ابتدا نرم افزار همراه بانک صادرات، که در حال حاضر نسخه 2.4 آن موجود است، را بر روی تلفن همراه خود نصب نماید. سپس لازم است متقاضی برای دریافت امضای الکترونیک، نسبت به نصب نرم افزار هامون بر روی تلفن همراه خود اقدام کند.

 

بعد از انجام این مراحل پیش نیاز دیگری که می توان در این مورد مطرح کرد، قانون 80% برای صدور دسته چک می باشد، که این قانون اذعان دارد، مطابق دستورالعمل های مبارزه با پولشویی، کسانی می توانند، نسبت به دریافت دسته چک جدید اقدام کنند که، حداقل 80% از برگه های آخرین دسته چک خود را به بانک برگردانند، تفاوتی نمی کند که چک صادر یا ابطال شده باشد. نکته دیگر در این خصوص اینکه، این خدمت در حال حاضر صرفا به اشخاص حقیقی ارائه می گردد.


بعد از نصب همراه بانک، برای ورود به سایت صدور چک امن دیجیتال صادرات​ لازم است، متقاضی به قسمت فعال سازی چکنو در همراه بانک مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نماید. از پیش نیازهای فعال سازی، ثبت و تایید امضای الکترونیک در سامانه هامون می باشد. اگر متقاضی پس از فعال سازی به هر دلیل بخواهد خدمت چکنو را در همراه بانک خود غیرفعال نماید، می تواند از طریق گزینه غیرفعال سازی، این کار را انجام دهد.


درخواست صدور دسته چک، پیگیری و دریافت اطلاعات آن از سامانه چکنو بانک صادرات

اکنون سوال اینجاست که، درخواست صدور دسته چک، پیگیری و دریافت اطلاعات آن از سامانه چکنو بانک صادرات چگونه است؟ برای صدور دسته چک، شخص می تواند از طریق سامانه چکنو، به شکل غیرحضوری درخواست خود، را ثبت نماید. برای اینکار لازم است ابتدا، متقاضی بر روی گزینه درخواست صدور دسته چک کلیک نماید و سپس حساب جاری که قصد دارد برای آن دسته چک بگیرد را از لیست موردنظر انتخاب کند.


پس از آن متقاضی باید تعداد برگ های چک را مدنظر دارد، وارد نموده و درخواست خود را ثبت نماید. پس از ثبت درخواست، سامانه یک رمز یکبار مصرف برای متقاضی ارسال می کند، که لازم است، متقاضی کد را در سامانه وارد کرده و پس از تایید آن، منتظر پیامی که از سوی سامانه برای وی ارسال می شود، بماند. پس از انجام نظارت های لازم از طرف بانک، دسته چک الکترونیک برای شخص صادر شده و در قسمت دریافت اطلاعات دسته چک قرار خواهد گرفت.


متقاضی دریافت دسته چک می تواند، از گزینه پیگیری صدور دسته چک و پس از آن گزینه جزئیات، از وضعیت درخواستی که برای صدور دسته چک در سامانه ثبت کرده، مطلع گردد، وی هم چنین می تواند، پس از صدور دسته چک با مراجعه به گزینه دریافت اطلاعات دسته چک، از اطلاعات دسته چکی که  توسط بانک برای وی صادر شده، اطلاع یابد.


صدور و انتقال چک از سامانه چکنو بانک صادرات

اما سوالی که مطرح می شود این است که،  صدور و انتقال چک از سامانه چکنو بانک صادرات چگونه است؟ برای صدور چک لازم است، شخص از قسمت، دریافت اطلاعات دسته چک، یکی از برگ های سفید رنگ چک صادر نشده را انتخاب کرده، و  کدملی گیرنده را در قسمت مربوطه وارد نماید، پس از آن لازم است، مبلغ، تاریخ و شرح صدور چک را وارد کرده و در انتها بر روی کلمه تایید، کلیک نماید.


با توجه به اینکه، برای صدور چک نیاز به ثبت امضای الکترونیک است، متقاضی باید به سامانه هامون مراجعه و در آنجا درخواست امضای دیجیتال برای صدور چک را مشاهده و سپس تایید نماید. پس از این مرحله، متقاضی می تواند، با مراجعه به همراه بانک صادرات، و ورود به گزینه کارتابل تراکنش های ارسال شده به هامون، چک صادر شده را مشاهده کند.


ممکن است شخصی چکی را دریافت کرده و قصد داشته باشد، آن را به دیگری انتقال دهد. برای این منظور لازم است وی، به قسمت مشاهده کارتابل و کارسازی چک های دریافتی وارد شده و گزینه انتقال را انتخاب نماید، در این قسمت لازم است، شخص کدملی انتقال گیرنده را وارد کرده و با ورود به اپلیکیشن هامون، درخواست امضای دیجیتال را تایید نماید. پس از انجام این مرحله چک انتقال داده شده در همراه بانک صادرات قابل مشاهده خواهد بود.

 

نقد کردن چک از سامانه چکنو بانک صادرات

در بخش های گذشته در مورد سامانه چکنو بانک صادرات، ورود به سایت صدور چک امن دیجیتال صادرات، پیش نیازها، فعالسازی و غیر فعالسازی چکنو بانک صادرات، درخواست صدور دسته چک، پیگیری و دریافت اطلاعات آن از سامانه چکنو بانک صادرات، صدور و انتقال چک از سامانه چکنو بانک صادرات توضیح داده شد.


اکنون سوالی که مطرح می شود این است که، چک صادر شده در سامانه چکنو که، تمام مراحل صدور و انتقال آن به شکل غیرحضوری است، نقد کردن چک از سامانه چکنو بانک صادرات چگونه است؟ نقد کردن این چک به شکل غیرحضوری نیز، امکان پذیر است.


برای اینکار لازم است متقاضی، وارد سامانه چکنو شده و گزینه مشاهده کارتابل و کارسازی چک های دریافتی را انتخاب کند، سپس چکی که قصد نقد کردن آن را دارد انتخاب کرده و شماره حساب مدنظر خود که می خواهد وجه چک به آن واریز شود را تعیین نماید. با انجام این فرایند مبلغ چک از حساب صادرکننده برداشت و به حساب انتقال گیرنده واریز می شود.


فریناز مختاری



► صدور کارت بانکی و افتتاح حساب غیرحضوری در سامانه بام ملی ایران
با اپلیکیشن این بانک الان خرید کن بعدا پولش رو بده! ◄

مطالب مرتبط
بنر