فروپاشی پول‌های کاغذی با ظهور ارزهای دیجیتال

يكشنبه ، 14 مهر 1398 ، 14:33

به گفته حجت‌الاسلام محمد نقدی‌پور با ظهور ارزهای دیجیتال، فروپاشی پول‌های کاغذی قطعی است و این ارزها به تدریج در حال تبدیل شدن به یکی از پول‌های رایج بین کشورهای جهان است، به گونه‌ای که در آینده نه چندان دور، اقتصاد جهان بر پایه ارزهای دیجیتال می‌چرخد.

به گزارش بانکی به نقل از ارزدیجیتال و به نقل از خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمد نقدی‌پور پژوهشگر گروه اخلاق کاربردی موسسه دارالحدیث در چهاردهمین «میز گفت و گوی اخلاق» که با موضوع «چالش‌های اخلاقی ارزهای دیجیتال» به همت گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد در تبیین چالش‌های اخلاقی ارزهای دیجیتال گفت:

    در سال‌های اخیر با راه‌اندازی «پول‌های دیجیتال» یک تحول جدی در عرصه دادوستدهای اجتماعی ایجاد شده است. با ظهور ارزهای دیجیتال، فروپاشی پول‌های کاغذی قطعی است و این ارزها به تدریج در حال تبدیل شدن به یکی از پول‌های رایج بین کشورهای جهان است، به گونه‌ای که در آینده نه چندان دور، اقتصاد جهان بر پایه ارزهای دیجیتال می‌چرخد.

وی با بیان اینکه تکنولوژی‌های جدید، اغلب مشکلات اخلاقی ناشناخته‌ای را به دنبال دارد، گفت:

    سال‌ها زمان می‌برد تا اثرات آن در جامعه مشخص شود. از آنجا که ارزهای دیجیتال یک تکنولوژی جدید است که باید جنبه‌های اخلاقی آن مورد بررسی قرار بگیرد تا قبل از آن که موجب چالش‌های عمیق اخلاقی در جامعه شود، برای آن راهکارهایی پیش‌بینی شود بنابراین باید به این پرسش پاسخ داده شود که ارزهای دیجیتال چیست و چه چالش‌های اخلاقی را ممکن است برای جامعه ما و دیگر جوامع به وجود آورد.

پژوهشگر گروه اخلاق کاربردی با اشاره به تعریف ارزهای دیجیتال یا Cryptocurrency عنوان کرد:

    نوع خاصی از پول است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. ارز دیجیتال یک نوع پول بر بستر اینترنت است که هیچ‌گونه شکل و فرم فیزیکی ندارد و فقط به صورت دیجیتالی منتقل می‌شود و بیشتر به حواله‌ها و تراکنش‌های بانکی شبیه است.

وی خاطرنشان کرد:

    این ارزها برای تأیید تراکنش‌ها و تشکیل واحدهای جدید، متکی به بانک‌های مرکزی نبوده و نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانک‌ها یا هر سازمان واسطه دیگری ندارد. از ارزهای دیجیتال می‌توان همانند پول‌های رایج برای خرید کالا، تبادل و انتقال پول و همچنین مانند طلا برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد که همگی در بستر فضای سایبر صورت می‌گیرد. پشتوانه اعتباری این ارزها کمیابی آنها و توافق جمعی دارندگان آن است که دولت‌ها نقشی در این زمینه ندارند.

چالش‌های اخلاقی استفاده از ارزهای دیجیتال

حجت الاسلام نقدی‌پور با اشاره به چالش‌های اخلاقی صنعت استخراج، نگهداری و استفاده از ارز دیجیتال گفت:

    ضعیف شدن اقتدار دولت از جمله چالش‌ها است که دولت‌ها نمی‌توانند هیچ گونه نظارتی بر صنعت ارز دیجیتال داشته باشند، از این رو استفاده از ارز دیجیتال موجب دور زدن دولت‌ها و شکل‌گیری بازار زیرزمینی پول می‌شود که در این صورت امکان رصد تراکنش‌های مالی و مالیات گرفتن بر اساس آن از بین می‌رود که در نتیجه زمینه ضعیف شدن اقتدار دولت‌ها را فراهم می‌کند و یکی از پیامدهای منفی‌اش این است که افراد به قوانین دولتی اهمیتی نمی‌دهند و آن قوانین را زیر پا می‌گذارند و در نتیجه به بی‌قانونی تمایل پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:

    از آنجا که زیر پا گذاشتن قانون به حکم عقل و دین به طور اخلاقی کار شایسته‌ای نیست چرا که نوعی نقض تعهدات اجتماعی بین مردم و حاکمیت محسوب می‌شود.

پژوهشگر گروه اخلاق کاربردی موسسه دارالحدیث اسراف و تبذیر برق را از دیگر چالش‌ها ذکر کرد و افزود:

    منابع انرژی، یکی از مهم‌ترین ودیعه‌های الهی نزد ما انسان‌ها است که موظف هستیم به بهترین صورت از آنها استفاده کنیم و به طور اخلاقی بایستی از اسراف در این زمینه خودداری کنیم.

وی به تخریب محیط‌زیست و افزایش گرمای جهانی به‌عنوان چالش دیگر اشاره کرد و افزود:

    انسان از دیدگاه بسیاری از مکاتب اخلاقی، در مقابل محیط‌زیست مسئولیت دارد. این مطلب در اخلاق اسلامی نیز مورد تأکید واقع شده است. به‌عنوان نمونه، امام علی (ع) در خطبه ۱۶۷ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «شما نسبت به قطعه‌های زمین باید پاسخگو باشید.»

حجت‌الاسلام نقدی‌پور تصریح کرد:

    افراد به طور اخلاقی لازم است در حفظ محیط‌زیست کوشا باشند و از هر کاری که زمینه تخریب آن را فراهم می‌کند، دوری کنند. از جمله چالش‌های اخلاقی پیرامون ارز دیجیتال، ضربه به محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی همچون گرمای جهانی است که موافقان و مخالفان این نوع ارزها، نظرات مختلفی پیرامون آن داده‌اند. شمار زیادی از کارشناسان معتقدند با ادامه روند فعلی استخراج ارزهای دیجیتالی دمای کره زمین تا ۱۳ یا ۱۴ سال دیگر، بیشتر از دو درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد:

    با توجه به این که حفظ محیط زیست یکی از وظایف اخلاقی تک تک افراد است و نمی‌توان به خاطر سودآوری بیشتر به محیط زیست آسیب رساند، استخراج ارزهای دیجیتال با آسیب رساندن به محیط زیست موجب یک چالش اخلاقی جهانی می‌شود.

پژوهشگر گروه اخلاق کاربردی یادآور شد:

    چالش‌های اخلاقی مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال به آنچه گفته شد محدود نمی‌شود و مواردی دیگری مانند زمینه‌سازی برای نقض حریم خصوصی، متضرر شدن افراد و به خطر افتادن امنیت جامعه را نیز در بر می‌گیرد.




► کیف پول دیجیتال چیست؟
سقوط بیت‌کوین به زیر ۸ هزار دلار ◄

مطالب مرتبط
بنر