کیف پول های تلفن همراه؛ راه اندازی، مزایا و معایب

دوشنبه ، 4 آذر 1398 ، 13:19

حتما تا به حال فهمیده اید که برای نگهداری از ارزهای رمزنگاری نیاز به یک کیف پول دارید و نگهداری ارزها در صرافی نمی تواند امن باشد. تا به حال در مورد برخی از کیف پول های سخت افزاری و همچنین کیف پول های نرم افزاری صحبت کرده ایم. اما در مورد نحوه استفاده از کیف پول های تلفن همراه چه می دانید. این نوع کیف پول ها نیز مانند سایر اَشکال کیف پول، محلی برای نگهداری ارزهای رمزنگاری شما هستند، با این تفاوت که استفاده از آنها در هر لحظه و هر جا ممکن تر است. استفاده از تلفن همراه در دنیای امروز به شدت افزایش یافته و احتمالا شما نیز از جمله افرادی هستید که هر لحظه تلفن همراه خود را در دست دارید. پس چرا از آن برای استفاده از ارزهای رمزنگاری استفاده نکنید. در ابتدا چند واژه ای که در مورد کیف پول ها و این فضا رایج است را تعریف می کنیم.

کیف پول تلفن همراه:
یک برنامه نرم افزاری است که قابلیت ذخیره بیت کوین و ارزهای رمزنگاری را دارد. از لحاظ فنی، بیت کوین در هر جایی قابلیت ذخیره ندارد. هر کیف پول یک کلید خصوصی(شماره مخفی) برای هر آدرس بیت کوین دارد که در کیف پول بیت کوین فرد صاحب موجودی ذخیره شده است.


کلید عمومی: یک کلید عمومی در واقع یک کد رمزنگاری است که به کاربر اجازه می دهد ارزهای رمزنگاری را در این آدرس دریافت کند. کلید عمومی همراه با کلید خصوصی ابزارهای ضروری برای تضمین امنیت کیف پول رمزنگاری هستند.

کلید خصوصی: یک کلید خصوصی شکلی پیچیده از رمزنگاری است که به دارنده کیف پول امکان دسترسی به ارز خود را می دهد. کلید خصوصی جنبه جدایی ناپذیر از بیت کوین و آلت کوین ها است و این کلید امنیتی کمک می کند موجودی کاربر از سرقت و دسترسی های غیر مجاز در امان باشد.

بلاک چین: در تعریفی ساده می توان گفت بلاک چین یک دفتر ثبت کاملا شفاف است که به طور مداوم به روز می شود. اطلاعات در این دفتر توسط شبکه ای از رایانه های شخصی تبادل می شود و بنابراین شخص ثابت و خاصی صاحب آن نیست. این امر باعث غیر متمرکز شدن بلاک چین شده و امکان هک شدن آن توسط هکر و یا ورود افراد فاسد به سیستم را بسیار دشوار می کند. به این ترتیب اعتبار و اعتماد برای تبادل اطلاعات را در آن افزایش می دهد.


کیف پول تلفن همراه چیست؟

کیف پول های تلفن همراه بسیار شبیه کیف پول های نرم افزاری هستند. با این حال کیف پول های تلفن همراه واقعا ارز رمزنگاری شما را ذخیره نمی کند. در عوض آنها کلید عمومی و خصوصی شما را ذخیره کرده و با بلاک چین های مختلف ارتباط برقرار می کنند تا کاربران قادر به ارسال و دریافت ارز رمزنگاری و بررسی موجودی خود باشند.

در هر حال اگر می خواهید از بیت کوین یا هر نوع ارز رمزنگاری دیگری استفاده کنید، باید یک کیف پول دیجیتال داشته باشید. میلیون ها نفر از کیف پول های رمزنگاری استفاده می کنند، اما نحوه کار آنها بسیار متفاوت است. بر خلاف کیف پول های فیزیکی، کیف پول دیجیتال پولی را به صورت فیزیکی ذخیره نمی کنند. در واقع ارزها در هیچ جایی ذخیره نمی شوند و یا در هیچ جایی به شکل فیزیکی وجود ندارد. تمام چیزی که هست سوابق تراکنش های ثبت شده در بلاک چین است.

کیف پول تلفن همراه به شما این امکان را می دهد تا تمام مبادلات خود را با نوک انگشت خود انجام دهید. این که بتوانید سریعا انتقالات و ذخیره سازی ارزهای رمزنگاری را انجام دهید. برای این که بتوانید از ارز خود در کیف پول استفاده کنید و به آن دسترسی داشته باشید، باید کلید خصوصی ذخیره شده با آدرس عمومی مطابقت و همخوانی داشته باشد. کیف پول های تلفن همراه این  امکان را به شما می دهند تا بدون نیاز به هیچ ثبت نامی به ارزهای رمزنگاری خود دسترسی داشته باشید.

جوانب مثبت و منفی کیف پول های تلفن همراه



در مقایسه با سایر روش های نگهداری ارزهای رمزنگاری، کیف پول های تلفن همراه دارای مزایا و معایبی هستند که باید پیش از تصمیم گیری، آنها را در نظر بگیرید. برای کسانی که به صورت روزانه مبادلات ارز رمزنگاری محبوب خود را انجام می دهند یا به صورت مداوم در حال خرید و فروش ارزها هستند، داشتن یک کیف پول تلفن همراه ضروری است. این کیف پول ها به صورت یک برنامه بر روی تلفن همراه هوشمند شما اجرا شده و اجازه می دهد تا به طور مستقیم انتقالات خود را از طریق تلفن همراه انجام دهید. بنابراین فرآیند پرداخت و ارسال را برای شما بسیار آسان تر و سریعتر می کند.

بعلاوه برخی از برنامه های کیف پول همراه، کاربران را قادر می سازد تا با استفاده از ویژگی NFC بتوانند انتقالات خود را بین دو تلفن همراه هوشمند انجام دهند. به این ترتیب و تنها با یک ضربه و بدون نیاز به ارائه هرگونه اطلاعاتی انتقال انجام می شود. این باعث می شود تا انتقالات شما بسیار سریعتر و کارآمدتر شود و هرکس که از کیف پول تلفن همراه استفاده می کند بتواند سریعا انتقالات خود را انجام دهد.

با این حال علیرغم این که کیف پول های تلفن همراه راه حلی مناسب برای ذخیره ارزهای رمزنگاری به نظر برسد، اما این نوع کیف پول ها بسیار مستعد حملات هکرها هستند. همچنین اگر فردی به تلفن همراه شما دسترسی پیدا کند، می تواند به راحتی کنترل کیف پول شما را در دست گیرد.

طیف وسیعی از برنامه های کیف پول برای تلفن همراه وجود دارد که می توانید کیف پولی را که کاملتر نیازهای شما را پوشش می‎دهد انتخاب کنید.

به طور کلی باید گفت که کیف پول های تلفن همراه بسیار بیشتر از سایر انواع کیف پول ها قابلیت دسترسی دارند، زیرا تلفن همراه معمولا همیشه در دسترس است. با این حال همین ویژگی سبب شده که هک شدن و یا سرقت آنها بسیار آسانتر باشد.


چطور یک کیف پول تلفن همراه را راه اندازی کنیم

    گام اول: ابتدا لازم است برنامه کیف پول تلفن همراه مناسب خود را پیدا کنید.
    گام دوم: برنامه را دانلود، نصب و راه اندازی کنید و قبل از تایید، شرایط و ضوابط آن را به طور کامل مطالعه نمایید.
    گام سوم: یک راهنمای گام به گام تصویری به شما در زمینه استفاده از کیف پول کمک خواهد کرد. سپس از شما درخواست خواهد شد تا یک کیف پول ساخته و یک نام به آن اختصاص دهید.
    گام چهارم: در مرحله بعد لازم است یک رمز عبور امن برای آن تعریف کرده و آن را تایید کنید. آن را در جایی امن نگهداری کنید و مراقب باشد که گم نشود. به هیچ عنوان این رمز را در اختیار شخص دیگری قرار ندهید.
    گام پنجم: پس از ساخت کیف پول، حتما از آن یک نسخه پشتیبان یا اصطلاحا بکاپ تهیه کنید. آن را نیز در جایی امن نگهداری کرده و در اختیار هیچ کس قرار ندهید. اگر این نسخه را گم کنید نمی توانید رمز عبور و کیف پول خود را بازیابی کنید. پس آن را در جایی امن نگهداری کنید.


نتیجه

کیف پول های تلفن همراه یک نوآوری انقلابی در صنعت ارزهای رمزنگاری هستند. نگهداری، دسترسی و مدیریت دارایی های دیجیتال هرگز آسان نبوده. هر کسی که دارای ارز رمزنگاری است می تواند در مورد این که آیا قصد استفاده از کیف پول تلفن همراه را دارد یا نه، تصمیم بگیرد. حرکت رو به جلو و نگاهی به تحولات روز افزون موجود در این فضا می تواند به امن نگه داشتن دارایی های شما کمک کند و این یکی از مهم ترین چیزهایی است که هر سرمایه گذار باید انجام دهد.

► چالش‌های استخراج رمزارزها در ایران
چین تا سه ماه آینده ارز مجازی منتشر می‌کند ◄

مطالب مرتبط
بنر