ریزش باورنکردنی ارزش بیت کوین همزمان با سقوط اقتصاد جهان

يكشنبه ، 25 اسفند 1398 ، 11:21
قیمت بیت کوین طی یک شب به ۳۶۰۰ دلار کاهش یافت و بیشترین کاهش قیمت روزانه طی ۷ سال گذشته را تجربه کرد! در یک ماه اخیر با رشد شیوع ویروس کرونا در جهان، بازارهای جهانی کاهش ارزش شدیدی را تجربه کرده‌اند و خبر از یک بحران اقتصادی بزرگ دیگر می‌دهند.

در پی شیوع ویروس کرونا و سقوط بازارهای جهانی، قیمت بیت کوین نیز ریزشی باورنکردنی را تجربه و برای لحظاتی به کانال 3 هزار دلار سقوط کرد. همزمان با گسترش کرونا در کشورهای جهان، اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله چین، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا را با چالش بزرگی رو به رو کرده است. افت شاخص بورس‌های جهانی و افت شدید قیمت طلا از جمله تحولات مهمی بوده که ویروس کرونا درآن نقش اصلی را ایفا کرده است.

شاخص بورس داوجونز در یک ماه اخیر با افت ۲۸ درصدی همراه بود و شاخص بورس نزدک (NASDAQ) نیز با افت ۲۶ درصدی به ۷۲۰۲ واحد رسید. قیمت هر انس طلا نیز در بازارهای جهانی با گسترش کرونا نیز دچار فراز و فرودهای بسیاری شد. بهاء هر انس طلا در یک هفته اخیر از ۱۶۸۰ دلار به ۱۵۷۷ دلار رسیده است. ریزش سنگین ارزش امن‌ترین سرمایه جهان بیت کوین، حاصل بحران بزرگ مالی سال ۲۰۰۸ است که با هدف انتقال یا ذخیره پول امن ایجاد شد تا از تحولات و تأثیرات جهان در امان باشد و قرار بود این پول در واقع امنیت سرمایه‌گذاری را برای افراد و اشخاص افزایش دهد. اما همزمان با گسترش کرونا در کشورهای مختلف و کاهش کم سابقه ارزش بخش‌های مختلف اقتصاد چین و همچنین افزایش جنگ تجاری میان آمریکا و این کشور، بازار رمز ارزها نیز با تغییرات غیرقابل انتظاری روبرو شد.

ارزش این ارز در بازارهای جهانی با کاهش ۴۷ درصدی، از ۱۰۵۲۲ دلار در ماه گذشته میلادی به ۵۰۴۷ دلار در ماه جاری رسید. با توجه به روند رو به رشد شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی انتظار می‌رود که کاهش ارزش بیت کوین ادامه پیدا کرده و اقتصاد جهانی را پس از ۱۰ سال با چالش امنیت سرمایه‌گذاری روبرو کند. زیرا بسیاری از کارشناسان آینده اقتصادی جهان رمز ارزهایی مانند بیت کوین را به عنوان تعیین کننده سرنوشت آینده اقتصاد جهان معرفی می‌کردند. نمودار زیر نشان می‌دهد که روند نزولی ارزش بیت کوین ادامه داشته و در روزهای اخیر نیز به یک‌باره سقوط شدیدی را تجربه کرده است.




محرک اصلی کاهش ناگهانی و ۵۰ درصدی قیمت بیت کوین طی تنها ۸ ساعت، کاهش ۹.۹۹ درصدی میانگین صنعتی داو جونز بود. بازار بورس آمریکا بدترین فروش عمده خود از سال ۱۹۸۷ را تجربه کرده است، زیرا ترس ناشی از شیوع ویروس کرونا به سطح بی سابقه ای تشدید شده است.

تا زمانی که بازار مالی جهانی شروع به نشان دادن نشانه هایی از بازیابی کند، که این امر از طریق معرفی بسته های محرک بیشتر از جانب بانک های مرکزی اروپایی و آمریکا محقق می‌شود، احتمالا بیت کوین به کاهش قیمت در کوتاه مدت آسیب پذیر باقی خواهد ماند. اریک تیس (Eric Thies) معامله کننده رمز ارز و تحلیلگر تکنیکال گفته است که اگرچه تمرکز سرمایه گذاران صرفا بر روی شیوع ویروس کرونا بوده است، اما اخیرا کشمکش های ژئوپولیتیکی نظیر نزاع بر سر قیمت نفت بین عربستان سعودی و روسیه بر بازار تاثیرگذار بوده است. کاهش غیرمنتظره قیمت نفت، فشار بیشتری بر بازارهای جهانی وارد کرده است و عدم قطعیت، ترس و بی ثباتی را به سرمایه گذاران تحمیل کرده است. تیس در این خصوص گفته است:

کاهش چشمگیر ارزش بازارهای رمز ارز و بازارهای سنتی، حداقل تاثیر ممکن بوده است. اگرچه بسیاری از افراد می‌گویند که این موضوع صرفا به دلیل ویروس کرونا است، اما بررسی دقیق تر آن مشخص خواهد داد که نشانه های معمول رکود وجود ندارد. این موضوع ممکن است به دلیل کشمکش های موجود بر سر نفت باشد که به دلیل اخبار ویروس کرونا، نشنیده باقی مانده‌اند.

تیس در ادامه افزود:

نکته ای که به نظرم توسط بسیاری از سرمایه گذاران رمز ارزها بیش از حد مد نظر قرار گرفته است، جریان پول در این چرخه جدید بازار است. این اولین چرخه بازار است که بخش عظیمی از پول در اختیار موسسات است. این موضوع بدان معنا است که بیت کوین اکنون به بازارهای سنتی متصل است و هنگامی که صحبت از چرخه های احساسی انسانی و غریزه ما در خصوص پس انداز پول در هنگام ترس می‌شود فاصله بسیار زیادی با یک دارایی امن دارد.

به دلیل ماهیت به شدت لوریج شده بازار رمز ارزها و عدم تمایل خریداران به ورود به این عرصه در بحبوحه عدم قطعیت و نوسان شدید، قیمت بیت کوین به کانال ۳۰۰۰ دلار سقوط کرد. پس از این کاهش قیمت، نقدینگی بیت کوین به نقطه ای رسید که طی آن، یک سفارش فروش تقریبا ۱۱ میلیون دلاری قیمت بیت کوین در بیتمکس را نسبت به سایر صرافی ها تا ۳۰۰ دلار کاهش داد. بخش بزرگی از حجم معاملات روزانه بازار رمز ارزها از پلتفرم های معاملات قراردادهای آتی نظیر بیتمکس، Binance Futures و FTX حاصل می‌شود. این موضوع بیان می‌کند که اکثر معامله کنندگان در بازار ارز دیجیتال در حال انجام معاملات ارزهای دیجیتال مهم با سرمایه قرض گرفته شده و امانی هستند. در زمان های افزایش نوسان و سفارش های فروش چند صد میلیون دلاری غیرمنتظره، قیمت بیت کوین می‌تواند با اصلاحیه های شدید نظیر اصلاحیه ۱۲ مارس واکنش نشان دهد. قبل از آنکه کاهش قیمت شدید رخ دهد، تیس گفته بود به نظر می‌رسد که سطح حمایتی بعدی بر روی قیمت ۴۸۰۰ دلار باشد.

► افزایش نوسانات قیمت بیت کوین
مزارع استخراج رمز ارز در چین با کرونا تعطیل نخواهند شد! ◄

مطالب مرتبط
بنر