نقش ارزهای دیجیتال در سرمایه گذاری های بین المللی با توجه به تحریم ها چیاست؟

يكشنبه ، 24 اسفند 1399 ، 16:36

به گفته كارشناسان ارزهاي ديجيتال مسير بسيار خوبي براي خنثي كردن تحريمها عليه ايران به شمار ميروند، چراكه قابل پيگيري نيستند. كاربران، صاحبان كسب و كارهاي ايراني و صادركنندگان ميتوانند با حذف واسطه هاي مورد نياز براي جابه جايي پول در صرافي هاي بين المللي و با صرف كمترين زمان نيازهاي كشور را از طريق ارزهاي ديجيتال تامين كنند و این درحالی هست که میتوان با کمک ارزهای دیجیتال در دوران تحریم برای بخش خصوصی و دولتی راهکاری مالی ایجاد کرد تا کشور را از چالش جابجایی پول در عصر تحریم برهاند.

ديگر حوزه اي كه ارزهاي ديجيتال ميتوانند به آن كمك كنند، فعاليت فريلنسرهاي ايراني است كه براي كسبوكارهاي خارجي كار ميكنند. اين گروه بزرگ ميتوانند گردش مالي خوبي ايجاد كنند. فريلنسرها براي دريافت حقالزحمه خود هميشه با مشكلات زيادي مواجه ميشوند و صرافيهاي ارز ديجيتال ميتوانند مسير را براي كار توليدي آنها و دريافت دستمزدشان آسان تر كنند. هر ايراني ميتواند با داشتن كيف پول ديجيتال و حساب كاربري در يك صرافي ايراني اين مشكل را حل كند و از كارفرماها در هر نقطه اي از جهان كه هستند دستمزدشان را به صورت بيت كوين، تتر يا ديگر ارزهاي ديجيتال دريافت كنند. اگر جامعه فريلنسرهاي ايران را ٥٠٠ هزار نفر در نظر بگيريم و تنها ٢٠ درصد آنها وارد بازار كسب درآمد دلاري شوند، چيزي حدود ٥٠ ميليون دلار كسب ميكنند.

آیا این تصمیم دولت در راستای الزام جامعه برای حرکت دوباره به سمت سرمایه گزاری در بازار بورس بوده است؟

با توجه به به کاهش شاخص بازار سرمایه در چندماه اخیر و همچنین رشد قیمتی بیت کوین، حجم نقدینگی مردم از بازار بورس به بازار کریپتو منتقل شد که این موضوع دو فرصت اصلی برای کشور هست:

۱- نقدینگی ای که از بازار بورس خارج شد و به بازار کریپتو منتقل شد باعث شد تا نقدینگی وارد بازارهای تورم زا در کشور نشود و تورمی را در چند ماه اخیر شاهد نباشیم

۲- بازار کریپتو یک داینامیک اقتصادی پدید آورده است که باعث می شود مردم در مدیریت ثروت خود موفق تر باشند و قطعا زمانی که بازار کریپتو شاهد سقوط باشد، مردم به سمت بازار جایگزینی مانند بازار بورس روی خواهند آورد و این تعریف دقیقی از داینامیک بازار اقتصادی است.

به گفته تحليلگران، بيتكوين در ايران هيچ تهديدي براي بورس محسوب نميشود. بورس و بيتكوين دو ابزار مالي با عملكردهاي متفاوت هستند كه در نهايت هيچكدام نميتوانند يكديگر را تحتالشعاع قرار دهند و مكمل  يكديگر به جهت تنوعبخشي سبد سرمايه مردم هستند. حل مشكل بورس با ممنوعيت ارزهاي ديجيتال ممكن نيست.

ممنوعیت درگاه‌های پرداخت برای معامله رمزارزها، در دراز مدت چه تاثیری بر افزایش میزان ریسک سرمایه گذاری در بازارهای بین المللی خواهد داشت؟

ممنوعیت درگاه پرداخت باعث پدید آمدن بازار زیرزمینی می شود، مساله ای که پلتفرم های معاملاتی به جهت شفافیت این حوزه امده اند. در این صورت افراد دارایی های دیجیتال خود را از تلگرام و اینستاگرام تامین می کنند و کارمزد سنگینی برای اینکار خواهند پرداخت چراکه بازار به سمت انحصاری شدن سوق پیدا خواهد کرد و همچنین تجربیات سال های گذشته نشان داده است که فعالیت در شبکه های اجتماعی باعث زیاد شدن پرونده های کلاهبرداری خواهد شد چراکه هیچ سایت واسطی برای صحت سنجی انجام معاملات وجود نخواهد داشت .

همچنین این اتفاق باعث خروج دارایی های مردم از پلتفرم های داخلی به خارجی خواهد شد که خطرات زیر را به همراه خواهد داشت:

۱- عدم دسترسی مردم به دارایی های خارج از کشور

۲- ریسک بلوکه شدن دارایی ها در پلتفرم های خارجی به واسطه تحریم ها (به نوعی که در تمامی قوانین و مقررات پلتفرم های خارجی، افراد ایرانی حق استفاده را ندارند)

► دلار دیجیتال تتر چگونه کار می کند؟
خرید رمز ارز انتخاب خوبی است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر