بازار نزولی آغاز شده است؟ برخی از تحلیل‌گران ارز دیجیتال هشدار می‌دهند

دوشنبه ، 10 خرداد 1400 ، 20:09
سقوط ۴۰ درصدی قیمت بیت کوین نسبت به اوج تاریخی خود باعث شده است تا بسیاری از تحلیل‌گران دیدگاه‌هایی متفاوت و عمدتاً ضد و نقیض نسبت به روند فعلی این ارز دیجیتال داشته باشند. در عین حال که برخی می‌گویند روند صعودی دست نخورده باقی مانده است، برخی دیگر معتقدند بیت کوین وارد روند نزولی شده است.


به گزارش بانکی به نقل از کوین تلگراف، قیمت بیت کوین ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) به اوج ۶۴,۸۵۰ دلاری رسید. در آن زمان بسیاری از تحلیل‌گران برتر نوید بیت کوین ۱۰۰,۰۰۰ دلاری را می‌دادند. پس از آن بود که قیمت بیت کوین نشانه‌هایی از احتمال اتمام روند صعودی را نشان داد.


در طول ۳۷ روز بعد از ثبت اوج تاریخی،‌ قیمت بیت کوین ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و تا ۳۰,۰۰۰ دلار پایین آمد. این سقوط شدیدترین سقوط بیت کوین از ماه مارس سال ۲۰۲۰ بود که از آن به‌عنوان پنجشنبه سیاه یاد می‌شود.


در حال حاضر برخی از تحلیل‌گران با تکیه بر شاخص‌های مختلف، عنوان می‌کنند که ۳۰,۰۰۰ دلار کف قیمت بوده است. برخی دیگر می‌گویند ناتوانی این ارز دیجیتال در احیای قوی پس از افزایش فروش، نشان‌دهنده آن است که احتمال سقوط بیشتر وجود دارد.


دیوید لیفچیتز (David Lifchitz)، از مدیران ارشد اگزوآلفا (ExoAlpha) که در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند، اخیراً با کوین تلگراف مصاحبه‌ای انجام داده است که در ادامه آن را برای شما آماده کرده‌ایم.


سؤال: چه عاملی باعث شد که بیت کوین به این سراشیبی [سقوط] وارد شود و به نظر شما چه چیزی اوضاع را از کنترل خارج کرد؟


لیفچیتز: هفته گذشته و تنها چند ساعت پیش از توییت پر سر و صدای ایلان ماسک در مورد بیت کوین، هشدار داده بودیم که احتمال سقوط، بیشتر از احتمال صعود است؛ چراکه نبود کاتالیزور صعودی در بازار مشهود بود و همان طور که دیدیم، با آن روبه‌رو شدیم.


چه باور کنید و چه باور نکنید، در تاریخ ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) گفتیم که وقتی به بیت کوین در تایم فریم هفتگی نگاه می‌کنیم، یک الگوی زشت سر و شانه می‌بینیم که گردنش در ۴۵,۰۰۰ دلار قرار دارد. سقف شانه چپ در هفته منتهی به ۸ فوریه تشکیل شد و سر آن هم بالای ۶۰,۰۰۰ دلار بود که در هفته منتهی به ۵ آوریل تشکیل شده بود. در این الگو، شانه سمت راست، هفته منتهی به ۳ مه تشکیل شده بود.


سؤال: چرا این الگوی سر و شانه مشکل‌ساز شد؟


لیفچیتز: قیمت بیت کوین در محدوده ۴۳,۰۰۰ دلار و درست زیر گردن در نوسان بود که وضعیت چندان سالمی تلقی نمی‌شود. معمولاً انتظار می‌رود که نتیجه این الگو روند نزولی باشد. اندازه این نزول معمولاً برابر با فاصله بین گردن و سقف سر است که به‌ترتیب در ۴۵,۰۰۰ دلار و ۶۰,۰۰۰ دلار قرار داشتند.


این به آن معنا بود که احتمال سقوط تا ۳۰,۰۰۰ دلار وجود دارد. این همان جایی است که قیمت بیت کوین در صعود سال ۲۰۲۰ خود در آنجا توقف کرده و حمایت شده بود. این فقط تحلیل تکنیکال و احتمالات بود، اما هیچ چیزی بازگشت به ۳۰,۰۰۰ دلار را تضمین نمی‌کرد. سقوط به زیر ۵۰,۰۰۰ دلار، سطحی که پیش‌تر به‌عنوان حمایت عمل کرده بود، به‌شدت وضعیت بیت کوین در کوتاه‌مدت را تضعیف کرد.


به‌علاوه، صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین گری اسکیل اختلاف قیمت بالایی با صرافی‌های آنی داشت و همین مسئله فشار بر بازار بیت کوین را افزایش می‌داد. به نظر نمی‌رسد که گری اسکیل تصمیم بر انجام اقدامی سریع برای کاهش این اختلاف قیمت داشته باشد. خیلی درگیر جزئیات این موضوع نمی‌شویم.


سؤال: پشت این سقوط سرمایه‌گذاران نهادی قرار داشتند یا سرمایه‌گذاران خرد؟


لیفچیتز: الگوی سر و شانه‌ای که در مورد آن صحبت کردیم و هدف نزولی ۳۰,۰۰۰ دلاری را داشت، با وجود اینکه بسیار سریع اتفاق افتاد، بسیار دقیق عمل کرد.


به نظر می‌رسد که این اتفاق باعث شد تا یک دوره چند ماهه از روندهای صعودی غیرمنطقی و جنون شت کوین‌ها، از هر کلاسی، به پایان برسد.


تا به اینجا، کف قیمت ۳۰,۰۰۰ دلاری تا ۳۸,۰۰۰ دلار بالا کشیده شده است و حالا ۴۰,۰۰۰ دلار به‌عنوان یک مقاومت جدید عمل می‌کند. باید دید که بازار آسیا چگونه واکنش نشان می‌دهد و بعد از آن در منطقه زمانی آمریکا چگونه به اتفاقاتی که در آن سوی دنیا رخ داد، پاسخ داده می‌شود.


اگر سقوط ۱۹ مه ۲۰۲۱ را با فروش گسترده ۱۳ مارس ۲۰۲۰ مقایسه کنیم، می‌توان دید که کف قیمت فعلی به‌سرعت با خرید گسترده مواجه شد و این در حالی بود که کف قیمت سال ۲۰۲۰ تنها یک روز به این منوال طی شد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که معامله‌گران کوتاه‌مدت بیشتری به‌نسبت سال گذشته در بازار حضور دارند که از ابزارهای معاملات خودکار استفاده می‌کنند.


چه چیزی باعث فروش گسترده در بازار شده بود؟ قطعا حجم بالایی از فشار فروش سبب این اتفاق شده بود. در این برخی شاید فکر کنند که ایلان ماسک بالاخره بیت کوین‌های تسلا را فروخته است یا برخی دیگر بگویند که گری اسکیل برای پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاران دانه‌درشت اقدام به فروش کرده باشد. در هر صورت کسی نمی‌داند.

► رمز ارزها بستر خروج ارز از کشور یا دور زدن تحریم‌ها؟
ریزش مجدد ارزش بیت‌کوین ◄

مطالب مرتبط
بنر