کلاهبرداری ۳۶ میلیون تومانی با اپلیکیشن های جعلی

دوشنبه ، 20 آبان 1398 ، 15:07
شهروندان هنگام پرداخت‌های اینترنتی حتما به آدرس اینترنتی توجه ویژه داشته باشند تا در دام سودجویان سایبری گرفتار نشوند .

به گزارش بانکی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا‌: سرهنگ مرتضی ابوطالبی رئیس پلیس فتا استان یزد در تشریح این خبر گفت: در واقع بزهکاران فضای مجازی با ارسال پیام به کاربران و معرفی لینک با عناوینی همچون کانال های صیغه یابی و شارژ رایگان و...، از کاربر می‌خواهند تا یک سری اطلاعات هویتی و یا مالی خود را از طریق درگاه های جعلی ارائه کرده و سپس با در اختیار گرفتن اطلاعات کاربران اقدام به کلاهبرداری های مرسوم و رایج در حوزه فضای سایبر می کنند.

وی افزود: در همین راستا فردی با مراجعه به پلیس فتا استان مدعی بوده در‌پی کنجکاوی برای دیدن اپلیکیشن صیغه‌یاب مبلغ ۳۵ میلیون تومان از حسابم بعد از اقدام برای واریز دو‌هزار تومان جهت استفاده از این اپلیکیشن که موفق به پرداخت نشدم، از حسابم کسر شد.

این مقام انتظامی ادامه داد: برای اطمینان از معتبر بودن درگاه پرداخت یک وب‌سایت اینترنتی، باید به نکاتی مانند ،شروع آدرس درگاه پرداخت باید با https باشد و درگاه‌های پرداخت اینترنتی معتبر باید زیردامنه‌ای از دامنه Shaparak.ir باشد به‌طوری که هرگونه ترکیب دیگری از کلمه Shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از (ir.) غیرمجاز است. به عنوان مثال ترکیب‌هایی نظیر Shapaarak یا Shaparack نامعتبر هستند، همچنین برای اطمینان بیشتر می‌توانید به سایت شاپرک به آدرس www.shaparak.ir مراجعه کرده و با انتخاب گزینه "شرکت‌های مجاز به انجام فعالیت" از آدرس اینترنتی درگاه‌های پرداخت اینترنتی معتبر مطلع شوید.

وی بیان کرد: کاربران حتما نسبت به فعال نمودن رمز یکبار مصرف (پویا) حساب های خود که اقدام به خرید اینترنتی میکنند اقدام کرده و حساب های پس انداز و واریز حقوق آنها با حساب های خرید روزانه تفکیک شده و جدا باشد و برای حساب های خرید روزانه در فضای حقیقی و مجازی حداکثر موجودی ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان باشد، از طرفی سامانه پیامکی حساب های بانکی فعال و نسبت به تغییر رمز های یک و دو حساب بانکی به صورت دوره ای اقدام کنند.

سرهنگ ابوطالبی هشدار داد: به هیچ عنوان به فریب پیامک های دروغین را نخورید در صورتی که  به هر علت ، با ورود به سایت های جعلی اطلاعات کارت بانکی خود را درج کردید بلافاصله رمز دوم اینترنتی خود را تغییر دهید.

این مقام انتظامی از عموم مردم خواست در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی، آن را از طریق نشانی اینترنتی پلیس فتا www.cyberpolice.ir  بخش فوریت‌های سایبری و گزارش مردمی، اطلاع رسانی کنند.


► کاهش برداشت های غیر مجاز بانکی با " رمزنت" بانک شهر
کپی اطلاعات کارت بانکی ۳۵۰ نفر از مالباختگان از طریق اسکیمر ◄

مطالب مرتبط
بنر