بکارگیری احراز هویت دیجیتال در ارائه امضای همراه با همکاری یوآیدی و هویتا

چهارشنبه ، 2 بهمن 1398 ، 10:02

یوآیدی همراه با روند های جهانی گامی دیگر به سوی اقتصاد دیجیتال در ایران بر می‌دارد. با همکاری یوآیدی و هویتا محقق می شود؛ احراز هویت دیجیتال و حذف مراجعه حضوری در دریافت امضای همراه.

سرویس امضای همراه (Mobile Signature Service)، راهکاری نوین در حوزه امضای دیجیتال بوده که مبتنی بر سیم کارت مشترکین تلفن همراه است. در حال حاضر برای فعال ‌سازی امضای همراه و ایجاد ارتباط بین سیم کارت و مالک آن، نیاز است کاربر با مراجعه حضوری و ارائه مدارک شناسایی احراز هویت شود.

یوآیدی با ارائه احراز هویت دیجیتال از طریق ویژگی بیومتریک چهره، به صورت دقیق و سریع امکان احراز هویت کاربر را به صورت آنلاین فراهم کرده است. در این راهکار یوآیدی با بهره گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی شامل تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection)، پردازش تصویر (Image processing) و پردازش متن (OCR)، کاربر را احراز هویت می کند.

با همکاری مشترک شرکت های بینش هوشمند نسل پیشرو (یوآیدی) و فناوران هویت الکترونیکی امن (هویتا)، امضای همراه با احراز هویت دیجیتال ارائه می شود. در محصول مشترک یوآیدی با هویتا این امکان وجود خواهد داشت که متقاضیان امضای دیجیتال همراه بدون مراجعه حضوری به مراکز میانی احراز هویت، از طریق یوآیدی به صورت آنلاین و کمتر از 2 دقیقه احراز هویت شده و امضای دیجیتال خود را دریافت کنند. به این صورت که متقاضیان بعد از ثبت درخواست امضای همراه، برای احراز هویت خود به صورت آنلاین، از راهکار احراز هویت دیجیتال یوآیدی استفاده می کنند.

فرآیند احراز هویت کاربر در یوآیدی به این صورت است که ابتدا کاربر بعد از ورود به یوآیدی، در مرحله اول یک ویدیوی سلفی 5 ثانیه ای از خود می گیرد، در این مرحله فناوری تشخیص زنده بودن تصویر، بررسی می کند که کاربر در لحظه زنده باشد. در مرحله بعد کاربر یک عکس از کارت ملی خود تهیه می کند و با استفاده از فناوری پردازش تصویر، عکس تهیه شده از ویدیوی سلفی و عکس روی کارت ملی تطابق داده می شود و در صورت مطابقت دو چهره، احراز هویت چهره انجام می شود و در آخرین مرحله، با استفاده از فناوری پردازش متن نیز اطلاعات هویتی کاربر از روی کارت ملی آن خوانده می شود.

با ارائه این محصول تجربه کاربری فرآیند دریافت امضای همراه از مراکز میانی احراز هویت به صورت چشمگیری افزایش می یابد. همچنین در این محصول برخلاف روند فعلی آن، احراز هویت در جریان استفاده از امضای همراه استمرار خواهد داشت. بنابراین این محصول علاوه بر بهبود تجربه کاربری، امنیت استفاده از امضای همراه را نیز افزایش خواهد داد. این محصول مشترک در ماه های آینده به بازار عرضه خواهد شد.

ضمن اینکه استفاده از ویژگی بیومتریک چهره برای احراز هویت و ارائه خدمات امضای دیجیتال یک روند پذیرفته شده در جهان است به طوری که فراوانند شرکت ها و کسب و کارهایی که از این فناوری بهره می گیرند. یکی از شرکت های نمونه جهانی برجسته در این زمینه شرکت یوتی (Yoti) است که با استفاده از احراز هویت دیجیتال اقدام به ارائه امضای دیجیتال می کند. سایر نمونه شرکت های موفق در این زمنیه عبارتند از؛ جمالتو (Gemalto)، بیوآیدی (Bioid) و وان اسپن (Onespan).

► احراز هویت بیومتریک و آینده تراکنش‌های مالی
آیا تکنولوژی Deepfake احراز هویت بایومتریک را شکست می دهد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر