UI چیست و به چه معناست؟

جمعه ، 19 شهریور 1400 ، 17:46
اگر حتی در طراحی وب یا فضای طراحی گرافیکی هستید، اصطلاح "UI" یا "UI design" را شنیده‌اید.  شاید شما هم دیده باشید که به جای "UX" استفاده می‌شود، در حقیقت، UI و UX یکسان نیستند.


UI مخفف کلمه "user interface" است. این عناصر یک وب سایت یا برنامه است که کاربر هنگام حرکت در صفحه یا برنامه با آن ارتباط برقرار می‌کند - طرح گرافیکی یک برنامه. عناصر صفحه و برنامه که واجد شرایط UI هستند عبارتند از:


دکمه ها

 متن تصاویر

 لغزنده

اسکرول نوارها

زمینه های فرم

 صفحه آرایی

در اصل، هر چیزی که کاربر با آن ارتباط برقرار می‌کند بخشی از UI است. به همین دلیل، زیبایی بخش بزرگی از طراحی UI هر سایت یا برنامه است.


Adobe UI را در وبلاگ طراحی XD خود به شرح زیر توضیح می‌دهد:

رابط کاربری مکانی است که در آن تعامل بین انسان و ماشین رخ می‌دهد. این به کاربران اجازه می‌دهد تا به طور موثر یک دستگاه را برای تکمیل یک کار یا دستیابی به یک هدف خاص، مانند خرید یا بارگیری برنامه، کار کنند. از طرف دیگر، UX به معنی "تجربه کاربر" است. و در حالی که UI قطعاً می‌تواند بر UX تأثیر بگذارد، اما آنها یکسان نیستند.


انواع مختلف UI

UI هر دستگاهی شامل سخت افزار و نرم افزار است. همه چیز از صفحه کلیدی که استفاده می‌کنید تا آدرس اینترنتی تا منوی نوار کناری وب سایتی که از آن دیدن می‌کنید بخشی از رابط کاربری است.


سخت افزار UI را می توان به دو دسته تقسیم کرد:


سخت افزار ورودی: دستگاه‌هایی که به افراد اجازه می‌دهند دستگاه را از انتهای خود کنترل کنند، مانند ماوس یا رایانه لوحی.

سخت افزار خروجی: دستگاه‌هایی که اطلاعات کاربر را مانند مانیتور و بلندگوها به کاربر می‌دهند.

از نظر Adobe، سه نوع رابط کاربری وجود دارد:رابط‌های خط فرمان، رابط‌های گرافیکی کاربر (که GUI نیز نامیده می‌شود) و رابط‌های کاربری با صدا. رابط‌های خط فرمان اولین رابط‌های کاربری بودند که به دهه 1970 برمی‌گردد. کاربران یک فرمان وارد می‌کنند و کامپیوتر با یک خط متن پاسخ می‌دهد. این رابط‌های کاربری نیاز به دانش زبان ماشین دارند و در رایانه‌های امروزی تا حد زیادی با رابط کاربری گرافیکی (GUI) جایگزین شده‌اند. آنها اکنون بیشتر در برنامه نویسی کامپیوتر و مدیریت سیستم استفاده می‌شوند.


GUIرابط‌هایی هستند که اکثر کاربران مدرن با آن آشنایی دارند. گرافیک، مانند نمادها و مکان نما، به کاربران امکان می‌دهد با محصولات دیجیتالی تعامل داشته باشند. هنگامی که پیکان ماوس را برای کلیک روی نماد Spotify حرکت می‌دهید تا بتوانید موسیقی پخش کنید، این یک رابط کاربری گرافیکی است. نمادهایی که ما مرتباً در تلفن‌های هوشمند خود با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم؟ همچنین GUI این سیستم‌های رابط کاربری اجازه استفاده گسترده از رایانه‌هایی را که امروزه می‌شناسیم، می‌دهد.

 

رابط‌های کاربری فعال با oice به افراد امکان می‌دهد فقط با صدای خود با یک سیستم دیجیتالی تعامل داشته باشند. در چند سال گذشته، رابط های مجهز به صدا از طریق دستیارهای دیجیتالی مانند Alexa ، Siri و Google Assistant محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

 

عناصر رابط کاربری خوب

هر طراح به شما می‌گوید یک رابط کاربری خوب کلید یک محصول خوب است. اگر استفاده از چیزی آسان نباشد، به آن نمی‌رسد.  یک UI خوب طراحی شده خواهدبود:


آشنا: مردم می‌توانند بر اساس تجربه قبلی خود نحوه استفاده از برنامه را درک کنند.

پاک کردن : عملکرد هر عنصر در UI شما باید برای شخصی که از آن استفاده می‌کند واضح باشد.

سازگار: عناصر باید در سراسر محصول سازگار باشند تا مردم بتوانند الگوها را تشخیص دهند.

کارآمد: برای دستیابی به خروجی مورد نظر، حداقل ورودی کاربر مورد نیاز است. میانبرها برای کاربران با تجربه‌تر ارائه می‌شود.

بخشنده: رابط کاربری خوب وقتی کسی را اشتباه می‌کند می‌بخشد، به‌عنوان مثال، پیوند "منظور شما" گوگل در نتایج جستجو است.

طراحان رابط کاربری شبیه سازی یک سیستم را ایجاد کرده و قبل از پذیرش و انتقال آن به تولید، آن را بر روی مخاطب مورد نظر آزمایش می‌کنند. در حالت ایده آل، تمام ویژگی‌های فوق را خواهد داشت.

► مراقب کلاهبرداری در فروشگاه‌های اینستاگرامی باشید
باند کلاهبرداران سامانه ثنا متلاشی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر