5 نکته در مورد امنیت سایبری شخصی

جمعه ، 16 مهر 1400 ، 15:34

حملات سایبری به لطف مجرمان سایبری که خود را به مهارت‌ها و قابلیت‌های جدید مجهز می‌کنند، در حال تکامل هستند - در این سناریو، از کسب و کار گرفته تا یک کاربر اینترنتی معمولی. یادگیری امنیت سایبری ضروری است. بیایید به آن بپردازیم:


به گفته Statista ، بیش از هزار مورد نقض داده در سال 2020 وجود داشته است. در حالی که، این تعداد در سال 2010 فقط 662 بود. در دهه گذشته، وابستگی ما به اینترنت به طور تصاعدی افزایش یافته است، و تعداد حملات سایبری نیز افزایش یافته است. امروزه ما از اینترنت برای کارهای مختلفی که شامل فعالیتهای شخصی و مربوط به کار می‌شود، استفاده می‌کنیم.


از آنجا که اکثر اطلاعات ما در حال حاضر به صورت آنلاین ذخیره می‌شوند، به مجرمان سایبری انگیزه می‌دهد تا به اطلاعات ما حمله کرده و به آنها دسترسی پیدا کنند.


چه چیزی را در خطر داریم؟

همه چيز! شامل اطلاعات هویت شخصی، حساب‌های بانکی، داده‌های حساس کاری، داده‌های مربوط به سلامتی و موارد دیگر. همانطور که با برنامه‌ها و خدمات جدید در اینترنت آشنا می‌شویم، آگاهی از تهدیدهای ناشی از آن نیز به همان اندازه مهم است. این مقاله لیستی از نکات ساده و در عین حال موثر در امنیت سایبری شخصی را برای ایمن نگه داشتن شما به صورت آنلاین ارائه می‌دهد.


5 نکته در مورد امنیت سایبری شخصی


1. از ایمیلها، URL ها ، وب سایتهای مشکوک اجتناب کنید:

بهترین راه برای ایمن ماندن در اینترنت، دوری از منابع مضر است. حملات فیشینگ یکی از رایج ترین تهدیدهای سایبری است. در طول حملات فیشینگ، هکر شما را به یک وب سایت تقلبی هدایت می‌کند که به عنوان وب سایت اصلی برای سرقت اطلاعات ورود به سیستم، اطلاعات شخصی، اطلاعات کارت اعتباری و غیره معرفی می‌شود.


چنین آدرس‌های فیشینگ معمولاً از طریق ایمیلها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، واتس اپ، اینستاگرام پخش می‌شوند. یکی از نمونه‌های سایتهای فیشینگ می‌تواند کلون وب سایت آمازون باشد که دقیقاً شبیه وب سایت رسمی آمازون است اما پیشنهادات جذابی در محصولات خود دارد. بنابراین، همیشه از هوش خود برای تجزیه و تحلیل و بررسی ایمیلهای مشکوک، URL هایی که به آنها هدایت شده‌اید، واتس اپ فوروارد و غیره استفاده کنید و از هر چیز مشکوک دور بمانید.


2: از Password Manager استفاده کنید:

برنامه‌های  Password Manager راه حل‌های نرم افزاری هستند که به شما کمک می‌کنند ترکیبهای رمز عبور واقعاً تصادفی، پیچیده و غیر قابل حدث ایجاد کنید. شما می‌توانید از گذرواژه‌های ایجاد شده توسط Password Manager استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که رمزهای عبور شما به راحتی توسط هکرها قابل شکستن نیستند.


علاوه بر ایجاد گذرواژه‌های پیچیده برای شما،برنامه‌های Password Manager همچنین به عنوان یک برنامه امن برای کلمه عبور شما عمل می‌کنند. بنابراین ، حتی اگر گذرواژه‌ها برای به خاطر سپردن بسیار پیچیده باشند، می‌توانید به راحتی آنها را با کمک Password Manager ذخیره و استفاده کنید.


 3: سیستم عامل و نرم افزارهای خود را به روز نگه دارید:

تهدیدات امنیت سایبری در حال تکامل است. بنابراین، ارائه دهندگان نرم افزار همیشه در حال بهبود ساختار و ویژگی‌های امنیتی محصولات خود هستند تا آنها را در برابر بیشتر تهدیدات امنیت سایبری مقاوم کند. بنابراین، همیشه باید سیستم عامل دستگاه‌های خود را به آخرین نسخه‌های پشتیبانی شده خود به روز کنید. علاوه بر این، شما همچنین باید نرم افزارهای نصب شده بر روی رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه خود را به آخرین نسخه‌های خود نیز به روز کنید.

 

4: رمزهای عبور خود را اغلب تغییر دهید:

هیچ چیز به اندازه تغییر گذرواژه‌های ورود به سیستم در برابر تهدیدات سایبری مفید نیست. با انجام این کار، می‌توانید مطمئن باشید که حتی اگر اخیراً اطلاعات مربوط به گذرواژه (های) شما نقض شده باشد، روی امنیت حساب شما تأثیر نمی‌گذارد. تغییر رمز ورود به سیستم حداقل یک یا دو بار در سال ایده‌آل است. هنگام تغییر رمزهای عبور، از سیاست‌های کلی رمز عبور مانند عدم استفاده از رمز عبور یکسان برای چندین حساب، ایجاد گذرواژه‌های واقعاً تصادفی و غیره، استفاد کنید.

 

5: احراز هویت دو عاملی (2FA) را فعال کنید:

احراز هویت دو عاملی، که به عنوان احراز هویت چند عاملی یا 2FA نیز شناخته می‌شود، یک لایه امنیت به حساب آنلاین شما می‌افزاید. پس از فعال شدن 2FA، هر زمان که می‌خواهید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد حساب آنلاین خود شوید، یک توکن تولید شده به صورت تصادفی به آدرس ایمیل یا شماره تلفن همراه شما (بسته به تنظیمات) ارسال می شود.

به غیر از نام کاربری و رمز عبور حساب خود، برای دسترسی به حساب خود نیز باید کد صحیح را وارد کنید.

 

چگونه در امنیت سایبری بهتر شوم؟

وقتی کسی درباره نحوه بهبود امنیت سایبری می‌پرسد، همیشه یک واقعیت وجود دارد که ارزش به اشتراک گذاری دارد. این واقعیت که حدود 95 درصد از تمام حملات امنیت سایبری به دلیل خطاهای ناشی از انسان رخ می‌دهد. بنابراین، اگر انگیزه ایمن ماندن در اینترنت است، ما باید تکامل یافته و خود را برای مقاومت در برابر آخرین تهدیدات وفق دهیم. برای بهبود امنیت سایبری، همیشه از آخرین تهدیدها و حملات در فضای دیجیتال مطلع باشید.


علاوه بر این، هنگام استفاده از اینترنت برای ایمن ماندن، تفکر منطقی در همه زمان‌ها ضروری است. اجتناب از آدرس‌های اینترنتی،وب سایت‌ها و غیره، که اداعای ارائه پیشنهادات بسیار خوب و واقعی را دارند.


هنگام خرید آنلاین یا دانلود از وب سایت‌ها، مطمئن شوید که در خود وب سایت رسمی هستید. برای تأیید همان، می توانید URL را بررسی کرده و آن را با وب سایت رسمی مقایسه کنید. در نهایت، همچنین ممکن است ایمیل‌هایی دریافت کنید که ادعا می‌شود از فروشگاه‌های آنلاین، دولت‌ها و غیره است. برای بررسی آدرس‌های رایانامه‌ای که از آنها ارسال شده است، بررسی کنید آیا چیزی مشکوک به نظر می‌رسد یا نه

► بانک مرکزی نسبت به خطرات شرط‌بندی آنلاین هشدار داد
ادامه رفتارهای مخاطره آمیز آنلاین علی رغم افزایش آگاهی از جرایم سایبری ◄

مطالب مرتبط
بنر