کیف پول ارز دیجیتال خود را در برابر بدافزارها امن کنید

يكشنبه ، 21 فروردين 1401 ، 11:50

کیف پول‌های ارز دیجیتال ارتباط نسبتا مستقیمی با مباحث بدافزارها دارند


کاربران ارزهای دیجیتال گمان می‌کنند کیف‌ پول‌های آنان دارای امنیت بالایی است و به هیچ عنوان هک نمی‌شود اما اصولا امنیت کیف پول‌های ارز دیجیتال ارتباط نسبتا مستقیمی با مباحث بدافزارها دارند که عدم آگاهی در این موضوع، می‌تواند برای خیلی از کاربران گران تمام شود.  بدافزارها (Malware) نرم‌افزارها مخربی هستند که به قصد آسیب زدن یا سؤاستفاده از اطلاعات افراد بر روی رایانه یا تلفن همراه نصب می‌شود. 


با نصب هر نرم‌افزار بر روی تلفن همراه، یکسری دسترسی از کاربر میخواهد. گالری، دوربین گوشی، میکروفن، مخاطبین و... همگی این ابزارها در تلفن همراه دارای یک کلید هستند که شما با دادن دسترسی به برنامه مورد نظر، در واقعیت اجازه نفوذ به این ابزارها را می‌دهید. 


به‌عنوان مثال وقتی هکر یک اپلیکیشنی را طراحی کرده و شما نصب می‌کنید، هکر بسته به اون اپلیکیشنی که طراحی کرده یکسری دسترسی از گوشی کاربر میخواهد و چون بسیاری از مردم اطلاع ندارند، آن دسترسی‌ها را به‌راحتی در اختیار اپلیکیشن قرار می‌دهند. بطور مثال در موقع نصب اینستاگرام، این برنامه از کاربران دسترسی به دوربین را خواستار است؛ زیرا وقتی بخواهید عکس یا فیلم بگیرد می‌بایست با دوربین شما فیلم بگیرد. همچنین دسترسی به گالری، میکروفون و دیگر ابزارها را از شما می گیرد. 


اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که شبیه به اپلیکیشن‌های معتبر است و توسط افراد سودجو یا همان شیادان سایبری ساخته می‌شود و دسترسی‌های حساسی از گوشی کاربران را می‌گیرد. مانند لیست تمامی مخاطبین، گالری و ... 


با دادن این دسترسی‌ها، هکرها به‌روش دسترسی از راه دور و بدون اطلاع پیدا کردن کاربران می‌توانند وارد دوربین گوشی آنها شده و فیلم بگیرند یا  تصاویر شخصی افراد و شماره‌های تلفن آنان را به‌سرقت ببرند. طبق آمارهای جهانی، بیشترین علت هک کردن کارت‌های بانکی افراد از این طریق و توسط همین بدافزارها صورت می‌گیرد. 


در مورد کیف پول‌های ارز دیجیتال این نکته مهم است که آدرس این کیف پول‌ها مانند شماره کارت نیست که بتوان به سادگی حفظ کرد. آدرس کیف پول شامل یک متن خیلی بلند است و برای خرید نمی‌توان آن را نوشت چون کار سختی است. معمولا اکثر کاربران برای کارهای خود نظیر خرید اینترنتی، این متن بلند را کپی کرده و به صرافی می دهند که با کپی کردن، این متن درون حافظه موقت گوشی می‌رود که در این روش نقش بدافزارها به‌گونه‌ای است که با توجه به دسترسی به حافظه گوشی شما دارد، می‌توانند این متن را تغییر داده و در آدرس کیف پول هکر را به شما می‌دهند و در نتیجه به ارز شما دسترسی پیدا می‌کنند. 


آیا این بدافزارها هر متنی که شما به آن میدهید را تغییر میدهد؟ پاسخ خیر است. روش تغییر دادن متن توسط بدافزارها، احتمال لو رفتن این برنامه را بالا میبرد. از طرفی آدرس‌های کیف پول از الگوریتم مشخصی تبعیت می‌کنند و مشخص است که روی چه شبکه می‌باشند. به همین دلیل بدافزارها تشخیص می‌دهند که در میان مطالبی که روزانه کاربران بر روی گوشی کپی می‌کنند، کدام آدرس کیف پول  می‌باشد وفقط آن را تغییر می‌دهد.


ما در این خصوص چهار نکته را به‌شما آموزش می‌دهیم که رعایت آن‌ها بسیار ضروریست: 

1- هر اپلیکیشنی را بدون اطلاع و آگاهی قبلی نصب نکنید و مجوز دسترسی ندهید. بالاخص اپلیکیشن‌هایی که از طریق لینک‌های تلگرام یا سایت های افراد ناشناس نصب می‌شوند. 

2- برای نصب اپلیکیشن‌های معروف مانند اینستاگرام، واتس‌آپ و... از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر (اپ استور و گوگل پلی) یا سایت اصلی آن اپلیکیشن اقدام نمایید. 

3- به دسترسی‌هایی که در موقع نصب اپلیکشن‌ها می‌دهید، دقت کنید. 

4- در صورت نصب اپلیکیشن مشکوک بر روی تلفن همراه، میزان دسترسی آن برنامه بر گوشی خود را بررسی کنید. اگر دسترسی آن برنامه بیش از نیازش بوده، یا آن اپلیکشن را محدود کرده یا پاک نمایید. 

► آنچه باید در مورد امنیت تلفن همراه بدانید
نکات ضروری برای تماس تصویری امن ◄

مطالب مرتبط
بنر