بنیاد مستضعفان از طریق بانک سینا، وام قرض‌الحسنه اعطا کند

سه شنبه ، 24 تیر 1399 ، 14:36
تهران- ایرنا- بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رییس بنیاد مستضعفان مبنی بر اینکه این بانک مانع از تاسیس بانک قرض‌الحسنه و اعطای وام از سوی بنیاد مستضعفان به متقاضیان شده بود، اعلام کرد: بنیاد مستضعفان هم اکنون سهامدار اصلی و عمده بانک سینا است و می‌تواند بدون هیچ‌گونه محدودیتی وام قرض‌الحسنه اعطا کند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای نسبت به اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در خصوص ممانعت بانک مرکزی از تاسیس بانک قرض الحسنه از سوی این بنیاد واکنش نشان داد.

به گزارش بانکی به نقل از روز سه شنبه روابط عمومی بانک مرکزی، در متن این اطلاعیه آمده است: بانک مرکزی ضمن اشاره به مالکیت عمده سهام بانک سینا از سوی بنیاد مستضعفان، پیشنهاد داد در صورتی که آن بنیاد تمایل به ارائه وام قرض الحسنه دارد، می یتواند بدون هیچ گونه محدودیتی تمام منویات و مقاصد خود را از طریق بانک سینا انجام دهد.

در این اطلاعیه اشاره شده است با توجه به ضوابط و مقررات موجود که مورد حمایت بانک مرکزی نیز است، در صورتی که مدیریت بنیاد مستضعفان تمایلی برای استفاده از ظرفیت بانک سینا برای اعطای وام قرض الحسنه ندارند،  می‌تواند اهداف و مأموریت‌های متصور در خصوص فعالیت متمرکز در زمینه قرض‌الحسنه، اعم از تخصیص و تجهیز را به صورت مستقل، از طریق تأسیس یک صندوق قرض الحسنه و یا از طریق بانک سینا پیگیری کند.

سومین پیشنهاد بانک مرکزی به مدیریت بنیاد مستضعفان، بهره گیری از سازوکار «قرض‌الحسنه ویژه» طبق ضوابط پولی و بانکی کشور برای اعطای وام بر اساس منابع داخلی خود است.

 بانک مرکزی در بخش دیگری از این اطلاعیه از پیشنهاد مطرح شده از سوی رئیس بنیاد مستضعفان استقبال و اعلام کرد در صورت وصول تقاضا از سوی بنیاد، بانک به قید فوریت، تقاضا را بررسی کرده و اقدامات لازم انجام خواهد گرفت.

یکشنبه گذشته «پرویز فتاح» رییس بنیاد مستضعفان، گفته بود به دلیل این که یکی از نیازهای اساسی مردم دریافت وام قرض‌الحسنه است و بانک‌ها چنین وام‌هایی را پرداخت نمی‌کنند، بنیاد مستضعفان پیشنهاد تاسیس بانک قرض‌الحسنه را ارائه کرده است.

وی با تاکید براینکه تمامی منبع مالی این بانک در صورت تاسیس، توسط خود بنیاد تامین خواهد شد و تمام وام‌ها، قرض‌الحسنه پرداخت می‌شوند، مدعی شده بود: بانک مرکزی می‌گوید، نمی‌تواند مجوز بانک جدید بدهد.



► وام فوری بانک تجارت
​افزایش سقف تسهیلات کارت اعتباری «همیاران سپهر» بانک صادرات ایران تا ٥٠٠ میلیون ریال ◄

مطالب مرتبط
بنر