چه کسانی بیشترین وام فرزند آوری را گرفتند؟

سه شنبه ، 26 ارديبهشت 1402 ، 09:58
تهران با ۱۲.۰۷ درصد، اصفهان با ۸.۰۴ درصد، فارس با ۶.۴۴ درصد، خوزستان با ۵.۸۳ درصد، آذربایجان شرقی با ۴.۳۴ درصد و کرمان با ۴.۰۶ درصد بیشترین آمار پرداختی‌های وام فرزندآوری در بازه زمانی ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه را به خود اختصاص داده‌اند.

از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، ۱ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۴۱ نفر برای دریافت وام فرزندآوری ثبت نام کرده‌اند که از این بین تنها ۳۸۳ هزار و ۳۷۷ فقره وام فرزندآوری پرداخت شده است.


مهدی متقی فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان پیش‌تر درباره پرداختی‌های وام فرزندآوری با بیان اینکه تعداد در صف ماندگان دریافت این وام یعنی کسانی که مدارک را تکمیل کرده و منتظر دریافت وام هستند زیاد است، توضیح داده بود: «از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، ۱ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۴۱ نفر برای دریافت وام فرزندآوری ثبت نام کرده‌اند که از این بین تنها ۳۸۳ هزار و ۳۷۷ فقره وام فرزندآوری پرداخت شده است. در واقع از ابتدای امسال تا شهریور ماه، ۳۲۸ هزار و ۵۴۳ نفر در صف دریافت وام فرزندآوری مانده‌اند و علیرغم تکمیل ثبت نام و مدارکشان همچنان وام فرزندآوری را دریافت نکرده‌اند.»


به گفته وی، تهران با ۱۲.۰۷ درصد، اصفهان با ۸.۰۴ درصد، فارس با ۶.۴۴ درصد، خوزستان با ۵.۸۳ درصد، آذربایجان شرقی با ۴.۳۴ درصد و کرمان با ۴.۰۶ درصد بیشترین آمار پرداختی‌های وام فرزندآوری در بازه زمانی ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه را به خود اختصاص داده‌اند.


چرا برخی استان‌ها شامل دریافت «وام فرزندآوری» نمی‌شوند؟

با این حال طبق تبصره ذیل بند "ت" ماده یک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای کلیه امتیازات و تسهیلات این قانون از جمله وام فرزندآوری مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد.

همین امر باعث شده است پدران در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان که نرخ باروری آن بالا است؛ مشمول دریافت تسهیلات وام فرزندآوری نشوند.


برای مثال سیستان و بلوچستان آخرین استان در میزان پرداختی‌های وام فرزندآوری است و از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه میزان دریافت وام فرزندآوری در این استان تنها ۰.۰۸ درصد بوده است.


این امر در حالی است که طبیعتا پدرانی که فرزندان بیشتری دارند نیازمند حمایت مالی بیشتری برای تامین هزینه‌های فرزندان هستند.

► زمان واریز نوبت سوم وام ضروری بازنشستگان کشوری
وام خرید خودرو در بانک ایران زمین ◄

مطالب مرتبط
بنر