5 چالش اصلی بانکداری ایران

شنبه ، 22 تیر 1392 ، 07:06

 

وقتی حرف از "چالش" به میان می آید تصور عمومی بر آن است که وضعیت خطرناک است و ممکن است تبعات منفی ای در راه باشد،اما واقعیت این است که در کنار هر چالشی فرصت های فراوانی وجود دارد که می تواند به پیشرفت و توسعه منجر شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، برخی از چالش های موجود در نظام بانکداری ایران که با تحول نظام بانکداری می توان آنها را به فرصت بدل کرد به این شرح است:

1. بانکداری الکترونیک

سیاست گذاران نظام بانکی کشور چند سال است که در پی گسترش استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک برآمده اند با اقدامات تشویقی و تنبیهی مختلفی چون، تشریح مزایای بانکداری الکترونیک و اخذکارمزد از خدمات بانکداری حضوری توانسته اند به پیشرفت های خوبی دست یابند. اما چالش زمانی مشخص می شود که زیر ساخت های لازم برای حجم بالای استفاده مردم از این خدمات آماده نشده و هر از چند گاهی شاهد قطعی و مشکلات این خدمات هستیم.

چند سال است که هر سال هنگام نوروز، پرداخت یارانه ها و.... سیستم بانکداری الکترونیک ساعت ها از دسترس خارج می شود و مردم را به درد سر می اندازد که می بایست برای آن چاره ای اندیشیده شود.

 

2. سود بانکی

بحث برسر تعیین نرخ سود بانکی و سود حساب های سرمایه گذاری سالهاست که به محل مناقشه بانک ها و بانک مرکزی بدل شده و حتی شورای پول و اعتبار هم نتوانسته صلحی پایدار در این مورد به وجود بیاورد و از چالش ها بکاهد.

مدیران بانک ها از هرفرصتی برای بیان انتقادات و نظراتشان در این خصوص استفاده می کنند و مسئولان بانک مرکزی هم برای خودشان دیدگاه های مشخصی دارند و با استناد به آنها می کوشند وضع نظام بانکداری را بهبود ببخشند.

3.تعداد شعب بانک ها

مدت هاست در خواست شعب جدید روی میز بانک ها خاک می خورد و طرح ادغام بانک ها و برخی موسسات مالی روند کار را با چالش هایی مواجه کرده. به طوری که بسیاری از بانک هایی که برای شعب جدید اقدام کرده بودند و آزمون های استخدامی چندین میلیونی برگزار کرده اند به همراه شرکت کنندگان آزمون ها بلا تکلیف اند.

این درحالیست که رشد قارچ گونه بانک ها در مقطعی از زمان نظام بانکداری کشور را با مشکلات متعددی مواجه کرد و از آن زمان تصمیم گرفته شد درسیاست های کلان تاسیس بانک های جدید و شعب جدید بانک های موجود بازنگری شود.

4. استخدام

خیلی ها مساله استخدام درنظام بانکداری کشور را مطلوب ارزیابی کرده و با استناد به برگزاری دوره های درون سازمانی برای ارتقای کارمندان وضع موجود را مثبت ارزیابی می کنند، اما به نظر نگارنده که بابسیاری از متقاضیان استخدام در نظام بانکداری کشور هم صحبت شده است و از نزدیک شاهد مشکلات بوده سیستم استخدام در نظام بانکداری کشور بیمار است و هیچ سیستم نظارتی بر آن نظارت نمی کند.

هر بانک به فراخور سلیقه آزمونی برگزار می کنداما هیچ تعهدی برای جذب نیرو نسبت به شرکت کنندگان و کسانی که هزینه پرداخت می کنند ندارد،کسی خارج از بانک به سوالات و نحوه گزینش نظارت نمی کند و این امر امکان تضییع حقوق شرکت کنندگان آزمون ها را بالا برده است.

این در حالیست  که یک سال از انتشار آگهی استخدام یکی از بانک ها که مبلغی هم برای شرکت در آزمون از متقاضیان دریافت کرده می گذرد اما نه از آزمون خبری شده و نه از بازگشت پول متقاضیان.

 

5.مطالبات معوق

هروقت که خبرنگاران اقتصادی مدیر عامل یکی از بانک ها را می بینند یکی از سوال های مشترکشان میزان مطالبات معوق بانک است. اغلب وقت ها هم این جواب را می شنوند که میزان مطالبات معوق بانک ما نسبت به سایرین چیزی نیست!

معلوم نیست این همه مطالبات معوق که هر از چند گاهی بانک مرکزی اعلام می کندمتعلق به کدام بانک است؟! اما باید برای پیشگیری از ادامه این روند چاره ای اساسی اندیشید.

بحث شکل گیری نظام اعتبار سنجی ، تغییر در شیوه ارائه دسته چک و... مباحثی است که می تواند به این امر کمک کند اما تا این لحظه به نتیجه لازم دست نیافته است.

 

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► فروشگاه های آنلاین در حال تصرف جهان
بانک ها و فراموشی مسئولیت های اجتماعی! ◄

مطالب مرتبط
بنر