آنچه هنگام استفاده از خدمات بانکی تهدیدتان می کند

يكشنبه ، 20 مرداد 1392 ، 09:58

امروزه بانک و استفاده از خدمات آن جزء واجبات زندگی روزمره ماشده است و زندگی بدون بانک را حتی نمی شود تصور کرد.

به گزارش بانکی دات آی آر، اما استفاده از خدمات بانکی کارچندان آسانی نیست و اگر آگاهی های لازم را نداشته باشیم می تواند خطرناک هم باشد.

در این گزارش به برخی از مهمترین تهدید ها اشاره می کنیم:

1. مدعیان پرداخت تسهیلات

همه وام دوست دارند مخصوصا وام کم بهره اما گرفتن وام از بانک ها کار چندان آسانی هم نیست. دقیقا از این خلا موجود در نظام بانکداری ما و بروکراسی آزاردهنده عده ای استفاده کرده اند و برای فروش انواع وام بانکی شرکت و دفتر زده اند.

عده ای از مردم نیازمند هم بی خبر از همه جا فریب آنها را می خورند. در حالی که بر اساس قوانین بانک مرکزی چنین موسساتی غیرقانونی اند و به هیچ عنوان نمی توانند از مبادی مجاز برای شما وام بگیرند.

2. سود های بالای موسسات کوچک

درحال حاضر برخی صندوق ها و موسسات اعتباری با پرداخت چند درصد بیشتر سود می کوشند تا مردم بیشتری را جذب کنند.

این درحالیست که نرخ واقعی سود های بانکی از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تعیین می شود و همه مراجع قانوی ملزم به تبعیت از آن هستند.

پس کسانی که از این قانون پیروی نمی کنند قطعا یا قانون گریزی کرده اند یا اصلا موسسه شان مجاز و دارای مجوز نیست.

پس برای چند درصد سود بیشتر کل سرمایه تان را به خطر نیندازید.

3. ضامن نخرید

ضامن برای دریافت وام را از موسسات سوری ارائه ضامن نخواهید که فقط برایتان دردسر ساز خواهد بود.خیلی ها ضامن معتبر دم دست شان است و بدون هیچ چشمداشتی هم حاضر است ضمانت آنها را بپذیرد اما چون به حقوق خود آگاه نیستند، فکر می کنند او از سوی بانک پذیرفته نمی شود. بهتر است بدانید برای تسهیلات زیر ۱۰ میلیون اولا یک ضامن کافی است و دوما این فرد حتما قرار نیست کارمند دولت باشد فقط باید اعتبار لازم را از نظر بانک داشته باشد.

4. مراقب رمزهایتان باشید

این روزها بخش عظیمی از پرونده های پلیس سایبری متعلق به پرونده هایی است که به خاطر لو رفتن رمز عبور کارت های بانکی یا اینترنت بانک ها می باشد.

برای اینکه به چنین مشکلی بر نخورید بهتر است از رمزهای تکراری مانند شماره شناسنامه، تاریخ تولد و... که به راحتی قابل حدس زدن باشند، استفاده نکنید به طور متوالی رمز خود را در فواصل مختلف زمانی تغییر دهید و هیچگاه رمز بانکی خود را در کنار کارت و در دسترس دیگران قرار ندهید.

5.پیامک ها قابل اعتماد نیستند

در یکی، دو سال اخیر باب شده که پیامک هایی با مضمون برنده شدن در قرعه کشی و اعلام جوایزی به مبالغ مختلف به کاربران تلفن همراه فرستاده می شود و جهت واریز وجه، تقاضای شماره کارت بانکی، رمز اول و رمز cvv2 و آدرس می کنند. به همین راحتی ممکن است دچار دردسر شوید.

به هیچ وجه به پیامک های ناشناس و به خصوص پیامک های با مضمون برنده شدن در قرعه کشی توجه نکرده و برای پاسخ دادن به آنها وسوسه نشوید و از اعلام شماره کارت، رمز عبور، آدرس خود و سایر اطلاعات شخصی به افراد غیر خودداری کنید.

6. سایت هایی که فقط شبیه سایت اصلی اند

خیلی وقت ها کاربران بانکی در حال فعالیت در سایتی هستند که فکر می کنند متعلق به بانک است غافل از آنکه این سایت جعلی است و فقط شبیه سایت بانک است. فیشینگ (Phishing)، به معنای کپی همانندسازی شده از یک صفحه اینترنتی آشنا است که کاربر را گمراه کرده و در واقع وسیله ای برای به دست آوردن اطلاعات شخصی او به شمار می آید.

پلیس فتا پس از شکایت تعداد زیادی از مردم این موضوع را بررسی کرد. این اتفاق در اصطلاح فیشینگ نامیده می شود. پلیس فتا هشدار می دهد که کاربران مراقب این نوع از کلاهبرداری در استفاده از خدمات اینترنت بانک باشند.

شکل و شمایل این سایت ها و گزینه هایی که وجود دارد کاملا شبیه سایت اصلی بانک است. در اصل این سایت کپی همان سایت اصلی است. پس از روی شکل ظاهری نمی توانید تشخیص دهید.

مهم ترین نکته ای که در این مورد باید در نظر داشته باشید این است که روی آدرس سایت دقیق شوید و اطمینان حاصل کنید. هنگام استفاده از این سایت ها سعی کنید ایمیل یا فیلترشکن روی دستگاه باز نباشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

► بانکداری الکترونیک بانک پاسارگاد چطور کار می کند؟
متداول ترین خطاهای بانکداری الکترونیک ◄

مطالب مرتبط
بنر