موبایل بانکینگ چقدر امنیت دارد؟

سه شنبه ، 23 مهر 1392 ، 09:10

این‌که اطلاعاتی از طریق موبایل در جای نامعلومی‌ تولید شود و قرار باشد از طریق شبکه‌های بی‌سیم جابه‌جا شود، یکی از پیچیده‌ترین کارهایی است که ‌باید برای تبادلات موبایل بانک انجام پذیرد. در حقیقت اهمیت تبادل به دلیل نوع اطلاعات است، به بیان دیگر چون این داده‌ها مربوط به حساب‌های بانکی است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، برای انجام این جابه‌جایی لازم است در میان این سه شغل بسیار مهم مانند بخش IT بانک‌ها، سرویس‌دهندگان شبکه‌های بی‌سیم و برنامه‌نویسان موبایل همکاری‌های لازم صورت پذیرد.

متاسفانه باور های غلط و نادرست در خصوص امنیت موبایل بانکینگ در ایران بسیار رایج است و برخی تصور می کنند با استفاده از این امکانات ریسک سرقت اطلاعات خویش را افزایش خواهند داد.

 

 

جالب است بدانید این تصور فقط در بین ایرانی ها مرسوم نیست. براساس آخرین یافته های یک پژوهش معتبر در عرصه اروپا دلایل افراد برای عدم استفاده از موبایل بنکینگ بسیار جالب بود؛ مهم‌ترین دلیل آن دسترسی نداشتن به فناوری مورد نیاز بود (تلفن هوشمند یا تبلت). با این وجود بی‌اعتمادی به امنیت موبایل بنکینگ در ۵ کشور رتبه نخست را داشت (آلمان، اتریش، لوگزامبورگ، انگلیس و اسپانیا). در این کشورها قدرت خرید موبایل یک مشکل نیست اما باید آموزش بیشتری درباره نحوه کارکرد موبایل بنکینگ و اقدامات امنیتی در این اماکن انجام شود؛ همچنین متوجه شده‌ایم افرادی که رسانه‌های اجتماعی کمتری در اختیار دارند؛ دانششان درباره این خدمت کمتر است.

این در حالیست که استفاده صحیح و امن از تلفن های هوشمند امکان سرقت اطلاعات را تاحدود زیادی کاهش می دهد به نحوی که می توان گفت امکان سرقت این اطلاعات با امکان سرقت اینترنت بانک و یا سارقان مسلح بانک ها چندان تفاوتی نمی کند.

در زمینه  سرقت اطلاعات مالی در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن دستگاه‌های همراه ترس های فراونی وجود دارد درحالی که بسیاری از مردم مراحل لازم برای استفاده امن از دستگاه همراه خود را انجام نمی‌دهند. برای مثال نزدیک به ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها ذخیره اطلاعات پرداخت در گوشی هوشمند خود را، ناامن می‌پندارند. اما همین افراد از پسورد برای حفظ اطلاعاتشان استفاده ای نمی کنند.


علاوه بر این، برای ایجاد امنیت مورد نظر لازم است راهکار‌های دیگری نیز در نظر گرفته شود، این راهکار‌ها مجموعه‌ای از عوامل پیشگیری است که می‌تواند امنیت کل سیستم را تامین کند. یکی از این موارد ایجاد امنیت برای گوشی‌های تلفن همراه است،‌به همین منظور خیلی از بانک‌ها برای کاربران خود کارت‌های مخصوص موبایل جهت انجام این داد و ستد تولید کرده‌اند. راهكار دوم قرار دادن username و پسورد روی گوشی کاربر است تا در صورت به سرقت رفتن موبایل‌تان، امكان دسترسی به اطلاعات مالی‌تان وجود نداشته باشد.


مرحله بعدی به سرویس‌دهندگان شبکه‌های بی‌سیم مربوط است. چرا كه پیش از برقراری ارتباط بین موبایل و بانك، مشخصات كاربر بررسی شود. سپس این جا‌به‌جایی اطلاعات صورت گیرد، در غیر این صورت کل مبادله را کنسل کنند. جریان بعدی واردکردن username و پسورد طراحی شده توسط بانک برای کاربر است تا به اینجای کار3 بار مشخصات شما چک شده، این مراحل امکان هک‌شدن این تبادل را بسیار پایین می‌آورد. عامل دیگر، رمزگذاری اطلاعات در حین جابه‌جایی در میان بانک و موبایل تعریف شده است. این رمزگذاری برای جلوگیری از لو رفتن اطلاعات در حین جابه‌جایی صورت می‌گیرد و در نهایت آخرین مرحله رمزگذاری اطلاعات داخل گوشی کاربر است، تا كاربر بدون اتصال به شبکه، اطلاعات پیشین خود را دوباره بررسی کند.

علاوه بر این، با انجام این رمزگذاری اطلاعات تنها می‌تواند توسط خود کاربر دوباره بررسی شود و شخص دیگری از این اطلاعات نمی‌تواند سوءاستفاده کند.

برای پیاده‌سازی این پروسه‌ها سیستمی ‌با نام OTP یا سیستم پسوردگذاری آنلاین طراحی شده که می‌تواند کارهای مالی و بانکی را با ایجاد امنیت بالا انجام دهد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► همه تصورات خنده دار ما از بانکداری الکترونیک
با "چکاوک" آشنا شوید ◄

مطالب مرتبط
بنر