مضرات افزایش نرخ سود بانک ها در رکو دتورمی

يكشنبه ، 24 آذر 1392 ، 09:00

در روزهای اخیر بحث های متعدد و متنوعی در خصوص افزایش نرخ سود بانک ها در رسانه های مختلف خبری مطرح شده است.


به گزارش بانکی دات آی آر،برخی بر این عقیده اند که در شرایط کنونی که  دچار رکود تورمی هستیم افزایش نرخ سود بانک ها سبب جمع آوری سرمایه های راکد و رونق اقتصاد می گردد.

این درحالیست که برخی از کارشناسان قویا این احتمال را رد می کنند. به عقیده این دسته از کارشناسان افزایش نرخ سود بانک ها سرمایه های راکد را جمع نخواهد کرد چراکه سیل وجوه سرازیر شده به بانک در این زمان به صورت تسهیلات از طریق بانک به جامعه باز می گردد و مجددا از همان مبالغ میزانی هم به جامعه و بانک باز می گردد.

به عقیده این دسته از کارشناسان تنها یک زمان است که سیاست افزایش سود بانک ها موجب جمع آوری سرمایه های راکد می شود و آن زمانی است که به منظور پیش گیری از هجوم سرمایه ها به یک بازار کاذب مثل مسکن یا موبایل سود بانک ها را افزایش دهیم و سپس مبلغ سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی را افزایش دهیم که امکان وام دهی بانک ها کاهش یابد.

در این زمان اوراق مشارکت و قرضه با شرایط خاص می تواند گزینه مناسبی برای جذب سرمایه های راکد باشد البته این امر درصورتی امکان پذیر خواهد بود که این اوراق از جاذبه های مناسبی برای جلب سرمایه های عمومی برخوردار باشند.

....................

پی نوشت:

رکود تورمی به وجود همزمان تورم و رکود اقتصادی گفته می‌شود.

رکود در تعریف اقتصادی به دو دوره سه ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اطلاق می‌شود.

«دوره‌ای که کاهش معنی دار در چهار عامل تولید، درآمد، اشتغال و تجارت ایجاد شود.» این دوره معمولاً حداقل بین ۶ ماه تا یکسال است. به این ترتیب می‌توان رکود بر این اساس به معنای کاهنده بودن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی است.

تورم (Inflation)‏ از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، در آمدهای پولی و یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود. تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► تحریم بانکی ال سی و کار بزرگی که ما کردیم
در دوره های آموزشی استخدامی بانک چه می گذرد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر