ماجراهای حمایت مالی بانک ها از فوتبال گرفته تا فیلم سینمایی

دوشنبه ، 30 دی 1392 ، 12:50

حامی مالی یا اسپانسر ( Sponsor) شرکت یا سازمانی  است که گاهی اوقات فرد، فعالیت و یا کار خاصی را پشتیبانی می‌کند و یا فرد یا گروهی است که امکانات را برای طرف قراردادش تهیه می‌کند.

به گزارش بانکی دات آی آر، اسپانسرینگ را باید یکی از ابزارهای مهم در ارتباطات یکپارچه بازاریابی دانست، که امروزه بسیارمهم و پراهمیت تلقی می شود. از سوی دیگر برگزای رویداد ها و حامی گری این رویداد ها یکی از روش هایی است که کمک میکند،بنگاه هاموفق به سخن پراکنی شوند.

 

حامی گری یا اسپانسرینگ دارای ظرافت های خاص خودش است متاسفانه بسیاری از سازمان ها و شرکت های ایرانی از درک آن عاجزند و کورکورانه وارد این بخش می شوند و فقط سرمایه خود را از بین می برند.

اسپانسرینگ بانک ها در ایران دامنه بسیار گسترده ای دارد در واقع خیلی ها از بانک ها توقع دارند ! این امر را در خیلی جاها می توان دید مثلا در تاریخچه جمع‌وجور فوتبال باشگاهی در ایران، بانک‌ها نقش بسزایی دارند و تاثیرات فراوانی هم از خود به جا گذاشته‌اند. در واقع فوتبال باشگاهی ما از ابتدا تا امروز به نوعی وام‌دار بانک‌های گوناگون بوده و از کمک‌ آن‌ها به انواع مختلف بهره برده است.

چه در زمانی که بانک‌ها سیاست تیمداری در پیش گرفته بودند و تعداد زیادی از تیم‌های شرکت‌کننده در رقابت‌های باشگاهی ما پیشوند «بانک» را یدک می‌کشیدند و چه امروز که تقریبا هیچ باشگاهی با نام «بانک ...» در لیگ‌های کشور فعالیت نمی‌کند اما در قراردادهای اسپانسرینگ و حمایت‌های مالی از باشگاه‌ها همچنان ردپای بانک‌ها به کرات دیده می‌شود.

تیم های کشتی، نمایشگاه های هنری ،فیلم های مختلف، سمینارها و همایش ها و... بخش هایی هستند که رد پای حمایت های مالی بانک ها را می توان در آن ها دید.

اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که این حمایت چه سودی برای بانک ها داشته است؟ آیا این خدمات متقابل بوده و برای بانک ها سودی هم داشته و یا نه؟

متاسفانه در بسیاری از موارد اسپانسرینگ بانک ها نتایج چندانی برای آنها نداشته است ، کارشناسان بر این عقیده اند که برای موفقیت در حمایت مالی باید به نکات زیر توجه کرد:

حامی گری باید با اهداف ارتباطی کاملا مشخص صورت گیرد، لزومی ندارد که بانک ها حامی هر رویدادی شوند.

در حامی گری باید بانک ها به سراغ انتخاب رویداد هایی بروند که با اهداف آنها مطابقت داشته باشد نه اینکه منتظر باشند به آنها پیشنهاد حمایت مالی شود.

در حامی گری باید سراغ رویداد هایی رفت که کاملا با پیام بانک مطابقت داشته باشند.

نباید به سراغ حمایت از رویداد هایی که بانک را در حاشیه قرار می دهد رفت بلکه بانک باید مالک رویداد باشد و نه پیرو آن.

بانک ها در حمایت گری باید به دنبال فرصت های مناسب باشند تا از این طریق خود و خدماتشان را برجسته کنند و به سخن پراکنی بپردازند.

یکی از راه های معرفی محصولات و خدمات جدید اسپانسرینگ می باشد.

اسپانسرینگ باید مدیریت و نظارت شود در غیر اینصورت سودش را از دست خواهد داد.

 

شهرزاد کیافر

کارشناس ارشد ارتباطات

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

 

► چطورسایت ها و شرکت ها "درگاه پرداخت الکترونیک" می گیرند؟
"پولشویی الکترونیک" چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر