اولین های بانکداری الکترونیک ایران کدامند؟

دوشنبه ، 5 اسفند 1392 ، 05:06

 

اولین ها همیشه ماندگار اند لااقل در تاریخ و ذهن ها. اولین ها لزوما بهترین ها نیستند اما آنچه انکار ناپذیر است آن است که اولین ها پیش از سایرین به اهمیت یک موضوع پی برده اند. بانکداری الکترونیک هم برای خود پیشتازانی داشته چه در ایران و چه درعرصه جهانی که شناخت آنها خالی از لطف نخواهد بود.

عابر بانک عزیز!

به گزارش بانکی دات آی آر، پس از جنگ، شركت ايران ارقام به سفارش يكي از بانك‌ها يكسري دستگاه خودپرداز خريداري و به ايران وارد كرد اما به علت انجام نشدن معامله با بانك متقاضي، اين دستگاه‌ها را به بانك سپه تحويل داد.
در سال 70 حدود 50دستگاه خودپرداز به عنوان اولين سري دستگاه‌هاي خودپرداز توسط بانك سپه نصب شد و از آن پس اين دستگاه‌ها به عابربانك‌ها معروف شدند.
دومين سري از خودپردازها را شركت خدمات انفورماتيك به سفارش بانك ملي تامين كرد.

خاطرات ما از نخستین عابر بانک ها چندان هم شیرین نیست صف های طولانی و سردرگمی از یک سو و ترس این که این جعبه جادو پول مان را برای خودش نگه دارد!!!

این تصویر اغراق آمیز برخورد ابتدایی ما و خودپرازهایی است که این روزها در هر کوی و برزنی نصب شده اند. در دوره ای که اعطای مجوز بانک به طرز شگفت آوری راحت شده بود حتی برخی می گفتند به زودی تعداد عابر بانک ها از صاحبان کارت ها هم بیشتر می شود!!!

کارت خوان های کوچک

سال 72 سال تاسيس اولين فروشگاه شهروند بود كه در ميدان آرژانتين افتتاح شد.
اين فروشگاه به اولين دستگاه پايانه فروش POS مجهز بود.

آن روزها واریز وجه به صورت آنی انجام نمی گرفت بنابراین صاحبان مشاغل چندان به نصب و راه اندازی کارت خوان در مغازه ها ، فروشگاه  و شرکتشان علاقه ای نشان نمی دادند مردم ها در استفاده از آنها مردد بودند.

بانک ها دست به کار شدند و با تعیین جوایز رنگارنگ تلاش می کردند مردم را به استفاده از دستگاه های POS تشویق کنند.

این روزها اما کمتر کسی پیدا می شود که در استفاده از کارت خوان به خودش تردید راه بدهد.

کارت بانک

اولين كارت‌هاي امروزي را بانك سپه به متقاضيان ارائه داد.
ثمين، امين و كارآ كارت به عنوان اولين كارت‌هاي بانكي نيز كارت را به مردم شناساندند. عملا تا سال 80 هيچ كاري نشد كل كارت‌ها به 3ميليون كارت رسيد. اما از سال 81 به بعد و با ورود بانك‌هاي خصوصي به عرصه بانكداري كشور و راه‌‌اندازي شبكه شتاب، بانكداري الكترونيك نيز گسترش يافت.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

 

 

► چرا بانک ها برای خودشان "شعار" دارند
5 نکته امنیتی بانکداری الکترونیک مختص عید ◄

مطالب مرتبط
بنر