چرا علارغم آموزش های فراوان آمار فیشینگ همچنان بالاست؟

يكشنبه ، 24 فروردين 1393 ، 08:18

 

از آغاز شکل گیری بانکداری الکترونیک در کشور و همزمان به برنامه های تشویقی جهت افزایش بهره برداری با آن تلاش در جهت آموزش نکات امنیتی در این خصوص آ غاز شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، اما علارغم تلاش های صورت گرفته همچنان مشاهده می شود آمار سوء استفاده های مالی کلاهبرداران از این سیستم همچنان بالاست در این گزارش می کوشیم دنبال پاسخی برای چرایی این ماجرا باشیم.

به گفته رئیس پلیس فتا ناجا برداشت غیرمجاز، 49.5 درصد از جرائم سایبری در کشور را به خود اختصاص داده است و البته  سرقت اطلاعات کارت های بانکی از جمله شماره کارت، رمز دوم، کد cvv2 از طریق صفحات جعلی(فیشینگ)، "اسکمیر" (کپی کردن غیرقانونی داده‌های کارت بانکی)، سوء استفاده از اعتماد افراد و دریافت کارت و رمز آن، روش‌های پیچیده مجرمان در فریب افراد و تکنیک‌های مهندسی اجتماعی از جمله شگردهای مجرمان است که به برداشت غیرمجاز منجر می شود.

به گفته کارشناسان سهل انگاری مهمترین عامل لو رفتن اطلاعات و سرقت اموال مردم می باشد. اگرچه پلیس فعالیت های گسترده ای در راستای دستگیری مجرمان و باز پس گیری اموال مردم انجام می دهد اما تمامی این مراحل هزینه زیادی را برکشور تحمیل می کند که بر لزوم پیشگیری تاکید می کند.

بزهکاران سایبری

بزهکاران سایبری علی رغم توان فنی و هوش بالائی که دارند افرادی ناتوان بوده و با پناه بردن به (غار فضای مجازی) سعی در جبران کاستی ها دارندبا این وجود و در اندک زمانی از پناهگاه ساختگی خود خارج شده و به اصطلاح دست خود را رو می کنند.

گفتنی است در موارد بسیاری ارتکاب جرایم رایانه ای که به حسب ظاهر اقتصادی نیست با انگیزه های اقتصادی شکل می گیرد و بالعکس برخی جرایم سایبری به ظاهر اقتصادی با انگیزه های غیراقتصادی ارتکاب می یابد بعنوان مثال در پرونده ای فرد پس از نفوذ به سیستم رایانه ای قربانی خود و تحصیل اسناد و مدارک شخصی وی اقدام به اخاذی از وی نمود و بالعکس در پرونده ای دیگر متهم صرفا با هدف ابراز توانائی خود در هک مبادرت به نفوذ به حساب بانکی یکی از مشتریان بانک نموده و مبلغی را برداشت و آنرا عینا به بانک مسترد نموده تا فقدان امنیت شبکه بانکی و توانائی بالای خود در این زمینه را به رخ بکشد جالب آنکه در بیان علت رفتار مجرمانه خود اعلام نمود از آنجا که جویای شغل بودم خواستم توانایی خودم را به دیگران نشان بدهم بلکه زمینه اشتغال برایم فراهم شود!!

قربانیان جرایم سایبری

قربانیان جرایم سایبری در واقع قربانیان پیشرفت تکنولژی هستند اما نکته قابل توجه در این بین آن است که بسیاری از بزه دیدگان جرایم سایبری استعدادی قابل توجه برای قربانی شدن بروز می دهند و براحتی طعمه بزهکاران سایبری میشوند برخی کلاهبرداریهای اینترنتی ناشی از کسب اطلاعات به روشهای بسیار ساده و سوء استفاده از عکسها و اسرار شخصی نمونه هایی از این موضوع می باشد ما بر این باوریم که قربانی جرم سایبری همیشه بی گناه نیست و چه بسا خودش ناخواسته آغازگر بزه سایبری میباشد.
ضعف شخصیتی.فقدان اطلاعات کافی در رابطه با محیط مجازی و عدم دقت در محافظت از داده ها و ... مواردی است که قربانی بزه سایبری را در قربانی شدنش مساعدت می کند.

بنابراین به نظر می رسد ارتقای سطح دانش عمومی جامعه در زمینه فضای مجازی، مزایا و خطرهای احتمالی آن در پیشگیری از جرایم اینترنتی بسیار تاثیر گذار باشد اما اقدام کافی ای نیست پس باید به دنبال رفع سایر موانع ساختاری وقوع جرایم رایانه ای باشیم.

برطرف نمودن زمینه های فرهنگی نظیر لزوم ابراز وجود در فضای مجازی یا از میان بردن و کاهش بیکاری، تکریم جوانان به همراه توزیع مناسب ثروت می تواند در کاهش آمار چنین جرایمی موثر باشد.

در عین حال تاکید بر اصول اخلاقی و گسترش ایمان و باورهای اخلاقی و مذهبی هم در کاهش جرایم می تواند تاثیر گذار باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► خبر ترسناک برای کسانی که فکر سرقت بانک سامان را دارند!/عکس
چرا بانک ها برای خودشان "شعار" دارند ◄

مطالب مرتبط
بنر