شغل آزاد در مقابل کارمندی

شنبه ، 30 فروردين 1393 ، 13:54


شغل آزاد به این معناست که افراد خود کار و شغلی را برای خودشان دست و پا کنند و مانند دیگر افراد کارمند نباشند.  در واقع شغل آزاد به این معناست که فرد خود به کاری مشغول میشود و از سرمایه خودش برای راه اندازی یک کار استفاده میکند. شغل آزاد در مقابل با کارمندی از مزایایی برخوردار است و البته معایبی هم دارد. در گذشته نیز اغلب افراد خود شغل آزاد داشتند و افراد کمتری کارفرما داشتند و به عنوان کارمند مشغول به کار بودند. گروه خبری بانکی دات آی آر از تفاوت بین این دو برای شما مطالبی را گرد آوری کرده است.

 

 


در گذشته اغلب افراد بر این باور بودند که میتوان ایده های کاری را در غالب شغل آزاد پیاده سازی نمود و کار آزاد را منعطف تر از کارمندی می پنداشتند اما برخی دیگر بر این باور بودند که کار آزاد دردسرهای زیادی داشته و یا به دلیل عدم وجود سرمایه کافی کارمندی را برمیگزیدند. زیرا آنها بر این باور بودند که کار آزاد ساعت کاری بیشتری را در هفته نیاز دارد تا کارمندی مثلا کارمندی برای مادران و زنان مناسب تر است از این جهت که ایام هفته را تمام و کمال سر کار نیستند.


مقالات مختلفی در این زمینه به چاپ رسیده است که آیا کارمندان بهتر کار میکنند یا کسانی که شغل آزاد دارند این دو از جهت های مختلفی با و با وجود پاسخ های مثبت و منفی یکدیگر مقایسه شدند.


کار آزاد میتواند خود اشتغالی هم محسوب شود کسی که کاری را راه می اندازد و از سرمایه اش برای راه اندازی یک شغل استفاده میکند در واقع خود اشتغالی دارد. امروزه اینترنت توانسته فضای کاری فراوانی را ایجاد کند تا افراد خودشان کسب و کارشان را راه بیندازند مثل فروشگاه های اینترنتی یا ارائه خدمات و محصولاتی که افراد آنها را تهیه میکنند و به فروش میرسانند که همین میتواند کار در منزل هم باشد و نیازی نباشد که حتما شرکتی را برای فروش محصولات راه اندازی کنیم.


این نوع از کسب و کار نیاز به خلاقیت بالا دارد مثل یک نویسنده، معلم یا هنرمند که همه ی شغل شان سرشار از خلاقیت است کار آزاد هم باید دارای خلاقیت باشد. مشکل کار آزاد این است که حقوق و دستمزد افراد در ماه ثابت نیست و افت و خیز دارد همچنین افرادی که کار آزاد دارند مثل کارمندان از مرخصی های زایمان، ساعت بیکاری و طرح های بازنشستگی برخوردار نیستند. شاید شغل آزاد استرس زیادی هم به شاغلین در این زمینه وارد میکند تا کسی که کارمند است.


اما به طور کلی محاسن شغل آزاد به این صورت است که شما کارفرما ندارید و خود کارفرمای خودتان هستید، هر زمان که بخواهید کار را آغاز و تمام می کنید، ساعت های کاری شما توسط خودتان تنظیم میشود، پولی که بدست می آورید تماما متعلق به شماست و نیاز به حقوق ندارید و...


کارمندی هم مثل شغل آزاد مسئولیت پذیری بالا نیاز دارد. اما شم کارمند هستید و خیلی از استرس هایی را که کارفرما برای روزهای آتی کار دارد به شما وارد نیست در واقع شما کارتان را انجام میدهید و هر ماه هم حقوقتان را دریافت میکنید و کارفرما موظف است که حقوق شما را بپردازد حتی اگر درآمد شرکتش در برخی از ماه های سال کم باشد.


اما به جز علاقه به کار کارمندی یک کارمند باید با توجه به حقوقی که هر ماه میگیرد وام، قسط، قبوض، هزینه های تحصیلی، درمانی و... را با همین حقوق پرداخت کند و همه چیز وابسته به این حقوق است اما در اصل شما از مزایای بیمه و مرخصی و تعطیلات برخوردار هستید.


با این وجود برای افراد کم تجربه و کم درآمد شاید کارمندی نتواند توان برآوردن تمام نیازهای مالی شان را داشته باشد. اما باید این را هم بدانید که کار آزاد نیاز به تجربه بیشتر و سرمایه دارد که البته در شرایط ایده آل شروع خوبی است اما هر کاری سختی ها و مشکلات خودش را دارد.


مزایای کارمندی این است که شما هر ماه حقوق دارید و دیگر نوسانات بازار به شما ارتباطی ندارد، مرخصی ها، وامهایی که به شما تعلق میگیرد و از همه مهمتر ساعات کاری مشخصی برای کارمند تعریف شده که لازم تمام ایم هفته را به کار مشغول باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► دلایل افزایش صادرات نفت ایران از زبان زنگنه
آخرین خبرها از زمان توزیع مرحله دوم سبد کالا ◄

مطالب مرتبط
بنر