آخرین وضعیت کاهش نرخ سود سپرده ها

يكشنبه ، 7 ارديبهشت 1393 ، 11:57

 

رقابت چشم گیر بانک ها برای جذب سرمایه ها که از طریق بیلبوردها و اطلاعیه های تبلیغاتی و طی ماه های اخیرصورت می پذیرفت بالاخره باعث شد بانک مرکزی وارد گود سازماندهی این نرخ ها شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، کارشناسان بر این باورند که با کاهش نرخ تورم طی ماه های اخیر نرخ سود های بانکی می بایست کاهش یابد.

بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی در این راستا با یکدیگر هم نظر و هم سلیقه اند . رئیس کل بانک مرکزی در این راستا جلسه ای را با مدیران عامل بانک ها در عصر روز چهارشنبه هفته گذشته داشت و خواستار کاهش نرخ سود های بانکی گردید.

طبق اخبار منتشر شده یک مقام مسوول در سیستم بانکی نرخ ۱۰تا ۲۱ درصد برای سپرده‌ها را یکی از پیشنهادهای مطرح شده اعلام کرد اما این نرخ تفاوت چندانی با بسته سیاستی سال ۹۰ ندارد.چرا که بنا به آخرین بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی که مربوط به دی ماه سال ۱۳۹۰ است، تعیین نرخ سود علی الحساب سالانه سپرده‌های مدت دار بانکی و اوراق گواهی سپرده خاص و عام در طول دوره سپرده گذاری به بانک‌ها واگذار شد و بانک ها در تعیین نرخ سود سپرده‌ها آزاد شدند، اما براساس ماده ۹ این بسته نرخ سود عقود غیر مشارکتی تا سررسید دو سال معادل ۱۴ درصد و برای سررسید بیشتر از دو سال معادل ۱۵ درصد اعلام شد. همچنین دامنه نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد بین موسسه اعتباری و مشتری بین ۱۷ تا ۲۱ درصد تعیین شد و در نتیجه بانک‌ها در آن زمان به سود ۲۱ درصدی برای سپرده‌های بلند مدت اکتفا کردند. همچنین در عقود مشارکتی میزان سود پس از اتمام پروژه و بر مبنای عملکرد واقعی پروژه تعیین ‌می شود.

همچنین کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی توافق کردند نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در محدوده ۱۰ تا ۲۱ درصد باشد.

اینجا یک سوال اساسی مطرح می شود ، با توجه به عدم تبعیت بانک ها از قوانین پیشین آیا بانک مرکزی قادر خواهند بود بانک ها را ملزم به رعایت قوانین بنماید.

به نظر می رسد بانک ها برای رقابت با بورس و سایر نهاد های مالی در جهت جذب سرمایه نیازمند یافتن راهکارهای عملی جدید هستند تا میزان اتکای آنها به نرخ سود های بانک کاهش یابد.

ازدیگر سو مردم به شکل سنتی به نظام بانکی اعتماد بالایی دارند و کاهش نرخ سود های بانکی باعث می شود آنها سرمایه خود را از بانک ها خارج و راهی خرید کالاهایی نظیر مسکن، سکه و ارز کنند که این خود خطرناک بوده و سبب ایجاد بازار حبابی میشود. امری که مسئولان اقتصادی باید حتما به آن توجه نمایند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► تحول تجارت الکترونیک از آغاز تا کنون
همراه بانک گامی در جهت مدیریت مالی افراد ◄

مطالب مرتبط
بنر