نکات ضروری بانکداری الکترونیک از زبان بانک صادرات

سه شنبه ، 16 ارديبهشت 1393 ، 09:10

 

وبسایت بانک صادرات نکات امنیتی و ایمنی فراوانی راه به کاربران خود توصیه کرده در این گزارش به برخی از این نکات می پردازیم که رعایت آنها استفاده لذت بخش شما از خدمات بانکداری الکترونیک تضمین می کنند.

به کزارش بانکی دات آی آر، برخی نکات ضروری در بانکداری الکترونیک عبارت اند از:

هنگام دريافت پاکت رمز کارت بانک خود از شعبه به سلامت و عدم پارگي دقت نماييد .

به محض وصول رمز کارت صادره، به دستگاه خودپرداز شعبه مراجعه و رمز خود را تغيير دهيد.

به محض دريافت کارت بانک، نسبت به يادداشت کردن شماره 16 رقمي آن اقدام نماييد. به خاطر داشته باشيد براي مسدود کردن حساب هنگام سرقت يا مفقود شدن کارت به اين شماره نياز داريد.

شماره چهار رقمي که به عنوان رمز استفاده مي کنيد، به سادگي براي ديگران قابل حدس زدن نباشد. براي مثال از سال تولد، سال ازدواج يا شماره تلفن خود استفاده نکنيد .

فقط کلاهبرداران وانمود مي کنند که براي انتقال وجه، مي بايست از کارت ارزي خود استفاده کنند و شما را ترغيب به استفاده از منوي انگليسي مي نمايند .

براي انتقال وجه نيازي به استفاده از منوي انگليسي نيست. منوي انگليسي براي بهره برداري مسافران خارجي ايجاد شده است .

مراقب باشيد: فقط کلاهبرداران شما را به استفاده از منوي انگليسي ترغيب مي نمايند .

هنگام انجام عمليات انتقال وجه، فرد دريافت کننده فقط شماره 16 رقمي کارت خود را اعلام مي کند و نيازي به ارائه ساير اطلاعات کارت يا مراجعه به دستگاه خودپرداز ندارد .

رمز جديد را به خاطر بسپاريد. از يادداشت کردن رمز کنار کارت و قرار دادن برگه رمز در کيف کارت جداً خودداري فرماييد .

هنگام وارد کردن رمز در دستگاه خودپرداز، به گونه اي جلوي دستگاه بايستيد که کسي امکان ديدن صفحه کليد و رمز شما را نداشته باشد .

رمز خود را هر سه تا چهار ماه تغيير دهيد .

در فروشگاه ها و هنگام خريد از پايانه فروش، خودتان رمز را وارد دستگاه کنيد و از اعلام آن به فروشنده خودداري نماييد .

در صورتي که در فروشگاهي مجبور به اعلام رمزتان شديد، حتي المقدور به سرعت نسبت به تغيير رمز خود اقدام نماييد.

از سپردن کارت خود به ديگران خودداري نماييد. در صورت لزوم، بلافاصله نسبت به تغيير رمز خود اقدام نمايند.

رسيد دريافتي از دستگاه خودپرداز و کارتخوان را در محل رها نکنيد .

در صورت بروز اشکال در عمليات بانکي، از توسل به افراد غريبه جداً خودداري نمايند .

از پايانه فروش فقط براي خريد، مانده گيري و پرداخت قبض استفاده کنيد.

براي انتقال وجه به ساير حسابهاي خود يا ديگران به هيچ وجه از پايانه فروش استفاده نکنيد.

براي انتقال وجه از دستگاههاي خودپرداز، پايانه شعب يا خدمات ساتنا و پايا که در داخل شعبه ارائه مي‌شود، بهره برداري نماييد .

سقف انتقال وجه دستگاه خودپرداز سه ميليون تومان در هر روز مي باشد.

با مراجعه به شعبه و استفاده از پايانه شعبه مي توانيد تا سقف پانزده ميليون تومان به صورت آني به ساير کارتهاي خود يا ديگران انتقال وجه دهيد .

با مراجعه به شعبه و استفاده از سامانه پايا مي توانيد به هر حسابي در هر بانک تا سقف پانزده ميليون تومان در همان روز انتقال وجه دهيد .

با مراجعه به شعبه و استفاده از سامانه ساتنا مي توانيد به هر حسابي در هر بانک به صورت نامحدود در همان روز انتقال وجه دهيد .

براي انجام عمليات انتقال وجه از طريق پايا و ساتنا دانستن شماره شباي حساب مقصد الزامي است .

يک راه اطلاع از شماره شبا، مراجعه به شعبه يا سايت اينترنتي بانک افتتاح کننده حساب است.

هرگز براي دريافت شماره شباي بانک الف به سايت بانک ب مراجعه ننماييد.

بانک مسئوليتي براي جبران خسارت مشترياني که شماره شباي مقصد را اشتباه ثبت کرده اند، نخواهد داشت .

با داشتن کارت بانک مي توانيد قبوض خود را بدون مراجعه به شعب بانکها پرداخت نماييد .

مراجعه به دستگاه خودپرداز هر يک از بانکها يک راه پرداخت سريع قبض شماست.

مراجعه به پايانه فروش نصب شده در فروشگاه محل سکونت شما، يک راه پرداخت سريع قبض شماست.

مراجعه به پايانه شعبه هر يک از بانکها يک راه پرداخت سريع قبض شماست .

مراجعه به سايت هر يک از بانکها يک راه پرداخت سريع قبض شماست.

براي خريدهاي اينترنتي داشتن رمز دوم الزامي است .

براي دريافت رمز کارت به دستگاه خودپرداز بانک خود مراجعه نماييد.

رمز اول و دوم کارت شما محرمانه است. از ارائه اطلاعات محرمانه کارت خود به ديگران خودداري نماييد.

کارت شما محرمانه است. از ارائه اطلاعات محرمانه کارت خود به ديگران خودداري نمایيد.

به محض اطلاع از مفقود شدن کارت خود، نسبت به مسدود کردن آن اقدام نماييد.

به محض اطلاع از به سرقت رفتن کارت خود، نسبت به مسدود کردن آن اقدام نمایيد.

يک راه مسدود کردن کارت بانک، مراجعه به شعب بانک صادرکننده کارت است.

يک راه مسدود کردن کارت بانک، مراجعه به سايت اينترنتي بانک صادرکننده کارت است.

يک راه مسدود کردن کارت بانک، تماس با ميز امداد بانک صادرکننده است.

براي مسدود کردن کارت بانک داشتن رمز دوم کارت الزامي است

هرگز براي پرکردن حساب جاري از پايانه فروش استفاده نکنيد.

انتقال وجه از طريق اينترنت بانک، فقط با داشتن رمز مخصوص اينترنت بانک امکان پذير مي‌باشد.

براي انجام عمليات انتقال وجه شتابي از همراه بانک استفاده ننماييد.

در صورت عدم پرداخت اقساط کارت‌هاي اعتباري، کارت اعتباري شما به مدت شش ماه مسدود خواهد شد.

براي بهره‌برداري مؤثر از خدمات بانکداری الکترونيکي و ايمن ماندن از ريسک‌هاي احتمالي، هنگام افتتاح حساب و درخواست کارت بانک بروشورهاي مربوطه را به دقت مطالعه فرمایید.

سايت بانک‌ها منبع مفيدي براي دريافت نکات ايمني هنگام بهره‌برداري از خدمات بانکداري الکترونيکي است.

منبع مفيدي براي دريافت آخرين اطلاعات مربوط به تهديدات امنيتي است.

شماره تلفن 29911 راهي آسان براي ثبت مغايرت‌هاي شماست.

مأمورين تعمير پايانه فروش شرکت شما داراي کارت شناسايي از شرکت مربوطه هستند. از سپردن دستگاه خود به افراد ناشناس خودداري نماييد.

رسيد تراکنش‌هاي ناموفق خود را تا حصول اطمينان از کسر نشدن وجه از حسابتان نگهداري نماييد.

استفاده از صفحه کليد مجازي سايت راهي مطمئن براي وارد کردن رمزمی باشد.

هنگام انجام خريد يا پرداخت قبض در اينترنت، حتما از صفحه کليد مجازي براي وارد کردن رمز خود استفاده کنيد.

شبها از مراجعه به خودپردازهايي که در محل‌هاي کم رفت و آمد و تاريک قرار دارند، خودداري نماييد.

توجه داشته باشيد آدرس سايت سيستم اينترنت بانک و يا پرداخت اينترنتي در مرورگر بايد با HTTPS آغاز شود.

براي ورود به سيستم اينترنت بانک و يا پرداخت اينترنتي هرگز از مکان‌هاي عمومي مانند کافي نت ها استفاده نکنيد.

در انتخاب نام کاربري و کلمه عبور خود دقت نماييد تا ديگران نتوانند آن را حدس بزنند.

بدون خروج قطعي از اينترنت بانک، کامپيوتر را ترک نکنيد.

با وارد کردن آدرس پست الکترونيک هنگام پرداخت قبض يا خريد اينترنتي، بانک رسيد عمليات را براي شما ارسال مي‌نمايد که براي اطلاع و بهره‌برداري آتي بسيار مفيد خواهد بود.

از انجام پرداخت‌هاي اينترنتي از طريق سايت‌هاي متعلق به مؤسسات غيرمعتبر و ناشناس در اينترنت خودداري نماييد.

هيچ بانکي به اطلاعات محرمانه کارت شما (نظير رمز اول يا دوم، کد CVV2 و تاريخ انقضاي کارت) نياز ندارد. به ايميل‌ها و پيامک‌هايي که به عنوان بانک اين اطلاعات را از شما مي‌خواهند، هرگز پاسخ ندهيد.

هرگز به تقاضاهايي که از طريق ايميل يا پنجره‌هاي pop-up اطلاعات شخصي شما را مي‌خواهند پاسخ ندهيد.

از کامپيوتر افراد ناشناس يا کافي‌نت‌ها براي انجام عمليات بانکي خود استفاده نکنيد.

روش هاي متعدد مسدودي کارت عبارتند از: اينترنت بانک، تلفنبانک، موبايل، خودپرداز، شعبه، مرکز تماس به نحوه مسدودي کارت در بانک صادرکننده کارت خود را در ساعات کاري و ايام تعطيل توجه کنيد.

لطفاً به محض اطلاع از مفقودي يا سرقت کارت خود، حساب خود را مسدود نماييد.

هنگام دريافت کارت خود از شعبه بانک، شماره 16 رقمي کارت و شماره تماس خدمات مشتريان بانک را از پشت کارت براي موارد ضروري يادداشت فرمایيد.

براي دريافت رمز دوم به دستگاه خودپرداز بانک صادرکننده کارت خود مراجعه فرمایيد.

درخواست ارسال پيامک در انجام تراکنش‌ها و ورود به خدمات غيرحضوري مانند اينترنت بانک، تلفنبانک و ... باعث آگاهي مشتري از سوءاستفاده احتمالي و جلوگيري از سوء استفاده بيشتر است. به محض دريافت چنين پيامکي در صورتي که خودتان تراکنشي انجام نداده‌ايد، نسبت به تعويض رمز خود اقدام نماييد.

عدم توجه به تماسهای تلفنی مبنی بر پرداخت وجوه به صورت الکترونیکی(با معرفی شماره کارت، اخذ شماره سریال کارت شارژ تلفن همراه و...)در خصوص پرداخت وام های کلان و یا اعلام برنده شدن اشخاص در قرعه کشی های مختلف

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► دلیل علاقه بانک ها به پروتکل https چیست؟
فعالیت اقتصادی بانک ها با اقتصاد چه می کند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر