دلیل علاقه بانک ها به پروتکل https چیست؟

دوشنبه ، 22 ارديبهشت 1393 ، 08:13

 

سایت های اغلب بانک های کشور بربستر پروتکل https قرار گرفته اند و حتی اگر سایت اطلاع رسانی بانک از پروتکل دیگری استفاده کند سایت بانکداری الکترونیک قطعا از پروتکل https بهره می برند.

به گزارش بانکی دات آی آر،در موقع ورود به وب سایت‌ها، به طور معمول عبارت //:http در جلوی آدرس سایت ظاهر می‌شود. این بدین معناست که شما در حال بررسی سایت با استفاده از زبان معمول غیر امن هستید. اما موقع ورود به سایت بانک ها //:https رامشاهده خواهید کرد.

 

HTTP مخفف شده HyperText Transport Protocol است که به زبان ساده یک پروتکل (یک زبان) جهت رد و بدل اطلاعات میان سرور و کاربر است.
لغت S است که تفاوت میان HTTP و HTTPS را ایجاد می کند. لغت S مخفف کلمه Secure به معنی امن است. به این ترتیب برای بانک ها بهترین گزینه خواهد بود.در این پروتکل هنگامی که شما بخواهید یک سایت خاص را باز کنید ، HTTPS اول کنترل می کند که آیا سایت درست است و همچنین امنیت آن را هم بررسی می کند و بعد شما را به آنجا لینک می کند .

البته این پروتکل هم برای خود نقاط ضعفی دارد اما در مقایسه با سایر پروتکل ها امنیت بیشتری دارد.چند فاکتور در تعیین معتبر بودن گواهی یک سایت نقش دارند، اول از همه کلید کوچکی است که در مرورگرهای مختلف با کمی اختلاف در مکان و شکل، نشان داده می شود، برخی از مرورگرها در نسخه های جدید خود پس از برقراری یک اتصال امن، نوار آدرس را به رنگ سبز نیز نشان می دهند؛ فاکتور دیگر وجود عبارت https در ابتدای آدرس آن سایت است.

برای داشتن یک ارتباط امن در بستر HTTPS برای سایت خود، نیاز به گواهی معتبر ssl دارید، مخففی است از سرواژه های Secure Sockets Layer و در اصطلاح به سیستم امن و رمزی انتقال داده اطلاق می شود، ssl را ابتدا شرکت Netscape به منظور نقل و انتقال امن و رمزی اطلاعات ایجاد نمود و اکنون تقریبا تمام مرورگرهای استاندارد از جمله فایر فاکس، اینترنت اکسپلورر، اپرا، گوگل کروم و سافاری آن را پشتیبانی می کنند؛ همچنین در این رابطه شرکتهایی وجود دارند که گواهی ssl ارائه می کنند.

اشکال اصلی پروتکل https سرعت پایین این پروتکل است، به دلیل وجود محدودیتهایی، معمولا سرعت انتقال اطلاعات از این طریق نسبت به شیوه معمول یعنی HTTP پائین تر است، لذا برای افزایش کارایی، بهتر است تنها در صفحاتی از این پروتکل استفاده کنید که اطلاعات حساسی در آنها رد و بدل می شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► 7 نکته که منابع انسانی بانک ها به آن نمی پردازند
نکات ضروری بانکداری الکترونیک از زبان بانک صادرات ◄

مطالب مرتبط
بنر