نحوه نظارت بانک مرکزی بر بانک ها

يكشنبه ، 4 خرداد 1393 ، 12:40

 

بانک مرکزی ج.ا.ا. که به موجب بند ”ب“ ماده 11 قانون پولی و بانکی کشور (مصوب تيرماه سال 1351)، وظيفه نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری را برعهده دارد از اواخر دهه هفتاد شمسی و با بهره‌گيری از آخرين دستاوردهای مراکز و مجامع حرفه‌ای و تخصصی، رويکرد ”نظارت مبتنی بر ريسک“ را به عنوان رويکرد اصلی در نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور برگزيد و در اين راستا ضمن تجديد ساختار سازمانی حوزه نظارت بر بانک‌ها، تدوين مقررات احتياطی و تعميق و گسترش ادبيات نوين بانکی در کشور را سرلوحه فعاليت‌های خود قرار داد.

به گزارش بانکی دات آی آر، بانک مرکزی علاوه بر نظارت برسایر بانک ها نظارت برخودش را هم از یاد نبرده است یکی از ارکان بانک مرکزی هیات نظار است.هيات نظار مركب از يك نفر رئيس و چهار نفر عضو از ميان حسابرسان خبره يا افراد مطلع در امور حسابداری و يا بانكی با داشتن حداقل ده سال سابقه كار است كه به پيشنهاد وزير امور اقتصادی و دارايی و تصويب مجمع عمومی برای مدت 2 سال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.


وظايف هيات نظار

هيات نظار مسئول رسيدگی به حسابها و تعهدات بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران  است كه نسبت به صحـت اين حسابها و تعهدات اظهار نظر می كند.
رسيدگی به ترازنامه پايان سال بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران و تهيه گزارش برای مجمع عمومی سالانه
رسيدگی به صورت ريز دارايی ها و بدهی ها و خلاصه حسابهای بانك و گواهی آنها برای انتشار
رسيدگی به عمليات بانك از لحاظ انطباق آنها با موازين قانونی

نظارت های بانک مرکزی مختص نظارت بر بانک ها نیست سایر وظایف نظارتی بانک مرکزی عبارت اند از:

  • نظارت بر معاملات طلا و وضع مقررات مربوط به آن
  • نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رايج کشور
  • نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری

گستره نظارتی بانک مرکزی، قوانین موضوعه وآیین نامه ها را نیز در برمی گیرد. نظارت بانک مرکزی با دو رویکرد آغاز می شود:

1-نظارت مبتنی بر تطبیق (که رعایت قوانین موضوعه ،آیین نامه ها ومقررات وبخشنامه ها ودستورات بانک مرکزی را تحت پایش قرار می دهد. گفتنی است دیدگاهی وجود دارد که  ریسک تطبیق را زیر بنای شکل گیری اکثر ریسک های بانکی می داند.)

2- نظارت مبتنی بر ریسک (که با رویکردی پیشگیرانه تلاش دارد با پایش ریسک ها ی بانکی ودست یابی به تصویری شفاف از ریسک هر بانک ونیز ریسک کل سیستم بانکی از بروز رخدادهای نامطلوبی که از طریق انباشت وام های پرداخت نشده، زیان های سرمایه ای و... بی ثباتی را برای سیستم بانکی به ارمغان می آورد ،جلوگیری کند.)

به این ترتیب بازرسان بانک ضمن بررسی شعب در صورت برخورد با تخلف مراتب را گزارش داده و بامتخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد. همچنین اگر لزوم تغییر مقررات و مصوبات احساس شود مراتب اطلاع رسانی می شود تا قوانین به روز رسانی شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► معرفی انواع ترفند های جاعلان اسناد بانکی
فهرست فعالیت های اقتصادی مجاز بانک ها ◄

مطالب مرتبط
بنر