اعتبار نداریم وام ازدواج نخواهید!

دوشنبه ، 5 خرداد 1393 ، 09:32

 

مبلغش در مقایسه با مخارج شروع یک زندگی خیلی هم زیاد نبود اما برای خودش دلگرمی بود، درمورد وام ازدواج و مبلغ پایینش خیلی ها شوخی می کردند اما حقیقت این است که کمتر زوج جوانی را می یافتید که در پی وام ازدواج نباشند.

به گزارش بانکی دات آی آر، وزیر ورزش و جوانان از کاهش شدید بودجه برای پرداخت وام ازدواج خبر داده است و اعلام کرده وزارت خانه پولی برای پرداخت وام ندارد. بانک ها هم مدت هاست عملا وامی نمی دهند.

راه اندازی سامانه پرداخت تسهیلات ازدواج بارقه هایی از امید را روشن کرد اما متاسفانه کمبود بودجه مشکلی است که نمی توان با آن کاری کرد.

برخی کارشناسان بر این عقیده اند که کاهش مبلغ سپرده های قرض الحسنه سبب شده که بانک ها ظرفیت ارائه وام های قرض الحسنه نداشته باشند.

 

 

 

به کلام ساده تر مردم این روز ها کمتر حساب قرض الحسنه باز می کنند. اغلب مردم هنگام افتتاح حساب حساب سرمایه گذاری هر چند کوتاه مدت را به قرض الحسنه ترجیح می دهند.

برابر قانون، بانک‌ها موظف هستند منابع قرض الحسنه خود را به مواردی چون خود اشتغالی، مشاغل خانگی، زندانیان معسر، اشتغال مددجویان سازمان زندان‌ها، مددجویان کمیته امداد امام (ره)، زندانیان دیه، مددجویان سازمان بهزیستی، تعمیر و احداث حمام‌های روستایی، ودیعه مسکن و سایر نیازهای ضروری مردم اختصاص دهند. جالب اینجاست که به‌رغم تکالیف قانونی یادشده بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تأکید دارند که بانک‌ها اولویت را به پرداخت تسهیلات ازدواج بدهند.

شاید یکی از دلایلی گه گریبان گیر حساب ها قرض الحسنه شده افراط گذشته در تبلیغ این حساب هاست که به شکل بمبارانی از تشویق و جوایز چشم گیر بروز پیدا کرد.

تبلیغاتی که گاهی شعور مخاطب را هم به بازی می گرفت و مردم را موجوداتی فاقد قدرت تفکر نشان می داد که تنها در پی برنده شدن جوایز بانک هستند.

در آن مقطع زمانی تصویر مردم بهت زده ای که بادیدن بنر های تبلیغاتی بانک ها و جوایز آن به در و دیوار می خوردند و کار های روزمره خود را رها می کردند که حساب باز کنند باعث شکل گیری موج انتقادی شد تا جایی که بانک مرکزی مجبور شد برای جوایز حساب های قرض الحسنه سقف 25 میلیون تومانی تعیین کند.

آن روزها هیچ تبلیغی به وضوح به مردم توضیح نداد برابر قانون، بانک‌ها موظف هستند منابع قرض الحسنه خود راصرف چه امور خیر خواهانه ای بکنند. حتی از مردم خیر به درستی درخواست نشد که وجوه مازاد خود را به صورت حساب قرض الحسنه در بیاورند که ضمن حفظ پول شان در محیط امن بانک امکان استفاده جوانان،افراد بی بضائت،زندانیان و... از این پول فراهم گردد.

این روز ها که نرخ سود بانک ها کاهش یافته شاید خیلی ها علاقمند باشند به جای دریافت سود اندک برای خودشان ذخیره معنوی پس انداز کنند.

چه جایی بهتر از بانک ها برای اختصاص این امر در نهایت هم پولشان در حسابشان محفوظ است و هر لحظه که اراده کنند و یا نیاز داشته باشند می توانند از آن استفاده کنند.

به نظر می رسد نظام بانکداری در اطلاع رسانی در این خصوص به شدت کوتاهی کرده . کوتاهی که امید می رود در آینده جبران شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

 

 

► تکنولوژی هایی که بلای جان نظام بانکداری شده اند؟!
معرفی انواع ترفند های جاعلان اسناد بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر