لزوم استفاده از روش های بیومتریک برای تشخیص مشتریان بانک

شنبه ، 17 خرداد 1393 ، 08:41

 

این که کامپیوتر ها با استفاده از اثر انگشت،صدا و چهره ما را تشخیص بدهند مدت هاست دیگر سوژه فیلم های علمی تخیلی نیستند و در بسیاری از نقاط جهان و ایران استفاده کاربردی یافته اند.

به گزارش بانکی دات آی آر، در حال حاضر مرسوم ترین شیوه تشخیص هویت مشتریان بانکی ارائه کارت شناسایی است  کارتی که هر از چند گاهی کارت ملی ،شناسنامه و... تعیین می شود و هنوز هم مشتریانی هستند که با ارائه گواهی نامه رانندگی اصرار به دریافت خدمات دارند و تلاش کارمندان برای اینکه به ایشان بقبولانند این کار غیر قانونی است در خیلی موارد راه به جایی ندارد!!

تعیین هویت اشخاص بر مبنای اطلاعات بیومتریک از جمله اثر انگشتان دست، اثر کف دست، اسکن عنبیه چشم و روش های مشابه به اختصار  روشهای بیومتریک نامیده می شود.

سیستم های بیومتریک اگر چه خالی از اشکال نیستند و در برخی مواقع قابل جعل به نظر می رسند اما حقیقت این است در مقایسه با سیستم ها مرسوم کنونی به شدت پیشرفته و قابل اتکا می باشند.

البته بسیاری بانک ها استفاده از این روش را از نظر هزینه ای به صرفه نمی دانند اما یک مقایسه ساده با هزینه هایی که جعل به بانک ها تحمیل خواهد کرد و یا هزینه های گزافی که جهت ارسال پیامک و... برای ارائه مشخصات فردی مشتریان به بانک ها صرف می شود چندان هم رقم بالایی نخواهد بود.

اثر انگشت چیزی نیست که مشتری آن را جا بگذارد! درحال حاضر جا گذاشتن مدارک شناسایی شاید برای ساعت ها و روزها کارهای برخی مشتریان را با تاخیر مواجه می نماید.

به این ترتیب مباره با پولشویی هم تسهیل می شود و به این ترتیب جنایتکاران برای پیشبرد اهداف سود جویانه شان با مشکلات بیشتری مواجه خواند شد.

همچنین با ایجاد بانک اطلاعات بیومتریک مشتریان، طی مدت کوتاهی بانک عظیمی از اطلاعات اشخاص جامعه ایجاد می‏شود که می‌تواند مورد استفاده سایر دستگاه های اجرایی کشور نیز قرار گیرد (دستگاه‏هایی که ارائه خدمات آنان منوط به تشخیص هویت متقاضیان خدمات است).

در حال حاضر این فناوری توسط بسیاری از شرکت های داخلی بومی سازی شده و با کمک آنها می توان گام های موثری در این خصوص برداشت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► همه راهکار های هدایت نقدینگی سرگردان ایرانی ها
آیا USSD درایران همه گیر خواهد شد؟+تفاوت همبانک با USSD ◄

مطالب مرتبط
بنر