10 مانع وفاداری مردم به بانک شان

شنبه ، 31 خرداد 1393 ، 08:15

 

یکی از اهداف عمده بانک های موفق حفظ مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار و دائمی است اما حقیقت این است که بسیاری مشتریان بانک ها در ایران به بانک شان تعصب ندارند و برایشان فرقی نمی کند در کدام بانک حساب دارند.

به گزارش بانکی دات آی آر، عوامل متعددی در عدم وفاداری مردم به بانک ها در ایران وجود دارد  البته ذکر این نکته ضروری است که بسیاری بانک ها هم هستند در همین کشور خودمان که فراتر از سایرین و آینده نگرانه عمل می کنند با این وجود وفادری مردم به بانک ها در حد انتظار نیست که در این گزارش به 10عامل این امر اشاره می کنیم:

 

1. خدمات یکسان

نظام بانکداری ایران از رقابت آزاد برخوردار نیست و بانک مرکزی عواملی مثل میزان سود، نرخ سود تسهیلات و ... را تعیین می نماید  به این ترتیب برای مردم فرقی ندارد که مشتری کدام بانک باشد عملا تمام بانک های دارای مجوز و زیر نظر بانک مرکزی یکی هستند.

 

2. مشتری مداری صوری

بسیاری از بانک ها در شعار هایشان داد مشتری مداری سر می دهند اما حقیقت این است که مردم در عمل مشتری مداری چندانی از آنها نمی بینند.

برخورد کارکنان بانک ها در طی سالیان بهتر شده است اما حقیقت این است که با استاندارد های جهانی فاصله داریم و بعضا اطلاع رسانی بانک ها در خصوص خدماتشان شفاف و درسترس عموم نیست.

3. مشکلات بانکداری الکترونیک

سرعت پایین اینترنت، قطعی شبکه های بانکداری الکترویک در بسیاری موارد وقتی مردم به خدمات بانک ها نیاز مبرم دارند به اصطلاح دست آنها را در حنا می گذارد از این رو خیلی ها هنوز هم رفیق شفیق پول نقد و پس انداز خانگی شان هستند.

4. عدم شناخت بانک ها

برخی بانک ها به ضرورت مشتری های دائم پی نبرده اند و اصولا نیازی هم به آنها ندارند برخی بانک ها نظام پرداخت برخی سازمان های بزرگ را برعهده داشته و یا زیر نظر برخی نهاد ها فعالیت می کنند به همین جهت بیشتر رضایت هیات مدیره و سازمان مطبوعشان برای آنها اولویت دارد تا جلب رضایت مشتری!

5. تعدد بانک ها

تعداد زیاد بانک ها و تبلیغات گسترده شان در کنار نارضایتی از بانکی که در آن حساب داریم باعث می شود که به امید خدمات بیشتر در بانک های مختلف حساب باز کنیم و گاهی بیش از پس انداز و یا نیازمان کارت بانک و حساب داشته باشیم.

6. بروکراسی  بیش از حد

کاغذ بازی  وسیستم اجرایی ضعیف باعث می شود بعضا یک  کار کوچک اداری ساعت ها وقت افراد را بگیرد و از بانک فراری شان بدهد. مثلا در مورد بستن حساب یک فرد متوفی یا گشودن یک حساب سرمایه گذاری انقدر معطل می شویم که از کرده خود پشیمان می گردیم.

7.تسهیلات معدود

بسیاری از مردم به امید برخورداری از تسهیلات و دریافت وام است که در بانکی افتتاح شعبه می کنند با این وجود بانک انتظارات آنها را برآورده نمی کند و مدت ها آنها را سر می دواند پس از بانک شان امید می شوند.

8. وجود موسسات اعتباری

موسسات اعتباری که بی توجه به بانک مرکزی و قوانین آن تسهیلات، سود سپره و... را بالا می برند برای مردم بسیار جذاب اند و به این ترتیب ریسک احتمال عدم پایبندی موسسات به تعهداتشان را هم به جان می خرند.

9.روابط عمومی غیرموثر

برخی روابط عمومی بانک ها  تنها به انجام یک سری کارهای روتین مشغول اند وسالهاست هیچ ابتکاری برای جلب و نگهداری مشتری به خرج نداده اند. متاسفانه این امر مشتری بانک ها را جلب نمی کند.

10. اهمیت دهی بانک ها به مشتریان ویژه

برخی بانک ها عموم مردم و وفاداری ایشان برایشان اهمیتی ندارد آنها تمرکز خود را بر روی برخی مشتریان ثروتمند خاص گذاشته اند. به این ترتیب برای رضایت آنها کارهای زیادی می کنند و بازار خرد برایشان اهمیت چندانی ندارد.البته این هم سیاستی است که برای بانک های تخصصی معقول به نظر می رسد اما برای عموم بانک ها جوابگو نیست.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

 

 

 

 

► حقوق شهروندی دربانکداری به چه معناست؟
صف خودرپرداز هوار کیلومتر! ◄

مطالب مرتبط
بنر