تحول نظام بانکداری و جان سختانی که نمی پذیرند!

سه شنبه ، 3 تیر 1393 ، 08:52

 

از ورود بانکداری الکترونیک  به نظام بانکی کشور خیلی نمی گذرد اما استفاده مردم از این فناوری به شکل نجومی افزایش یافته و این روزها هر کس به طریقی از آن بهره می برد.

به گزارش بانکی دات آی آر، اصولا در مقابل هر تغییری افراد را به چند بخش می توان تقسیم کرد:

 

 

1.پیشتازان:  این افراد تغییر را می پذیرند و از آن استقبال می کنند. درمورد بانکداری الکترونیک پیشتازان به محض ورود این سیستم به کشور و با وجود عدم آمادگی زیر ساخت ها از آن استقبال کردند و موجبات شکوفایی اش را فراهم آوردند.

2. نوگرایان: این افراد پیرو گروه پیشتازان اند و اگرچه ریسک پذیری کمتری دارند اما وقتی 10 درصد جامعه ای تغییر را پذیرفتند آنها هم تغییر را می پذیرند این گروه پس از پیشتازان به استقبال از بانکداری الکترونیک پرداختند.

3. پیرو ها: وقتی بیش از 30 درصد جامعه تغییری را پذیرفت سایرین که بخش عمده ای از جامعه هستند پذیرای آن می شوند. این زمانی بود که پس از تشویق بانکداری الکترونیک و اعلام جوایز  بانکداری الکترونی بخش عمده ای ازجامعه به آن روی خوش نشان داده از مزایای آن بهره بردند.

4. جان سختان: این گروه در مقابل تغییر به شدت مقاوم اند و به هیچ عنوان حاضر نیستند آن را بپذیرند. آنها تاجایی که ممکن است از پذیرش بانکداری الکترونیک دوری می کنند و به آن بی اعتماد اند.این گروه 10 درصد نهایی جامعه را تشکیل می دهند.

آنها ترجیح می دهند برای دریافت حقوق و انجام کارهای مختلف بانکی مثل گرفتن مانده حساب یا گردش عملکرد ساعت ها در بانک به انتظار بنشینند تا نوبتشان بشود!

این افراد راندمان کاری شعب را پایین آورده و بیهوده وقت کارکنان بانک را می گیرند، هر چقدر هم که به آنها گفته میشود از سیستم بانکداری الکترونیک استفاده کنند از پذیرش آن خودداری می کنند.

تحقیقات  نشان می دهد گسترش آموزش های عمومی  در خصوص اصول استفاده از کامپیوتر و مهارت های ICDL و همچنین راحتی استفاده از سیستم های بانکداری الکترونیک در پذیرش آن بسیار موثر بوده و کمک می کند تکنولوژی هر چه بیشتر در جامعه توسعه یابد.

در واقع تعداد كثيري از افراد از بانكداري الكترونيكي استفاده خواهند كرد در صورتي كه استفاده از آن آسان باشد. مطالعات مختلف نشان مي دهد كه خودكارآمدي كامپيوتري، آموزشهاي مقدماتي و سهولت استفاده بر پذيرش تكنولوژي تاثير مي گذارد و مطالعات مختلفي اين متغيرها را به صورت مجزا  مورد آزمايش قرار داده اند.

براي افزايش سوددهي از طريق بانكداري الكترونيكي صنعت بانكداري مي تواند با درك عواملي كه بر پذيرش و استفاده از بانكداري الكترونيكي تاثير مي گذارد  سود دهی خود را افزایش دهد . نژاد و سن از جمله عواملي هستند كه بر پذيرش بانكداري الكترونيكي تاثير منفي دارند.  بسياري از محققان دريافتند كه سن افراد بر پذيرش تكنولوژي تاثير مي گذارد

در اين مورد يكي از رويكردهايي كه بانك ها مي توانند براي افزايش پذيرش بانكداري الكترونيكي انجام دهند اين است كه در وهله اول خدمات را براي مشتريان تسهيل نمايند تا بتوانند پذيرش بانكداري و استفاده از آن را افزايش دهند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نکات امنیتی استفاده از بانکداری الکترونیک مخصوص تابستان
کدام استان‌ها بیشترین و کمترین کاربران اینترنت را دارند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر