10 ویژگی اساسی یک شهروند الکترونیک

دوشنبه ، 16 تیر 1393 ، 08:38

 

شهروند الکترونیک کسی است که از حداقل دانش لازم درباره مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار است ، توانایی برقراری ارتباط با اینترنت و ارسال و دریافت پیامهای الکترونیکی از طریق پست الکترونیک (Email) را دارد و همچنین اطلاعات ، خدمات ، کالاها و نرم افزارهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو می کند.

به گزارش بانکی دات آی آر، حتما برای شما این سوال پیش می آید که خوب این شهروند الکترونیک به چه دردی می خورد. شهروندان الکترونیک برای انجام کارهایشان از امکانات الکترونیک استفاده می کنند به همین دلیل در زمان صرفه جویی خواهند کرد. به علاوه در هزینه هایشان هم صرفه جویی خواهند کرد.

استفاده از خدمات الکترونیک فقط برای افراد مفید نیست برای جامعه هم بسیار سود مند است بروکراسی را کاهش می دهد، استفاده از منابع طبیعی چون درختان و مصرف کاغذ کاسته می شود، ترافیک شهری روان می گردد و تعداد مسافرت های درون شهری به شکل چشم گیری کاهش می یابد و در نهایت مدیریت امور و کارها در این سیستم راحت تر می باشد.

اما ویژگی های یک شهروند الکترونیک تمام عیار عبارت است است از:

 

1.شهروند الکترونیک فارغ از سن، تحصیلات و محل زندگی مهارت استفاده از کامپیوتر در سطح مهارت های اولیه ICDL را داراست و به استفاده از خدمات الکترونیک سازمان ها و نهاد ها ،فروشگاه ها و... علاقمند است.

2. شهروند الکترونیک کالای باکیفیت و اصل را از فروشگاه های الکترونیک تهیه می کند و بیشتر خرید هایش را اینترنتی انجام می دهد به این ترتیب مراجعه اش به بازار در سطح وسیعی کاهش می یابد.

3. شهروند الکترونیک به روز و مطلع است چرا که در مورد هر مساله ای از تعمیر لوازم خانه تا فوریت های پزشکی و مسائل بهداشتی و تغذیه اطلاعات دارد و در هر زمینه که علاقه داشته باشد از طریق فضای مجازی کسب اطلاعات می نماید.

4.شهروند الکترونیک نسبت به تامین امنیت شخص و خانواده در برابر آسیبهای اینترنتی آگاهی داشته و می تواند امور مختلف زندگی خود را تا حد امکان از طریق شبکه های اینترنتی انجام دهد.

5. شهروند الکترونیک از طریق نرم افزارها و اپلیکشین های مختلف ارتباطی با دوستان و آشنایان خود در ارتباط است و در اغلب ساعات شبانه روز آنلاین  و در دسترس است.

6. شهروند الکترونیک از تمامی خدمات نوین بانک ها، وزارت خانه ها ،شهرداری و سازمان های مورد نیازش آگاه است و از آنها نهایت استفاده را می برد.

7. شهروند الکترونیک درمسافرت از همه یک قدم جلوتر است چراکه از تمام خدمات اینترنت استفاده کرده و برای لحظه لحظه سفرش برنامه ریزی می نماید ، او از همه جاذبه های گردشگری منطقه آگاه است و سایرین را راهنمایی می کند.

8. شهروند الکترونیک از زمان نهایت استفاده را می برد و اوقات فراغت بیشتری دارد تا در کنار خانواده استفاده کند.

9. شهروند الکترونیک از حقوق خود آگاه است و از این رو اجازه نمی دهد حقوق شهروندی اش محدود و یا خدشه دار شود.

10. استخدام شهروند الکترونیک بسیار ساده است چراکه او از امکانات اینترنت و سایت ها برای یافتن موقعیت های شغلی استفاده می کند و به جدیدترین موقعیت های شغلی دسترسی دارد.

پیام پنهان در استاندارد شهروند الکترونیکی این است. «بزودی اگر یک شهروند الکترونیک نباشید، اساسا شهروند به حساب نمی آیید.»  البته این به شرطی است که ابتدا شهر الکترونیک پدید بیاید و خدمات الکترونیک مختلف در جامعه فراهم باشد.

 

نویسنده :شهرزاد کیافر

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

 

 

► مسابقه جالب ملکه زیبایی در برزیل+ عکس
چرا استفاده از نرم افزار ارسال ایمیل گروهی جز بهترین راه های تبلیغات به شمار می آید ؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر