رابطه "خود مراقبتی" و اقتصاد خانواده

دوشنبه ، 16 تیر 1393 ، 12:07

 

اگر از جمله آن افرادی هستید که کمتر به فکر سلامت خودتان هستید و  به بهانه های مختلفی مثل مشغله ، گرفتاری و... از خودتان غافل شده اید این مقاله ر ا حتما دنبال کنید.

به گزارش بانکی دات آی آر، خودمراقبتی عملی است که در آن، هر فردی از دانش، مهارت، و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند.

 

چه کسی مهم تر ، عزیز تر و تاثیر گذار تر هر یک از ما در زندگی مان وجود دارد اگر هر یک از ما به سلامت خودمان اهمیت بدهیم می توانیم در شادابی و موفقیت سایر اعضای خانواده هم ماثر باشیم و در نهایت جامعه ای سلامت خواهیم داشت.

اولین گام در موفقیت "خود مراقبتی" احساس ارزشمندی است. باید پذیرفت که  دست کشیدن از خود ، موجب بروز مسائل زیادی برای فرد و اطرافیانش می‏شود; در درجه اول احساس بی کفایتی و بی‏لیاقتی می‏کند . پدید آمدن این زمینه عاطفی سبب می شود که فرد جریان فکری خود را به کار نیندازد و هیچ‏گاه خود را برای فهم، درک و عمل آماده نبیند . چنین انسانی در شناخت توانایی‏ها و نقاط ضعف و قوت خود آگاهی ناقص‏تری دارد; لذا در تنظیم اعمال و رفتار خویش ناموفق‏تر است و از فعالیت‏های مثبت امتناع می‏ ورزد و در نتیجه دچار یاس و افسردگی می‏شود.

در تعریف خود مراقبتی، پنج ویژگی زیر مستتر است:

رفتاری است داوطلبانه

فعالیتی است آموخته شده

حق و مسوولیتی است همگانی برای حفظ سلامت خود، خانواده و نزدیکان

بخشی است از مراقبت‌های نوزادان، کودکان، نوجوانان و سالمندان

اگر هریک از ما نهایت توان خود را برای مراقبت از خودمان و اعضای خانواده مان بکار ببندیم بدون شک تاثیرات شگرفی در زندگی مان احساس خواهیم کرد.

اما هدف از این مقاله تاثیراتی است که "خود مراقبتی" بر اقتصاد خانواده دارد.

انجام اقدامات پیشگیرانه سبب می شود هزینه های درمان و مراقبت های پزشکی به میزان قابل توجهی کاهش یابد و این به معنی کاهش هزینه های زندگی و افزایش کیفیت زندگی خواهد بود.

به علاوه اگر برای حفظ سلامتتان به عنوان مثال مصرف سیگار را ترک کنید علاوه بر از بین رفتن هزینه های درمان های احتمالی ماهانه مبلغی هم از هزینه هایتان کاسته می شود که می تواند در زندگی تان راهگشا باشد.

مصرف غذاهای سالم و خوراکی های خانگی هزینه خرید فست فود، خوراکی های مضر که اغلب گران قیمت هم هستند و ... را کاهش داده و شما می توانید مبلغی را به عنوان جایزه پس انداز کنید.

برای افزایش آگاهی هایتان در خصوص خود مراقبتی کافی است باسایر افراد عادی صحبت کنید، مجلات ،کتاب ها و سایت های سلامتی را بیشتر مطالعه کنید.

بیشتر ما اصول خود مراقبتی را به خوبی می دانیم اما گاهی به آن کم توجهی می کنیم از همین امروز تصمیم بگیرید بیشتر مراقب خودتان باشید تا هم سلامتتان افزون گردد و هم هزینه هایتان کاهش یابد.

چند توصیه ساده برای خود مراقبتی بیشتر:

1. با سبزیجات دوستی کنید

با سبزیجات و میوه ها به ویژه سبزیجات پهن برگ و سبز آشتی کنید و در هر وعده غذای از چند واحد از سبزیجات استفاده کنید.

اگر به سبزیجات ارگانیک دسترسی دارید که خوش بحالتان وگرنه در شستشوی سبزی و میوه ها نهایت دقت را بکار ببرید.

2. آب را فراموش نکنید

مصرف بیش از اندازه آب هم خوب نیست اما حقیقت این است که بسیاری تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند و یا اینکه می گویند من اصلا در طول روز تشنه نمی شوم اگر از این دسته افراد هستید بدون تشنگی آب بخورید.

3. ورزش کنید

حتما یک ورزش که به آن علاقه داشته باشید وجود دارد در غیر اینصورت حد اقل پیاده روی روزانه را در دستور کارتان قرار دهید

4. استرس را از خودتان دور کنید

با روش های مختلف مراقبه ، سکوت و دعا آرامش را به خودتان هدیه کنید و از استرس دوری کنید

5. خواب

به اندازه بخوابید تا هم پوست سالمی داشته باشید و هم عمرتان را افزایش دهید

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

 

► نگاهی به یارانه نقدی تیرماه و حواشی آن
نرخ سود ابلاغی 22 درصد، دریافتی 30 درصد ◄

مطالب مرتبط
بنر