تعریف مفاهیم اقتصادی / تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه

چهارشنبه ، 18 تیر 1393 ، 12:35

 

برای اینکه یک فرد موفق ،کارآفرین و پیشرو باشیم باید از برخی مفاهمیم به ویژه مفاهیم اقتصادی آگاه باشیم. دانستن این مطالب نه تنها در فهم بهتر دعواهای اقتصادی ، اخبار رسانه ... به ما کمک می کند در زندگی روزمره هم راهگشای تصمیمات مالی و اقتصادی مان خواهد بود.

به گزارش بانکی دات آی آر، دو مفهوم تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه به یکدیگر پیوسته هستند و بدون درک هردو شان فهم مباحث خرد و کلان اقتصادی غیرممکن است. پس دانستن مفهوم این عبارات نه تنها برای دانشجویان علم اقتصاد بلکه عموم مردم ضروری است.

تولید ناخالص داخلی GDP

كل ارزش ريالي محصولات نهايي توليدشده توسط واحدهاي اقتصادي مقيم كشور در دوره زماني معين ( سالانه يا فصلي ) را توليد ناخالص داخلي مي‌نامند.

هريك از محصولات توليد شده در اقتصاد به‌منظور تبديل به محصول نهايي چندين مرحله را طي مي‌كنند. مثلاً نان، به‌عنوان يك محصول نهايي كه مستقيماً به مصرف مي‌رسد، از مراحلي مانند توليد گندم و آرد مي‌گذرد. روشن است كه در محصولات پيچيده صنعتي تعداد مراحل تبديل يا فراوري بيشتر است. بهرحال در برآورد توليد ناخالص داخلي بايد ارزش محصول نهايي ( نان ) را مورد استفاده قرار داد، زيرا ارزش آرد در آن مستتر است، چنانكه ارزش گندم بطور ضمني در آرد وجود دارد. اگر ارزش هر يك از اين مراحل را جداگانه در توليد ناخالص داخلي منظور كنيم در واقع ارزش محصولات توليد شده در اقتصاد را بيشتر از ميزان واقعي برآورد كرده‌ايم. به همين دليل در تعريف بالا بر كلمه نهايي تاكيد شده است.

اين فعاليتها از جزيي ترين چيزها مثل ارزش كار يك آرايشگر تا مجموع صادرات يك كشور را در برمی گیرد . يعني اينكه همه اينهادر تولید ناخالص ملی محاسبه می شود. اين GDP رو به چهار دسته تقسيم مي‌كنند و هر كدوم از اين چهار دسته رو حساب مي‌كنند و بعدش با هم جمع مي‌كنند. اين چهار دسته عبارتند از : ١- مصرف ٢-سرمايه‌گذاري ٣- هزينه‌هايي كه دولت انجام ميده ٤- خالص صادرات. يعني ميتونيم بگيم همه فعاليتهايي كه توي مملكت انجام ميشه جزو يكي از اين دسته‌هاست.

به فرمول آن اشاره نمی کنیم چون هیچ کدام ما قرار نیست تولید کشور را محاسبه کنیم سازمان های مربوطه زحمتش را می کشند.

درآمد سرانه

برای محاسبه درآمد سرانه تولید ناخالص داخلی کشور را بر جمعیت تقسیم کرده عدد به دست آمده درآمد سرانه کشور است.درآمد سرانه به دو شكل محاسبه مي شود يكي اينكه GDP رو بر جمعيت تقسيم مي‌كنند و مي‌شود درآمد سرانه روش ديگر اينكه بحث قدرت خريد را مطرح مي‌كنند.

محاسبه دقیق این شاخص های اقتصادی به دولتمردان کمک می کند که تصمیمات درستی در سطح کلان بگیرند و اقتصاد را به مقصد درست هدایت کنند.

به این ترتیب تصمیماتشان علمی و قابل اتکا خواهد بود.

اهمیت این شاخص ها برای ما هم این است که می فهمیم در کدام طبق اجتماع جای داریم و برای پیشرفت چه کارهایی باید انجام بدهیم.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► آغاز دور جدید پلمپ صرافی‌های بدون مجوز
کل سرمایه های موجود کشور چقدر است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر