کدام مهم ترند مشتریان حقیقی یا حقوقی؟

سه شنبه ، 24 تیر 1393 ، 08:27

 

مهمترین منبع سود و سرمایه بانک ها مشتریان آن ها می باشند پس شناخت صحیح از مشتریان و تامین درست در خواست ها و نیازهایشان به معنای افزایش سود و بهره وری شرکت می باشد.

به گزارش بانکی دات آی آر، براساس یکی از روش های تقسیم بندی مشتریان بانک ها به دو دسته حقیقی  و حقوقی تقسیم می شوند:

شخص حقیقی

وجود شخص طبیعی از لحاظ حقوقی با تولد او آغاز می‌شود. یعنی تا قبل از تولد و در دوران جنینی موجود مستقلی به شمار نمی‌آید اما ممکن است دارای حق باشد مشروط به این که زنده متولد شود. ماده‌ی 957 قانون مدنی در این باره مقرر می‌دارد: «حمل از حقوق مدنی متمتع می‌گردد مشروط بر اینكه زنده متولد شود.» یعنی ممکن است کسی به نفع او وصیت کند و در نتیجه برای او حقی ایجاد شود


وجود شخص طبیعی با مرگ پایان می‌پذیرد. انسان با مرگ شخصیت خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند صاحب حق و تکلیف باشد.

شخص حقوقی

شخص حقوقی به ماهیت وجودی اعتباریی اطلاق میشود که زنده نیست و انسان هم نیست که مستقلاً طرف حق واقع شود. ممکن است این ابهام پیش آید که آیا شخص حقیقی که هم انسان است و هم زنده، نمی‌تواند دارای شخصیت حقوقی باشد؟!

چنین است که این فرد، دارای شخصیت حقوقی است نه این که شخص حقوقی باشد. شخصیت حقوقی با شخص حقوقی بسیار متفاوت است. در تإیید همین گفتار، در ویکی‌پدیای انگلیسی، برای Legal Personality, نوشتار هست که به معنای "شخصیت حقوقی" است نه "شخص حقوقی". پس شخص حقوقی به شرکتها و نهادها و موسساتی اطلاق میشود تا مستقلاً دارای حقوق و تکالیفی شوند و محدودیت ها و تشریفاتی بر آنها تحمیل شود تا در فرجام، مصلحت اشخاص حقیقی بهره برنده از این شخص حقوقی، مراعات گردد. پس وجود شخص حقوقی و شخصیت آن، به اعتباری است که ناشی از دیدگاه های فلسفی حقوقی میباشد.

مشتری کیست؟

مشتري تنها منبع سود فعلي و رشد بانک مي باشد. البته تشخيص، جذب و حفظ يک مشتري خوب که سود زيادي براي سازمان به همراه دارد بعلت بالارفتن آگاهي مشتريان و در نتيجه تغيير سطح توقع آنها و همچنين وجود رقابت تنگاتنگ، براي بانک ها کاري دشوار است ولي با بهره گيري صحيح و اصولي از فن آوري اطلاعات، تشخيص و مديريت مشتريان به بهترين وجه امکان پذير مي گردد.

رابطه ميان يک سازمان و مشتريانش يک رابطه مداوم، دو جانبه، فعل و انفعالي و بسيار با ارزش و سودمند، مي باشد. اين رابطه مي تواند کوتاه و يا بلند مدت، مداوم و يا گسسته، به دفعات ويا يکباره باشد. حتي اگر مشتريان نسبت به سازمان و محصولات آن نظر مثبتي داشته باشند، باز هم رفتار آنها در مورد خريد از سازمان، غير قابل پيش بيني بوده و بستگي بسيار زيادي به شرايط و موقعيت خواهد داشت

نياز مشتري به خدمات گاهي اوقات يک نياز مادّي است ولي گاهي اوقات جنبه روحي و رواني به خود مي گيرد . فروش کامل زماني اتفّاق مي افتد که هم زمان چندين نياز مشتري برآورده شود.

بنابراین چندان فرقی نمی کند که مشتری شما شخص حقیقی یا حقوقی باشد همه مشتریان از اهمیت برخوردارند و مهم ترین خواسته شان تامین نیازهایشان است.

بنابر این هربانکی در تامین نیازها و خواسته های مشتری موفق باشد قطعا سریعتر پله های پیشرفت و توسعه را خواهد پیمود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► فرهنگی که خطر ساز است!
نقش بانک ها در توسعه صنعت ◄

مطالب مرتبط
بنر