فرهنگی که خطر ساز است!

سه شنبه ، 24 تیر 1393 ، 12:32

 

بیش از 20 سال از ورود کارت های بانکی به سیستم بانکی کشور می گذرد. در واقع برای نخستین بار معرفي ابزارهاي نوين پرداخت الكترونيك به سال 1370 و آغاز به كار خدمت عابر بانك سپه بازمي‏گردد كه اولين نمونه از كارت‏ها را با قابليت برداشت از پايانه‏ هاي خود پرداز در اختيار مشتريان شبكه بانكي قرار داد.


طي سال‏هاي گذشته اكثريت قريب به اتفاق بانك‏هاي كشور خدمات كارت - برداشت را به مشتريان خود ارائه داده‏ اند. بهره ‏گيري از خدمات مزبور، عمدتاً با هدف توسعه كاربري بانکداری الكترونيك به جاي باجه‏ هاي شعب و تحويل نقد به مشتريان بوده است.

با این وجود و علارغم توصیه های فراوان استفاده ما از بانکداری الکترونیک با مشکلات فراوانی همراه است و عدم فرهنگ صحیح استفاده از خدمات الکترنیک آسیب های  بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

هنوز بسیاری فرهنگ استفاده از دستگاه های خود پرداز را رعایت نمی کنند. با وجود مقالات متعدد و سفارشاتی که در خصوص نحوه استفاده از دستگاه های کارت خوان ارائه شده  مشکلات بسیاری وجود که زمینه کلاهبرداری را فراهم آورده است.

روزانه پرونده های متعددی به دلیل استفاده نادرست از کارت خوان و دستگاه های پرداخت الکترونیک ارائه می شود. دستگاه های کارت خوان فروشگاه ها در مکانی قرار دارد که در دسترس مشتری ها نیست و برای محاسبه وجه می بایست کارتشان را در اختیار فروشنده قرارداده و رمزشان را فریاد بزنند!!

بانک مرکزی بارها نسبت به این اقدام هشدار داده است اما هنگام مراجعه به اغلب فروشگاه ها با کارت خوان هایی مواجه می شویم که شرایط نا مطلوبی دارند.

هیچ نهاد نظارتی در این خصوص اقدام مناسبی انجام نداده و بعضا وقتی از فروشنده درخواست می شود که اجازه دهد خودمان رمز را وارد کنیم با برخورد بدی مواجه می شویم.

در این موارد یک اعتماد بین فروشنده و خریدار ایجاد می شود که بسیار سست و شکننده می باشد و در بسیاری موارد موجب مالباختگی بسیاری از شهروندان شده است.

خبرنگاران حوزه بانکداری وبسیاری دلسوزان بارها نسبت به این امر هشدار داده اند و خواستار اتخاذ راهکاری برای خرج از این بن بست شده اند که متاسفانه هیچ نتیجه ای در برنداشته است.

آیا گذشت 20 سال از ورود کارت های بانکی به فرهنگ بانکداری الکترونیک کشور کافی نیست که فرهنگ صحیح استفاده از دستگاه های کارت خوان در کشور نهادینه شود؟ چه کسی مسئول است؟ آیا بانک ها هیچ اقدامی برای اصلاح این روند نمی توانند انجام بدهند؟

اوضاع به شرایط هشدار رسیده تا زمانی که به مرحله بحران نرسیدیم باید چاره ای اندیشیده شود در غیر اینصورت به مشکل برخواهیم خورد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

 

► 10 اقدام اساسی برای گرفتار نشدن در دام فیشینگ
کدام مهم ترند مشتریان حقیقی یا حقوقی؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر