چرا یاد بانک ها افتاده ایم؟

چهارشنبه ، 1 مرداد 1393 ، 10:00

 

به عنوان خبرنگار حوزه بانک همیشه برای من سوال است که چرا مسئولان و مدیران سالی یکبار یا بعضا دو بار به یاد نظام بانکداری و اشکالات آن می افتند و بعد از مدتی همه چیز آرام می شود و مشکلات به فراموشی سپرده می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، برای چندمین بار طی سال های اخیر مساله نظام بانکداری و نقاط ضعف آن به ویژه در خصوص نحوه وام دهی، مطالبات معوق، بنگاهداری بانک ها  و بالاخره فعالیت آزادانه بدون مجوزها مطرح شده و تحرک ها در این خصوص افزایش یافته است.

برخی به رئیس کل بانک مرکزی نامه نوشته اند، آقای رئیس کل با مدیر صداو سیما جلسه داشته و... . حقیقت این است که توجه مسئولان و حساسیت مردم به نظام بانکداری به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام اقتصادی کشور به شدت مثبت،جذاب و امید بخش است.

اما تجربه نشان داده پس از مدتی همه چیز بدون تغییر به وضع قبل باز می گردد. اینکه چرا هر از چند گاهی نمایندگان محترم مجلس،اعضای هیات دولت، انجمن های مردم نهاد و... به یاد نظام بانکداری می افتند برای فعالین این حوزه جای سوال است.

اما اینکه چرا اقدام خاصی انجام نمی پذیرد و تغییر خاصی حاصل نمی شود سوال مهم تری است؟

هر سیستمی نیاز به توجه اصلاح و باز آفرینی دارد حتی اگر لازم بود باید مدیران تغییر یابند تا اندیشه های جدید اکسیژن تازه ای به سیستم تزریق کند.

اما ایا توجه های مقطعی و کوتاه مدت می تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند. بسیاری از رویه های نادرست سالهاست در نظام بانکداری شکل گرفته و حکم قانون های نانوشته ای را پیدا کرده که تغییر آنها نیاز به ساختار شکنی دارد.

پس نگاه سلبی و اقدامات مقطعی نمی تواند نظام بانکداری ما را به جایگاهی که باید و همه از آن انتظار دارند برساند.

شاید بهتر است کمی از مساله فاصله بگیریم و با دقت و دیدی کلی نگرانه سعی کنیم ریشه مشکلات را پیدا کرده و به اصلاح امور بپردازیم. درهمین نظام بانکداری اقدامات بسیار خوبی مثل ترویج بانکداری الکترونیک طی سال های اخیر صورت گرفته به نحوی که پیشرفت های قابل توجهی در این عرصه در کشور مشهود است.

قطعا اگر هدف بهبود و پیشرفت ساختار ها در جهت تسریع  پیشرفت و تعالی اقتصاد کشور باشد فعالان عرصه بانکداری کشور از تغییرات حمایت کرده و مشتاقانه از آن استقبال می کنند.

استفاده از نظرات مدیران، کارکنان ستادی  و کارکنان شعب به عنوان صف اول کسانی که با ارباب رجوع در تماس اند، خبرنگاران حوزه بانکداری که مدت هاست به عنوان نمایندگان مردم در پی اطلاع رسانی در این زمینه اند می تواند به بهبود شرایط کمک کند.

شاید لازم باشد در بعضی قوانین تژدید نظر شود، شاید هم قوانین از کیفیت لازم برخوردار است و با چند بخش نامه بتوان تغییرات لازم را ایجاد کرد فقط لازم است بانک ها ملزم به اجرای برخی موارد شوند.

اما حقیقت این است تا زمانی که عزم جدی برای ایجاد تغییر وجود نداشته باشد و همه قوای کشور برای بهبود هم قدم نشوند نمی توان انتظار معجزه داشت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► اهمیت بانک ها در تجارت الکترونیک
ویژگی یک بانک خوب چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر