اهمیت بانک ها در تجارت الکترونیک

شنبه ، 4 مرداد 1393 ، 08:40

 

نقش بانکداری به ویژه بانکداری الکترونیک در تجارت الکترونیک کاملا مشخص و غیر قابل انکار است اما این اهمیت زمانی آشکار تر می شود که ما در یابیم برای بهبود تجارت چطور می توانیم از ظرفیت های بانکداری بهره ببریم.

به گزارش بانکی دات آی آر، دنياي امروز و اقتصاد جهاني شاهد تحولات گسترده در زمينه تبادل اطلاعات و توسعه فناوري‌هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي هست كه اين موضوع بكارگيري و اتخاذ روشها و خط‌مشي‌هاي جديد را در مديريت و فعاليتهاي اقتصادي اجتناب‌ناپذير مي‌نمايد.

مديريت امروز كه مبتني بر پايه‌هاي اطلاعات و ارتباطات نوين است نيازمند مكانيزمها و زيرساختهاي مختلفي است تا بتواند موجد توسعه كسب و كار و ايجاد فضاي مساعد براي كارآفريني باشد كه شايد بتوان مهم‌ترين اين زيرساختها را توسعه تجارت الكترونيك و به تبع آن بانكداري الكترونيك عنوان كرد.

با گسترش روزافزون کاربران اینترنت و تسهیل روزافزون کارها با استفاده از خدمات اینترنتی بسیاری شرکت ها و موسسات بزرگ در پی آنند که بتوانند از این فرصت طلایی بیشترین بهره را ببرند و در فضای تجارت الکترونیک وارد شوند.

در این میان این سؤال به ذهن خطور می نماید که آیا نقش بانکها در شبکه تجارت الکترونیک (E- Commerce) منعکس کننده نقش سنتی آنها، یعنی واسطه وجوه بودن خواهد بود؟ یا اینکه خدمات جدید دیگری را که اساساً ماهیت فعالیت های بانکی را دگرگون می نماید ارائه خواهند داد؟

بانک ها به اقتضای تغییر زمان و  امکانات چاره ای جز حضور در اینترنت ندارد اما میزان دسترسی آنها به تجارت الکترونیک در سراسر جهان محدود است به همین روی می بایست در جهت تسهیل تجارت الکترونیک توسط شرکت ها و نهادهای مستقل کمک کنند تا کسب وکار خودشان هم رونق بگیرد.

تاثير گسترده و عميق تجارت الكترونيك بر بازارهاي جهاني در چند دهه گذشته از يك سو و اهميت و نقش مبادلات پولي و اعتباري در فعاليتهاي تجاري و اقتصادي از سوي ديگر لزوم تمهيد بسترها و امكانات لازم در تسهيل انتقال و تبادل پول را بيش از پيش ضروري مي‌ساخت. بنابراين سيستم بانكي نخستين ساختاري بود كه با تاثير از نفوذ فناوري اطلاعات به عنوان عاملي براي يكپارچه‌سازي و افزايش گسترده دامنه نفوذ خود، تكنولوژي روز دنيا را در قرن حاضر بر پايه فناوري اطلاعات (IT) سرلوحه فعاليتهاي خود قرار داد. به اين ترتيب كه بانكها براي جذب مشتريان بيشتر و گسترش و ايجاد تنوع در خدمات خود با فناوري‌هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي و تحولات آن، همگام و همسو شده‌اند كه در اين راه دست به تحولات ساختاري در نظامهاي دريافت و پرداخت پول و تسهيل خدمات رساني به مشتريان زده‌اند به نحوي كه بسياري مدعي‌اند توجه مديران بانكها به اهميت و لزوم اين پديده و عنايت ويژه آنان در ايجاد ساختار بانكداري با شيوه الكترونيك يكي از دلايل اصلي و عمده اقبال عمومي به تجارت الكترونيك بوده است.

بر اين اساس و با توجه به رويكرد مشتري‌مداري بانكداري الكترونيك مي‌توان آن را يك كانال ارتباطي ميان بانك، به عنوان شخصيتي حقوقي و مشتري به عنوان شخصيتي حقيقي و حقوقي تلقی كرد كه فضاي وب و اينترنت، تلفنهاي همراه و پيامك، تلفنهاي ثابت سنتي (تلفن‌بانك)، كيوسكهاي بانكي، فكس، دستگاههاي خودپرداز (ATM)، دستگاههاي پايانه فروش (POS) و كارتهاي هوشمند عمده‌ترين ابزارها و امكانات فعلي براي ايجاد آن (كانال ارتباطي) است كه با اشاعه اين امكانات به عنوان ابزارهاي دريافت و پرداخت، وابستگي به مبادلات روزانه پول نقد و چك و در نتيجه هزينه‌هاي مربوط به چاپ، نگهداري و حمل اسكناس از يك طرف و عبور و مرور مشتريان از طرف ديگر كاهش مي‌يابد.

صنعت بانكداري الكترونيكي در دنيا در مدار رشد و پيشرفت و تغييرات تكنولوژيكي قرار گرفته و همچنان با سرعت از سيستم بانكي ايران فاصله مي‌گيرد كه متوليان و مسئولان نظام بانكي كشور فارغ از بحث موانع غير ارادي (همچون تحريمها) حداقل مي‌توانند با رفع نقايص و موانعي كه در كنترل و اراده آنها قرار دارند، از تشديد اين فاصله‌ها جلوگيري كنند.

حال که مردم روز به روز به تجارت الکترونیک و استفاده از وبسایت های تخصصی خرید کالا علاقمند می شوند در صورتی که بانک ها به وظایف خطیر خود به خوبی عمل نکنند می توانند موجب دلزدگی مردم و از رونق افتادن تجارت الکترونیک باشند.

در حالی که اگر بانکداری الکترونیک با سرعت ، دقت و بهترین امکانات در اختیار مشتریان قرار گیرد تجارت الکترونیک و درنتیجه آن اقتصاد کشور رونق بیشتری خواهد یافت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► این موسسات مالی و اعتباری از کجا آمدند؟
چرا یاد بانک ها افتاده ایم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر