بعد از فیشینگ چشممان به اسکیمینگ روشن!

سه شنبه ، 21 مرداد 1393 ، 10:01

 

سارقان و فرصت طلبان در پی آن اند که از هر فرصتی برای دستیابی به اطلاعات بانکی کاربران فضاهای مجازی استفاده کنند از این رو ترفند راه اندازی سایت های جعلی شبیه دروازه پرداخت بانک ها را در دستورکار خود قرار داده اند که به آن "فیشینگ" گفته می شود اما در کنار آن روش های دیگری هم وجود دارد که به همان اندازه خطرناک است یکی از آنها که رسانه ها کمتربه آن پرداخته اند"اسکیمینگ" است.

به گزارش بانکی دات آی آر، اسکیمینگ یعنی کپی کردن غیر قانونی داده های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر.  اسکیمر هم به به فردی گفته میشود که به اسکیمینگ (Skimming) اشتغال دارد یا مجرمی که کارش کلاه برداری از طریق کارتهای بانکی و استفاده از دستگاه هائی مخصوص اینکار است.

 

روش کار اسکیمر ها به این طریق است که دستگاه های خود پردازی که مورد نظرشان است و معمولا از دستگاه های انتخاب می شوند که در محل های خلوت قرار دارند را دستکاری می کنند.

این دستکاری معمولا از طریق قرار دادن قطعاتی بر روی صفحه کلید خود پرداز یا بخشی که کارت را وارد دستگاه می کنیم صورت می گیرد.

متاسفانه اغلب قربانیان متوجه نمیشوند که چه اتفاقی رخ داده است و بعد از گذشت ماه ها و زمانیکه کارتهای تقلبی حاوی اطلاعات فروخته شده و از انها استفاده شود تازه صاحبان کارتهای اصلی با عملیات غیر طبیعی روی حسابهای بانکیشان که توسط خود انها صورت نگرفته از این امر مطلع میگردند.


اگر روزی خودپردازی که به ان رجوع کرده اید کارت شما را بلعید (بدون دلیل و نه بعد از وارد کردن کد اشتباه) در محل باقی مانده و در عین حال بلافاصله با شماره تلفی که روی ان قید شده تماس بگیرید.

همیشه پیش از استفاده از خودپرداز به همه چیز دقت کنید تا احیانا اگر ابزار اسکیمینگی نظیر دوربین یا صفحه کلید دروغین یا هر چیز مظنونی میبینید از ان خود پرداز استفاده نکنید.

بخاطر داشته باشید که یافتن دوربینهای جا سازی شده برای اسکیمینگ اسان نیست چون فقط یک سوراخ بسیار ریز برای فیلمبرداری در بالای صفحه کلید خودپرداز یا در قسمتی که بتوان صفحه کلید را فیلمبرداری کرد دیده میشود که همیشه و یا همه نمیتوانند انرا تشخیص دهند.

اگر کارت شما به راحتی داخل دهانه ورودی کارت خودپرداز نمیشود اصرار نداشته باشید که به هر ترتیب اینکار را انجام دهید و بهتر است به مسئولین بانک این امر را اطلاع داده و به خود پرداز دیگری رجوع کنید.

تشخیص اسکیمینگ توسط افراد عادی بسیار دشوار است و بانک ها برای پیشگیری از چنین اقداماتی می بایست نکات امنیتی را رعایت کرده و از دستگاه های امنیتی بهره ببرند.

اما هریک از ما به عنوان شهروندان عادی وظیفه داریم قبل از استفاده از خود پرداز دقیقان آن را بررسی کرده و در صورت احساس وجود موارد مشکوک سریعا موضوع را به بانک و پلیس اطلاع دهیم و سایر افرادیکه پشت سرما در صف ایستاده اند از احتمال کلاهبرداری مطلع کنیم.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► تمام تسهیلات اعطایی بانک ها از زبان بانک پاسارگاد
10 عادت بد بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر