مافیا چیست و چطور شکل گرفت؟

شنبه ، 1 شهریور 1393 ، 13:47

 

حرف از مافیا که می شود همه به یاد آل کاپون و پدر خوانده می افتن. اما حقیقت این است که مافیا سالهاست در سراسر جهان در شاخه های مختلف حضور دارند و ثروت های بی شمار وقدرت های وصف ناپذیر دارند.

به گزارش بانکی دات آی آر،مافیا (به ایتالیایی: Mafia) یا کوزانوسترا (Cosa Nostra) انجمن مخفی خلافکاران سیسیل بود. این گروه در اواسط قرن ۱۹ میلادی به دلیل بی اعتمادی مردم به حکومت و سیستم قانونی و وابستگی مردم به افراد محلی قدرتمند در سیسیل بوجود آمد و بعدها در شرق ایالات متحده آمریکا و استرالیا گسترش یافت.معروف‌ترین نمونه مافیا پنج خانواده‌های تبهکار در شهر نیویورک می‌باشد.تمام فعالیتهای مافیا برای پول سازی است.

مافیا از مجموعه‌هایی که به عنوان خانواده شناخته می‌شود تشکیل می‌شود که هر خانواده یک روستا، یک شهر، یا یک منطقه را رهبری می‌کند.ساختار این خانواده‌ها مانند یک درخت می‌باشد و معمولاً توسط فردی که «پدرخوانده» یا دن یا باس نامیده می‌شود، هدایت می‌شود.

اکنون گستردگی این کلمه دیگر مربوط به کشور خاستگاه آن نیست بلکه کشورهای دیگری مانند روسیه با گروههای مافیایی قوی تری دست به گریباننند.

 

قوانین ده گانه
ده فرمان که توسط خانواده های مافیایی رعایت می شدند، عبارتند از:

1- هیچکس نمی تواند خود را مستقیما به دوستان نشان بدهد؛ باید شخص ثالثی واسطه این کار شود.
2- به اعضای خانواده دوستانتان احترام بگذارید.
3- با پلیس دیده نشوید.
4- کار را بر هر چیز دیگر ترجیح دهید.
5- همواره در دسترس بودن یک وظیفه است، حتی اگر همسرتان در حال وضع حمل باشد.
6- به قرارهای ملاقات احترام بگذارید.
7- با همسرتان همواره با احترام برخورد کنید.
8- وقتی سوالی پرسیده می شود، حتما حقیقت را بگویید.
9- اگر ثروت متعلق به خانواده دیگری است، به آن چشم ندوزید.
10- این افراد نمی توانند عضو کوزانوسترا شوند: تمامی کسانی که خویشاوندی نزدیک در تشکیلات پلیس دارند، تمامی کسانی که خویشاوندی خائن در خانواده دارند، تمامی کسانی که بدرفتاری می کنند و به ارزش های اخلاقی پایبند نیستند!

مافیا درجهان و ایران

مافیا می تواند در هر جایی رشد کند. این روزها صحبت از مافیای ثروت و قدرت در ایران هم زیاد می شود البته این مافیا قطعا با سیسیلی ها رابطه مستقیم و غرابت ندارند اما اصطلاح مافیا در سراسر جهان برای گروه های سازمان یافته ای که ریشه های قدرت را در دست می گیرند  و با روش های غیر قانونی و قلدر مابانه کارشان را پیش می برد شکل گرفته و مرسوم شده است.

ایران درمسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد بنابر این دور از تصور نیست که خانواده های مافیای بین المللی به فکر حضور در ایران باشند. خوشبختانه تا کنون شواهد قابل اعتنایی در این خصوص مشاهده نشده است.

برخی هم بدون آگاهی از مفهوم مافیا و کاربردش در هر امری نام مافیا را پیش می کشند مافیای شیر یا مثلا سیب زمینی و گوجه فرنگی ! در حالی که انحصار و یا انحصار طلبی برخی باعث نمی شود که آنها را مافیا بدانیم.

حقیقت این است مافيا با مفهوم مصطلح در جهان به ويژه فرهنگ آمريكايي و ايتاليايي به عنوان شبكه‌اي قدرتمند كه داراي مزدوران آدمكش و خونخوار، مشاغل كثيف مانند قاچاق مواد مخدر، قمار و فحشا و تعدادي از خانواده‌هاي جنايتكار است، در ايران وجود ندارد.

اما این نکته که در بسیاری از بخش های مهم و به ویژه اقتصاد عده ای افراد در پی کسب قدرت و سوء استفاده از مهارت ها و ثروت های خود هستند وجود دارد.

این افراد بیشتر در پی انحصار آفرینی و بهره مندی از این انحصارات می باشند.

مافیای فوتبال،مافیای داوری، مافیای دارو، مافیای نفت، مافیای هتل و.... در واقع به افرادی اشاره دارد که به صورت سازمان یافته در پی بهره آفرینی غیرقانونی از صنعت و فعالیت اقتصادی خاصی هستند.

مبارزه با گروه های مافیایی کار دستگاه های انتظامی و امنیتی هر کشوری است که بعضا برای دستیابی به توفیقات بیشتر با مردم و پلیس بین الملل همکاری می کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► روزشمار بیش از 10 درصد حذف شد
چند راهکار برای بازاریابی از طریق بروشورها ◄

مطالب مرتبط
بنر