روز"بانکداری اسلامی" روزی برای تبریک

دوشنبه ، 10 شهریور 1393 ، 08:38

هفته دوم شهریور ماه به نام هفته بانکداری اسلامی‌و روز دهم شهریور ماه به نام روز بانکداری اسلامی‌نامیده شده است  اما این روز چه روزی است؟

به گزارش بانکی دات آی آر، برخی مدیران فرصت را مغتنم دانسته و این روز را به فعالین عرصه بانکداری اسلامی و نظام بانکی کشور تبریک می گویند اما آیا این روز صرفا برای تبریک و ارسال کارت تبریک برای همکاران است؟

اساس بانكداري جهان امروز، بر ربا و بهره استوار است و در كشورهاي سرمايه داري و غير سرمايه داري، بانكداري، يكي از منابع سرشار حكومت‏ها و بخش خصوصي به شمار مي‏رود. در ایران سال هاست تلاش شده از این نظام فاصله بگیریم و نظام عاری از سیستم ربوی را پیاده کنیم.

در دي ماه سال 1358، با اعلام برقراري حداقل سود تضمين شده به جاي بهره سپرده‏ها، و كارمزد به جاي بهره وام‏ها و اعتبارات مورد مصرف بانك‏ها، عنوان شد كه بانك‏ها اسلامي شده ‏اند. ولي با عنايت به فقه پربار اسلام و احكام مربوط به معاملات اسلامي، اين تغييرات جزيي، نمي‏توانست به عنوان بانكداري اسلامي مورد قبول مردم باشد. سرانجام قانون مربوط به عمليات بانكي بدون ربا توسط متخصصان آگاه به مسائل شرعي تقديم مجلس شد و در دهم شهريور سال 1362 به تصويب رسيد.

سیستم موجود خالی از اشکال نیست و منتقدان جدی دارد اما حقیقت این است که تلاش برای پیاده کردن یک سیستم بومی و منطبق با شرایط روز جامعه اسلامی خود قابل ستایش است.

همه ساله در این هفته بانک‌ها با اعلام موفقیت‌های خویش در مسائل مختلف بانکداری، نسبت به اعلام موجودیت جهت جذب هر چه بیشتر سپرده‌ها اقدام می‌نمایند اما متاسفانه طی سالیان اخیر کمتر شاهد تلاش جامع و تحقیقات کاربردی برای دستیابی به روش های کاربردی و جدید برای اجرای هر چه بیشتر سیستم اسلامی و خالی از ربا بوده ایم.

آنچه در بانکداری اسلامی مدنظر است کارآمدی بانکداری بدون ربا در ایجاد عدالت اجتماعی است.بانکداری اسلامی بایستی اولین هدف نظام اقتصاد اسلام را که عدالت اجتماعی است، تامین کند.

امری که تلاش های زیادی در جهت تحقق آن صورت گرفته اما حقیقت این است که خیلی کار ها هم انجام نشده و یا کمتر به آن توجه شده است.

نظام بانکی ایران یکی از پاک ترین سیستم های بانکی و با کمترین اثرات ربوی است اما منتقدان سرسخت معتقدند تا با نظام مطلوب فاصله داریم.

مردم به سیستم بانکی و قوانینش که از فیلتر مجلس و شورای نگهبان عبور کرده اعتماد دارند و تنها خواستار پیشرفت هرچه بیشتر و دستیابی به قله های نظام بانکداری اسلامی و خالی از ربا هستند .

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► کیف پول موبایلی (بخش سوم)
کیف پول موبایلی (بخش دوم) ◄

مطالب مرتبط
بنر