معرفی 3 سطح خدمات بانکداری الکترونیک

پنجشنبه ، 13 شهریور 1393 ، 10:15

استفاده کنندگان دائمی از خدمات بانکداری الکترونیک به خوبی می دانند که این شیوه از بانکداری علاوه بر صرفه جویی در وقت از جهات مختلف به نفع محیط زیست است.

به گزارش بانکی دات آی آر، بانکداری الکترونیک را می توان بانکداری سبز نامید چرا که از یک سو باعث کاهش مصرف کاغذ و مشتقات آن می شود. اگر یک بار هم پای شما به شعبه بانک باز شده باشد حتما مشاهده کرده اید که روزانه چندین برگ و سر برگ به بهانه های مختلف به عنوان فیش ، چک نویس و سایر نوشت افزار به ظاهر ضروری هدر می رود.

بانکداری الکترونیک شامل سیستم‌هایی است که مشتریان موسسات مالی را قادر می‌سازد تا در سه سطح اطلاع‌رسانی، ارتباط و تراکنش از خدمات و سرویس‌های بانکی استفاده کنند:

الف - اطلاع رسانی: این سطح ابتدایی‌ترین سطح بانکداری اینترنتی است. بانک اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات بانکی خود را از طریق شبکه‌های عمومی یا خصوصی معرفی می‌کند.

ب - ارتباطات: این سطح از بانکداری اینترنتی امکان انجام مبادلات بین سیستم بانکی و مشتری را فراهم می‌آورد. ریسک این سطح در بانکداری الکترونیک بیشتر از شیوه سنتی است و بنابر‌این، برای جلوگیری و آگاه ساختن مدیریت بانک از هرگونه تلاش غیرمجاز برای دسترسی به شبکه اینترنتی بانک و سیستم‌های رایانه‌ای به کنترل‌های مناسبی نیاز است.

ج – تراکنش: این سیستم متناسب با نوع اطلاعات و ارتباطات خود، از بالاترین سطح ریسک برخوردار است و باید سیستم امنیتی قوی بر آن حاکم باشد. در این سطح مشتری در یک ارتباط متقابل قادر است تا عملیاتی چون پرداخت صورتحساب، صدور چک، انتقال وجه و افتتاح حساب را انجام دهد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► چرا نمی گوییم بانکداری الکتریک!
توصیه ها و هشدار های امنیتی از زبان بانک سپه ◄

مطالب مرتبط
بنر