آشنایی با مفهوم 10 اصطلاح بانکی

دوشنبه ، 17 شهریور 1393 ، 13:14

 

بانک جزء لاینفک زندگی شهری است پس باید با مفاهیم و اصطلاحاتش آشنا باشیم.

به گزارش بانکی دات آی آر، در این گزارش شما را با 10 مفهوم رایج در بانکداری الکترونیک آشنا می کنیم:

1.بانک

بانک نهادی اقتصادی است که وظیفه هایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری ،عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفهٔ قیمومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خریدیا فروش را بر عهده دارند. وظایف بانک مرکزی عبارتست از انتشار اسکناس و تنظیم حجم پول در گردش، نگهداری فلزات گرانبها و ارزهای متعلق به دولت، نگهداری ذخایر قانونی و موجودی نقدی بانک های تجاری، ایجاد امکانات اعتباری برای بانک های تجاری، انجام دادن عملیات تصفیه حساب بین بانکها،صندوقداری و نمایندگی مالی برای عملیات بانکی دولت، اجرای سیاست پولی و کنترل حجم اعتبارات. این بانک مسؤولیت کنترل شبکه بانکی و اداره سیاست پولی ثبات را بر عهده دارد.این بانک، بانک‌ها را در جهت ارائهٔ خدمت و هماهنگی با اقتصاد به فعّالیت وا میدارد.

 

2.شبا

عبارت است از شمارة حساب بـانکی ایران، که به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانکهای کشور در این مستند تعریف و تبیین شده و در تمام سامانه‌های پرداخت بین بانکی منحصراً از این نوع حساب استفاده می‌شود.  «شبا» مستقل از نظام شماره‌گذاری داخلی هر یک از بانکها است، اما در محاسبة «شبا» از شمارة حساب مربوط به نظام شماره‌گذاری داخلی بانکها استفاده به عمل می‌آید. «شبا» مطابق با ضوابط  IBANتنظیم می‌شود.

3. IBAN

حروف اختصاری “International Bank Account Number”، شناسه‌ ایست که یک شماره حساب خاص را در یک بانک به صورت یکتا معرفی می‌کند. این شناسه مطابق با  استاندارد بین‌المللی ISO 13616:2007 تولید شده و به منظور یکسان سازی شماره حسابهای بانکی در سطح بین‌المللی به منظور تسهیلات تبادلات بین‌بانکی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4.ضمانت‌نامه بانکی

ضمانت نامه بانکی عبارت است از تعهد غیرقابل برگشت یک بانک به پرداخت وجه مورد ضمانت در صورت عدم ایفای تعهدات تحت قرارداد توسط شخص ثالث (فروشنده یا متعهد انجام قرارداد) انواع ضمانتنامه‌های صادراتی عبارتند از:
ضمانت نامه شرکت در مناقصه و مزایده TENDER (BID) BOND GUARANTEE
ضمانت نامه حسن انجام کار PERFORMANCE BOND GUARANTEE
ضمانت نامه پیش پرداخت ADVANCE PAYMENT GUARANTEE
ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان RETENTION GUARANTEE
ضمانت نامه پرداخت PAYMENT GUARANTEE


5.پاشا

سامانه تسویه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت و یا پایای شاپرک می‌باشد که دستور پرداخت‌های ارسالی به سامانه پایا را تولید می‌کند.


6.پایانه فروش

دستگاهی که با پذیرش کارت بانکی می‌تواند امکان فروش کالا و خدمات را برای فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت فراهم کند.


7.پذیرنده (Merchant)

شخص حقیقی یا حقوقی است که با پذیرش کارت بانکی و با استفاده از ابزار پذیرش نسبت به فروش کالا و یا ارائه خدمات به دارندگان کارت اقدام نماید.


8.پول الکترونیک

ارزش ذخیره‌شده بر روی ابزار الکترونیکی است که در قبال پرداخت وجه برای انجام پرداخت در اختیار شخص قرار می‌گیرد.


9.تراکنش

به فرآیند تبادل اطلاعات میان درخواست‌کننده و سوئیچ اطلاق می‌گردد که شامل ارسال پیام، پردازش آن و اخذ پاسخ مقتضی می‌باشد.


10.حساب تسویه پذیرنده

به حسابی که پذیرنده نزد بانک دارد، اطلاق می‌شود این حساب با کد شبا شناخته‌شده و بانک از طریق آن با پذیرنده دارای حساب، تسویه انجام می‌دهد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بانکداری اجتماعی چیست و آیا به آن کم توجه شده ایم؟
بالاخره نخستین بانک خصوصی و دولتی ایران کدام است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر