بانکداري الکترونیک خـُـرد(بخش اول)

يكشنبه ، 10 آبان 1394 ، 11:52

 

بانکی دات آی آر: براي پیاده سازي ، توسعه، و استفاده مشتریان از بانکداری الکترونیکی به چه چیزهایی نیاز داریم؟

ابزارهاي بانکداري الکترونیک
براي پیاده سازي ، توسعه، و استفاده مشتریان از بانکداری الکترونیکی به چه چیزهایی نیاز داریم؟
اولین و ساده ترین جوابی که به ذهن میرسد این است: ابزارهاي مناسب.
حال سئوالی که اینجا مطرح  میشود این است که این ابزارها چه هستند و هر یک در بانکداري الکترونیک چه نقشی ایفاء کنند؟
نخست باید به درگاه ها، خدمات و محصولات بانکداری الکترونیک بپردازیم. برای مثال، دستگاه های خودپرداز و یا کارت خوان محصول بانکداري الکترونیک تلقی میشوند یا درگاه هایی براي ارایه محصولات بانکداري الکترونیک؟ همینطور اینترنت بانک ، کارتهاي مغناطیسی و ... جزء کدامیک از محصول، خدمت و یا درگاه بانکداري الکترونیک هستند؟ در ادامه به این دو پرسش پاسخ می دهیم.

الف)درگاهاي بانکداري الکترونیک:
درگاه بانکداري الکترونیک جایگاهی به منظور ارایه خدمات بانکداري الکترونیک است. جایگاههایی که مختص بانکداري الکترونیک تعریف شده و خدمات دیگري بر روي آنها تعریف نشده را درگاههاي تک کاره می نامیم .در مقابل درگاههاي تک کاره، جایگاههایی هستند که خدمات بانکداري الکترونیک یکی از خدماتی است که آنها ارایه می کنند به طوریکه خدمت اصلی آنها چیزي غیر از بانکداري الکترونیک بوده که این دسته را درگاههاي چند کاره می نامیم. از درگاههاي تک کاره می توان به خودپرداز(ATM) یا کارتخوان (POS) اشاره کرد و از درگاههاي چند کاره نیز می توان از موبایل و اینترنت نام برد.  کلیه درگاههاي موجود در سیستم بانکداري الکترونیک  عبارتند از:

درگاههاي تک کاره
1)دستگاه خودپرداز (ATM)
2) دستگاه های خکارت خوان (POS)
3) پین پـَـد (PinPad)
4) کیوسک (Kiosk)

درگاههاي چند کاره
1)اینترنت
2)تلفن ثابت
3)تلفن همراه
4)رایانه شخصی
5)پی دی اِی (PDA)
6)تبلت (Tablet)

برگرفته از مقاله Banking Industry Basics از MIT Business School

مترجم: مهرداد دستورانی


 

► شماره تلفن های پرداخت غیرحضوری قبوض
نظامهاي پرداخت الکترونیکی (بخش پایانی) ◄

مطالب مرتبط
بنر