بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی(بخش اول)

دوشنبه ، 11 آبان 1394 ، 14:17

 

بانکی دات آی آر: بانکداری الکترونیک  رد روند خود با چالشهایی نیزمواجه است. ما در اینجا به بررسی دقیق تر امنیت به عنوان بزرگترین چالش بانکداري می پردازیم.

مسائل امنیتی در سیستمهای بانکداری الکترونیک
بانکداری الکترونیک  رد روند خود با چالشهایی نیزمواجه است. ما در اینجا به بررسی دقیق تر امنیت به عنوان بزرگترین چالش بانکداري می پردازیم. در سیستمهاي بانکداری الکترونیک مسائل امنیتی به چهار بخشاصلی تقسیم می شود:
1)اتصالات ارتباطی
2) رایانه ها
3)پایانه ها
4)کارتهای بانکی

این 4 بخش مولفه هاي اصلی هر تراکنش الکترونیکی نیز هستند لذا درادامه هر بخش را توضیح خواهیم داد:

امنیت اتصالات ارتباطی
اتصالات ارتباطی در سیستمهاي بانکداري نوین در برابر شیوه هاي مختلفی که برای قطع پیام و یا اجازه حملات انفعالی(مثل شنود غیر مجاز) و یا حملات فعال(مانند تغییر و یا جایگزینی پیام) به کار می رود، آسیب پذیرند. از محیطهایی که در آنها خطوط تلفنهای عمومی براي اتصال بین رایانه ها و پایانه ها مورد استفاده قرار میگیرند، به طور معمول براي کنترل و قطع ارتباطات از اتصال فیزیکی استفاده می شود. از طرف دیگر، در ارتباطات از طریق ماهواره و امواج کوتاه، دیگر اتصال فیزیکی نیاز نیست، زیرا یک آنتن مناسب اجازه ایجاد کانال ارتباطی بین ایستگاههاي فرستنده و گیرنده را می دهد؛ بنابراین در کنترل و قطع ارتباط از اتصالات فیزیکی استفاده نمی شود و به سیستمهاي ارتباطی بی سیم نیاز است. در این سیستمها ارتباطی با تغییر در داده ها از طریق نفوذ به شبکه که عموماً از طریق اتصالات شبکه صورت میگیرد، می توان مبادله غیر مجازي انجام داد بطور مثال با تغییر در داده ها، وجه می تواند به اشتباه به حساب شخص دیگري واریز شود یا مقدار انتقال وجه تغییر نماید.براي تامین امنیت در این بخش، تصدیق اصالت پیام و فرستنده آن می تواند مشکلات را حل کند، به کار گیري شیوه هاي تصدیق پیام به دریافت کننده آن اجازه می دهد تا از اصیل بودن پیام اطمینان حاصل کند.دراین شیوه دریافت کننده اطمینان پیدا می کند که مبداء و مقصد پیام کجاست. در کل امروزه پیشرفت فناوري توانسته با به کار گیري تجهیزات سخت افزاري و امکانات نرم افزاري، امنیت اتصالات ارتباطی به هنگام مبادله پیام را تامین نماید به طوریکه از این لحاظ در اکثر ارتباطات، امنیت کافی بر قرار است.

مترجم: مهرداد دستورانی

ادامه دارد...

► بانکداري الکترونیک خـُـرد( بخش پایانی)
بانکداري الکترونیک خـُـرد (بخش دوم) ◄

مطالب مرتبط
بنر