بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی(بخش سوم)

سه شنبه ، 12 آبان 1394 ، 11:19

 

بانکی دات آی آر: بانکداری الکترونیک  رد روند خود با چالشهایی نیزمواجه است. ما در اینجا به بررسی دقیق تر امنیت به عنوان بزرگترین چالش بانکداري می پردازیم.

امنیت کارتهای بانکی
کارت بانکی یا اعتباري مناسب ترین روش براي تعیین هویت است. یک کارت بانکی از یک سوء حافظ اطلاعات بانکی داده شده به مشتري توسط بانک است. امروزه با پیشرفت فنآوري و به کارگیري شماره شناسایی امنیت کارتها تامین شده چرا که شماره (PIN) شخصی شناسایی شخصی ، یک رابطه انحصاري بین مشتري و بانک ایجاد می کند. در واقع داشتن کارت بدون دانستن شماره شناسایی و یا همان رمز عبور کارت، براي برقراري ارتباط و انجام عملیات بانکی کافی نیست و از همین رو بانکها عامل با ارائه شماره شناسایی(رمز عبور کارت) خصوصی به مشتریان خود به همراه کارتی که بر روي آن شماره استانداردي درج شده ، امنیت کار را براي مشتري تضمین می کنند.
نسخه برداري و جعل کارت و سوء استفاده از رمز عبور کارت ،موارد اصلی تخلفات رایج کارتها هستند،امروزه با توجه به پیشرفت فناوري در طراحی کارتهاي هوشمند، این امکان فراهم شده که در آنها یک ریز پردازنده مخفی شود. این ریز پردازنده امکان انجام محاسبات لازم براي تعیین هویت و تصدیق اصالت مشتري را روي کارت فراهم میکند. همچنین
حافظه ریز پردازنده تعبیه شده در آن، اجازه می دهد اطلاعات مهمی از قبیل شماره حساب مشتري و مشخصات او در کارت ذخیره شود. این شیوه تامین امنیت، امکان دسترسی ، تغییر و دستکاري در اطلاعات کارت را از سوي متخلفان کاهش داده است. حتی وجه تسمیه چنین کارتهایی به دلیل هوشمند بودن آنها یا به عبارتی با هوش بودن آنهاست. در نهایت می توان متذکر شد، امکاناتی که مانع جعل کارت می شوند، هزینه تهیه کارت و کارت خوان را براي بانک عامل افزایش می دهند. اما تامین چنین زیر ساخت امنیتی براي جاري شدن بانکداري الکترونیک یکی از ضرورتهاي اساسی است. در کل با فراهم نمودن زیر ساختهاي بانکداري الکترونیک از نظر فنی، فرهنگی ، امنیتی و هماهنگی و همگام شدن آنها، امکان رواج بانکداري الکترونیک در جامعه فراهم می شود. از آنجا که زیر ساختها امنیتی جزء مهم ترین و کلیدي ترین زیر ساختها براي به کار گیري فناوري نوین بانکداري است، آشنایی بیشتر با شیوه هاي تامین امنیت می تواند مفید واقع شود.

 

منبع: Cardiff Business School

مترجم: مهرداد دستورانی

ادامه دارد...

► نقش بانک ها در توسعه صنعت
بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی( بخش چهارم) ◄

مطالب مرتبط
بنر