بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی( بخش چهارم)

سه شنبه ، 12 آبان 1394 ، 11:48

 

بانکی دات آی آر: بانکداری الکترونیک  رد روند خود با چالشهایی نیزمواجه است. ما در اینجا به بررسی دقیق تر امنیت به عنوان بزرگترین چالش بانکداري می پردازیم.

روشهاي تامین امنیت در بانکداري الکترونیک
در فصل قبل مطالبی در مورد مهمترین چالش بانکداري الکترونیک که امنیت می باشد مطالبی را ارائه دادیم. در این فصل سعی خواهیم نمود دقیق تر به بحث امنیت و روشهاي اجرایی آن بپردازیم. محور همه مطالب ارائه شده دراین فصل در مورد علم رمز نگاري ، روشهاي اجرایی و کاربردهاي آن در بانکداري الکترونیک است. امروزه در سیستمهاي بانکداري نوین،امنیت جزء پیش نیازهاي اصلی آن بوده به طوریکه عدم وجود امنیت در آن هر چند به طور ناچیز، نتیجه اي جزء شکست را به دنبال نخواهد داشت. بر اساس مطالعات
صورت گرفته نیازهاي امنیتی هر سیستم مبادلات الکترونیکی اعم از بانکداري الکترونیک را می توان به صورت ذیل دسته بندي نمود:

1)محرمانه بودن:اطلاعات بایدبراي تمامی اشخاص به غیراز دریافت کننده و فرستنده ، غیر قابل دسترس باشد.
2)تصدیق اصالت: هر دو طرف مبادله از اصیل بودن یکدیگر آسوده خاطر باشند. این نیاز امنیتی بیشتر در شیوه اینترنتی بانکداري ملاحظه می شود.
3)صحت داده ها: داده هاي فرستاده شده به عنوان بخشی از مبادله نباید طی مراحل ارسال تغییر داده شود.
4)عدم انکار: هیچ یک از طرفیت مبادله نتوانند مشارکت خود در مبادله را انکار نمایند.
5) به کار گیري انتخابی خدمات. در برخی شرایط لازم است قسمتی از مبادله مخفی و بقیه پیام واضح و آشکار باشد. در چنین شرایطی باید امکان مخفی کردن بخش انتخابی پیام وجود داشته باشد
.
براي دستیابی به پیش نیازهاي امنیت مبادلات که در فوق ذکر شد ، از شیوه هاي مختلفی چون رمز نگاری استفاده میشود. به علاوه در برخی بخشها چون تصدیق اصالت، صحت داده ها و عدم انکار آن از ابزارهاي دیگري چون امضاء دیجیتال و گواهی هاي کلید عمومی استفاده می شود. در ادامه به این دست شیوه هاي تامین امنیت در مبادلات الکترونیکی اشاره می شود.

منبع: Cardiff Business School

مترجم: مهرداد دستورانی

ادامه دارد...

► بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی(بخش سوم)
بحث امنیت در بانکداي الکترونیکی( بخش دوم) ◄

مطالب مرتبط
بنر