مزیت‌های اتصال کارت هوشمند ملی به عابربانک

سه شنبه ، 24 ارديبهشت 1398 ، 14:14

ماجرای استفاده از کارت ملی هوشمند در شبکه بانکی از این قرار است که بانک‌ها با همکاری سازمان ثبت احوال اقدام به انتقال اطلاعات بانکی روی تراشه کارت هوشمند ملی کرده و قابلیت‌هایی را برای انجام خدمات بانکی ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بانکی دات آی آر به نقل از خبر فوری، از سال گذشته اتصال کارت هوشمند ملی به کارتهای بانکی و کارت سوخت مطرح شد در ابتدا محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات درباره طرح تجمیع کارت‌ها گفته بود: به طور حتم تجمیع همه کارت‌های شهروندان اعم از کارت بانکی و کارت های دولتی موضوع مورد نظر نیست، تجمیع بیش از ۳۰ میلیون کارت بانکی و چندین میلیون کارت دولتی در یک کارت امکانپذیر نیست و از ابتدای پیشنهاد ما هم چنین موضوعی مدنظر نبود و برخی برداشت ها درباره این طرح نادرست بود. ‌

ولی بعدها وزیرارتباطات در مورد تجمیع کارت‌های هوشمند و اتصال آنها به عابربانک ؛ این طرح را عملیاتی  و حتی باعث جلوگیری از هدر رفت منابع عنوان کرد،  چندی پیش همتی رئیس کل بانک مرکزی  بر اهمیت استفاده از کارت‌های هوشمند ملی به جای کارت‌های بانکی تاکید کرده و گفته بود که تبدیل کارت‌های مغناطیسی به کارت‌های هوشمند می‌تواند کمک مناسبی به نظام بانکی بوده و علاوه بر ارتقای سطح امنیت، امکان پرداخت همراه امن را فراهم آورد.

همتی همچنین به این موضوع اشاره کرده بود که تکنولوژی استفاده از کارت هوشمند ملی در داخل کشور بومی سازی شده و می‌تواند تحولاتی در زمینه تجارت فراهم آورد.

به هر حال این روزها اتصال کارت‌های هوشمند ملی به کارت‌های عابر بانک جدی‌تر شده است و با برداشتن قدمهای اول از سوی بانک ملی، مشتریان می‌توانند از کارت‌های هوشمند ملی برای دریافت خدمات بانکی استفاده کند.

اما ماجرای استفاده از کارت ملی هوشمند در شبکه بانکی از این قرار است که بانک‌ها با همکاری سازمان ثبت احوال اقدام به انتقال اطلاعات بانکی روی تراشه کارت هوشمند ملی کرده و قابلیت‌هایی را برای انجام خدمات بانکی در آن ایجاد می‌کنند و انجام خدماتی نظیر واریز و برداشت پول، افتتاح حساب بانکی، انتقال وجه، افتتاح حساب، کلیه عملیات بانکی داخل شعبه، وصول چک و اموری از این قبیل از جمله خدماتی است که از طریق کارت‌های هوشمند، عملیاتی است که می‌تواند در آینده توسعه بیشتری پیدا کند.

در این حالت کاربران شبکه بانکی می‌توانند بدون همراه داشتن داشتن عابربانک و با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز با کارت هوشمند ملی برای دریافت خدمات اقدام کنند. البته این به معنی جایگزینی رسمی کارت‌ها ملی به جای عابربانک و حذف آن نیست، اما به مرور مشتریان شبکه بانکی می‌توانند این جایگزینی را انجام دهند.

اما مزیت‌هایی هم برای بانک‌ها نیز به همراه خواهد داشت؛ به گونه‌ای که احراز هویت الکترونیکی که یکی از دغدغه‌های نظامی بانکی به شمار می‌رفت اکنون با توسعه استفاده از کارت‌های هوشمند ملی برای دریافت خدمات بانکی تا حد زیادی رفع خواهد شد چراکه کارت هوشمند ملی برای احراز هویت علاوه بر رمز از اثر انگشت فرد هم استفاده می‌کند.

براساس این گزارش، در تابستان سال جاری به دلیل تحریم و نبود بدنه صدور کارت هوشمند ملی به تعویق افتاد اما سازمان ثبت احوال به کمک بانکها برآن شدند تا این فناوری را بومی کنند و به نوعی کارت هوشمند ایرانی تولید کنند.

صدور کارت‌های عابر بانک برای مشتریان هزینه‌ای را به همراه دارد که به دلیل شرایط تحریم، افزایش نرخ ارز و مشکلات مربوط به واردات این کارت‌ها، هزینه صدور نیز به مراتب افزایش پیدا کرده است لذا تبدیل کارت ملی هوشمند به کارت بانکی اقدام مناسبی محسوب می‌شود.
در شرایط فعلی حدود 90 میلیون کارت بانکی در شبکه بانکی کشور وجود دارد، اما با توسعه کارت ملی هوشمند، می‌توان هزینه‌ها و فرایند خدمات پرداخت را آسان کرد.

اصلاحات قوانین بانکی جهت استفاده از کارتهای جدید

حمید درخشان‌نیا رئیس سازمان ثبت احوال کشور  در مورد این کارتهای هوشمند گفت: کارت‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی شده که دارندگان آن می‌توانندبرای دریافت و پرداخت پول و همچنین برای افتتاح حساب از کارت‌های هوشمند استفاده کنند.

درخشان‌نیا گفت: با هماهنگی که با بانک مرکزی انجام شده به زودی اصلاحاتی در خصوص قوانین بانک‌ها انجام خواهد شد تا بهره‌برداری از کارت‌های هوشمند در سایر بانک‌ها گسترش یابد، همچنین با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به زودی تفاهم‌نامه‌ای امضاء خواهد شد که کارت هوشمند در این مراکز مورد پذیرش قرار بگیرد و با این کار دیگر امکان جعل اسناد وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: نصب کارتخوان‌های ویژه برای استفاده از خدمات کارت‌های هوشمند در مراکز و دستگاه‌ها از مواردی است که به طور جدی در دستور کار قرار دارد و به زودی این کارتخوان‌ها در سازمان‌ها، ادرات و سایر مراکز نصب خواهد شد.



جلوگیری از پول شویی و اختلاس با اتصال استفاده کارت هوشمند به عابربانک

نیما امیریان کارشناس بانکداری الکترونیک در مورد توزیع این کارت‌ها گفت:  جدا از کاهش نسبی هزینه‌های دولتی و مردمی به یک پویایی در اقتصاد ملی می‌رسیم، خدمات سریع‌تر و ساده تر به مردم ارائه می‌شود که این امر منجر به بهبود سطح کیفی زندگی عمومی خواهد شد.

وی معتقد است که فساد اقتصادی در سیستم اداری و بانکی با ارائه این کارت‌ها که عملکردی بسیار شفاف دارند ریشه‌کن خواهد شد، چرا که جعل کردن آنها کاری تقریبا غیرممکن است.

این کارشناس بانکداری الکترونیک با اشاره به اینکه استفاده از کارت ملی هوشمند در کشورهای همسایه‌ چون عمان و امارات و همچنین کشورهای اروپایی بسیار رواج دارد، گفت: بنا بر اقتضات موجود لزوم دستیابی به این فناوری از اهمیت ویژه ای برخوردار بود زیرساخت‌های لازم در کشور هنوز به طور سراسری نیز برآورد نشده است ولی سعی می شود که با از بین بردن مشکلات تمام کشور و تمام بانکها با وجود قوانین مختلف به این فناوری دسترسی پیدا کنند.

و اما نحوه اتصال ..

حسین پور طاهری، مدیر پروژه اتصال کارت هوشمند ملی به شبکه شتاب بانکی بانک ملی در این باره گفت: نحوه اتصال کارت های ملی به شبکه بانکی به این صورت است که مشتریان بعد از ورود به باجه VTM با شناسایی اثر انگشت به صورت انلاین شناسایی می شوند.

پورطاهری بیان کرد: این اطلاعات از قبل در کارت ملی هوشمند ذخیره شده و با ورود یک اثر انگشت در حسگر موجود در باجه و تطبیق آن با اثر انگشت ذخیره در کارت ملی، می توان خدمات بانکی را از کارت ملی هم دریافت کرد.

وی  درباره سه کاربرد مهم کارت ملی هوشمند گفت: در صورتی که مشتری کارت عابربانک همراه نداشته باشد، این کارت به عنوان کارت بانکی برای دریافت پول کاربرد خواهد داشت. کاربرد دوم آن برای بازکردن حساب خواهد بود به گونه ای که مشتری می تواند از منزل افتتاح حساب کند؛ کاربرد سوم نیز برای خوددریافت یعنی ارائه پول به دستگاه خودپرداز صورت می گیرد.

پورطاهری در پایان گفت:  این پروژه با همکاری سازمان ثبت احوال و بانک ملی انجام شده است.

► نقش تهیه‌کننده سریال شهرزاد در پرونده بانک سرمایه چیست؟
احتمال جمع‌آوری برخی از شعب بانک‌ها ◄

مطالب مرتبط
بنر