با اپلیکیشن های رمزساز بانک های ایرانی آشنا شوید

شنبه ، 4 خرداد 1398 ، 08:23

به گزارش بانکی دات آی آر، همانطور که می دانید قرار بود از اول خردادماه سال جاری، رمز دوم یکبار مصرف جایگزین رمز دوم کارت های بانکی شود، اما این طرح بنا به دلایلی به صورت اختیاری اجرا شد. در همین راستا، بانک های دولتی و غیردولتی اقدام به راه اندازی اپلیکیشن های رمزساز کردند تا مشتریان شان بتوانند به راحتی رمز دوم یکبار مصرف دریافت کنند.
در ادامه اپلیکیشن رمزساز چند بانک ایرانی پرداخته ایم:


1.    «راز» و «صاپ» بانک صادرات
تمامی دارندگان کارت‌های بانک صادرات ایران می‌توانند در صورت تمایل از طریق تلفن همراه و دستگاه خودپرداز، دسترسی به رمز یک‌بارمصرف را فعال کنند. به طوری‌که در اولین مرحله برای فعال‌سازی فرآیند تولید رمز یک‌بارمصرف، متقاضی باید برنامه «راز» را از سایت این بانک یا با استفاده از لینک «رمزساز پویا» در اپلیکیشن پرداخت صاپ دانلود و نصب کرده و شماره تلفن همراه ثبت شده در بانک را در برنامه وارد کند.
در صورت تطبیق شماره تلفن، کد فعال‌سازی برنامه برای او پیامک می‌شود و در غیر این صورت متقاضی باید به نزدیک‌ترین شعبه بانک مراجعه کرده و کد فعال‌سازی را دریافت کند. پس از آن، کد فعال‌سازی را در کادر مورد نظر وارد و رمز ورود یا الگوی دلخواه برای ورود به نرم‌افزار را تعریف کند.
متقاضی بعد از انجام مراحل فوق باید به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز بانک صادرات ایران مراجعه کرده و پس از وارد کردن کارت بانکی و ورود به صفحه اصلی، گزینه «فعال‌سازی رمز اول یا دوم یک‌بارمصرف» را از منوی سایر خدمات انتخاب و شماره تلفن همراه خود را وارد کند. در صورت تطابق تلفن همراه، علاوه بر پیامک کد فعال‌سازی به تلفن همراه، رسید رمز هشت کاراکتری را هم از دستگاه دریافت کند.
پس از طی مراحل ذکر شده، متقاضی باید مجدداً وارد برنامه «راز» یا منوی رمز پویای صاپ شده و منوی افزودن رمز اول یا دوم کارت را انتخاب و رمز دریافتی از خودپرداز را در کادر اول و کد فعال‌سازی ارسالی در پیامک را در کادر دوم وارد کند.

2.    «ارس» بانک دی
اپلیکیشن رمزساز «اَرَس» که با تلاش کارشناسان معاونت فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک بانک دی و به منظور صیانت از حریم خصوصی مشتریان عملیاتی شده است، یک برنامه قابل نصب بر روی تلفن های همراه هوشمند (اندروید و iOS) است و تمامی مشتریان حقیقی بانک می‌توانند پس از دانلود  این برنامه از سایت بانک و نصب آن بر روی تلفن همراه خود با مراجعه به شعب بانک دی نسبت به  فعال سازی آن اقدام کنند.
هر رمز تولید شده توسط اپلیکیشن رمزساز ، تنها یک بار و به مدت 60 ثانیه قابل استفاده است و  حتی در صورت سرقت یا افشای رمز مذکور پس از استفاده و یا منقضی شدن، امکان سوء استفاده از آن وجود نخواهد داشت.
شایان ذکر است در آینده ، قابلیت تولید رمز اول یکبار مصرف کارت و امکان فعالسازی اپلیکیشن از طریق خودپرداز و اینترنت بانک نیز به برنامه رمز ساز « ارس» افزوده خواهد شد.


3.    «رمزینه» بانک سامان
اپلیکیشن «رمزینه» در دو نسخه اندروید و اپل از طریق سایت بانک سامان در اختیار کاربران قرار گرفته است و مشتریان سامان برای ورود به سامانه‌های مجازی و انجام تراکنش های مالی می‌توانند از آن استفاده کنند.
در حال حاضر اپلیکیشن «رمزینه» امکان تولید و فعال‌سازی رمز دوم کارت را به صورت یکبار مصرف دارد و به زودی سایر رمزها مانند رمز اول کارت و رمز نت بانک را نیز به صورت یکبار مصرف از طریق آن قابل تولید است.
همه مشتریان حقیقی بانک سامان که دارای کارت‌های قابل برداشت هستند می‌توانند از خدمات رمز یکبار مصرف اپلیکیشن «رمزینه» استفاده کنند.


4.    «60» بانک ملی
کاربر ﺑﺠﺎی اﺳﺘﻔﺎده از رﻣﺰ اول/دوم ﺧﻮد، از رﻣﺰ اول/دوم ﯾﮏ ﺑﺎر ﻣﺼﺮف ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ اﭘﻠﯿﮑﯿﺸﻦ در ﮔﻮﺷﯽ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ وی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد؛ اﺳﺘﻔﺎده میﻧﻤﺎﯾﺪ. اﯾﻦ رﻣﺰ، ﺑﺮای ﻣﺪت ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﻣﻌﺘﺒﺮ اﺳﺖ و ﺑﻌﺪ از آن، اﻋﺘﺒﺎرش را از دﺳﺖ ﻣﯽ دﻫﺪ. ﻟﺬا، اﻓﺸﺎ ﺷﺪن اﯾﻦ رﻣﺰ، ﺧﻄﺮی ﻧﺨﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.


5.    رمزساز بانک سپه
این نرم افزار برروی گوشی های اندروید و ایفون قابل نصب است و استفاده از این برنامه هیچ هزینه ای را به مشتری تحمیل نمی کند. از مهمترین خصوصیات رمزساز سپه موارد ذیل است:
-     نصب برروی چند سیستم
این امکان وجود دارد که مشتری برنامه رمزساز خود را برروی چند سیستم مختلف نصب کند. بعد از فعال سازی هر کدام، میتوان همزمان از آن ها استفاده کرد. فعال سازی به فرآیندی گفته می شود که برنامه را برای استفاده مشتری مشخصی آماده میکند.
-     استفاد چند مشتری از یک نرم افزار
همچنین این امکان وجود دارد که برروی یک برنامه نصب شده، رمزساز مشتری های مختلف را فعال سازی کرد . در این حالت هرمشتری با نام کاربری و رمز ورود برنامه به اطلاعات رمز ساز خود دسترسی پیدا می کند و رمز معتبر برای آن مشتری تولید خواهد شد.
برای نصب آخرین نسخه برنامه رمزساز بانک سپه برروی گوشی موبایل خود ابتدا به سایت https://www.ebanksepah.ir/ مراجعه کنید.


► ارائه خدمات بانکی به روشندلان در ۸ شعبه بانک دی
رمز یکبار مصرف در دسترس مشتریان بانک‌ها قرار می‌گیرد ◄

مطالب مرتبط
بنر