سامانه های نوبت دهی چطور به کمک بانک ها آمد

دوشنبه ، 1 مهر 1392 ، 14:59

 

چند سالی است که راه اندازی سیستم های نوبت دهی به شکل معجزه آسایی در نحوه عملکرد مشتریان و کارکنان بانک های کشور تاثیر گذار بوده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، همه ما هنوز صف های طولانی بانک، درگیری بر سر نوبت، چهره ناراحت و افسرده کارمندان پشت باجه را به یاد داریم اما راه اندازی و فراگیر شدن یک سیستم هماهنگ همه این مشکلات را برطرف کرد.

سیستم نوبت دهی که به نامهای سیستم نوبت بندی یا سیستم مدیریت الکترونیکی صف، سیستم صف یا سیستم نوبت دهی الکترونیکی نیز خوانده می‌شود، یکی از ابداعات در زمینه اتوماسیون بوده که با بکارگیری این سیستم، صف فیزیکی به مفهوم سنتی آن کاملا״ حذف شده و صف مجازی بصورت نرم‌افزاری و پیشرفته تشکیل و کنترل می‌شود.

سیستم‌های نوبت دهی راهکاری مناسب برای نظم بخشیدن به صف‌ها در مراکزی همچون بانک‌ها ، دفاتر خدمات گردشگری، ، مراکز پزشکی ، دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) و ... می‌باشد.

نحوه کار سیستم

۱-مشتری به هنگام ورود با انتخاب نوع خدمات مورد نیاز و بازدن کلید مربوطه بلیط نوبت خود را از دستگاه چاپ بلیط درخواست می‌کند.

۲- سیستم کنترل مرکزی بلافاصله پس از پردازش‌های لازم بلیط مناسب را که شامل نوع صف، نوبت، مدت زمان تقریبی انتظار، تعداد افراد موجود در صف و احیاناً اطلاعات دیگری است صادر می‌کند.

۳- کاربران با صفحه کلیدی که در اختیار دارند، آمادگی پذیرش نفر بعدی را به سیستم اعلام می‌کنند.

۴- کنترل مرکزی بلافاصله پس از پردازش‌های لازم شماره بلیط مشتری را به طرق زیر اعلام می‌کند: ۱-۴- شماره بلیط روی نمایشگر بالای باجه درج شده و چشمک می‌زند. ۲-۴- آهنگ مخصوص و فراخوانی نواخته شده و به دنبال آن جمله (شماره....به باجه......) پخش می‌شود. ۳-۴- در نمایشگر اصلی شماره بلیط و شماره باجه‌ای که مشتری می‌بایست مراجعه کند نمایش داده می‌شود .

۵- مشتری به باجه مربوطه مراجعه کرده و سرویس خود را دریافت می‌کند. پس از اتمام سرویس در باجه مربوطه، بسته به نوع کار ممکن است کار مشتری تمام شده و یا به جهت سرویس‌های بعدی به باجه دیگر منتقل و روند از بند ۴ تکرار می‌شود.

سیستم نوبت دهی بی سیم

نسل جدید سیستم های نوبت دهی، سیستم های نوبت دهی بی سیم می باشد که برای ارتباط بین اجزای مختلف دستگاه از امواج الکترومغناطیسی استفاده می شود. از مزایای این گونه سیستم ها می توان به عدم نیاز به کابل کشی و داکت بندی، مصرف برق پایین تر و عدم نیاز به کامپیوتر اشاره کرد. همچنین اعمال تغییرات در این نوع سیستم ها به سادگی صورت می گیرد.

اگرچه در اغلب شعب بانک ها هنوز هم کسانی هستند که بدون نوبت و آشنا بازی کارشان راه می افتد! اما همین که بخش عظیمی از کار ساماندهی شده جای شادی دارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► ضرورت توجه به روش های شناسایی تقلب در بانکداری الکترونیک
گوگل والت، تحولی عظیم در دنیای بانک و بانکداری ◄

مطالب مرتبط
بنر