ارزش واقعی دلار چقدر است؟

دوشنبه ، 29 مهر 1392 ، 15:07

امروز هم با کاهش محسوس قیمت دلار روبرو بودی به نحوی که دلار باز هم به زیر 3 هزار تومان رسید این در حالیست که بانک مرکزی نرخ 3100 تومان را برای نرخ ارز واقعی می داند اما نرخ واقعی کدام است؟

به گزارش بانکی دات آی آر، بازار وارداتی ایران خواستار دلار ۲۹۰۰ تومانی است. اگرچه پذیرش قیمت دلار 3 هزار تومانی به معنای پذیرش ضمنی کاهش ارزش ریال است اما باید بپذیریم با برداشته شدن تحریم ها و افزایش صادرات نفت قیمت دلار هم کاهش محسوسی خواهد داشت.

در این بین برخی کارشناسان اعتقاد دارند: اگر رییس بانک مرکزی قیمت دلار را ۳۰۰۰ تومان اعلام نمی‌کرد، ممکن بود قیمت دلار پایین بیاید که این امر در شرایط کنونی رکود بدی به وجود می‌آورد که تبعاتش خیلی بیشتر از بالا بودن نرخ ارز است.

امروز مهم‌ترین موضوع ثبات در نرخ ارز است تا برای سرمایه‌گذاری امنیت وجود داشته باشد. تقابل این نوع نگرش با برداشته شدن بخش اعظمی از نگرانی‌های روانی و سیاسی از بازارموجب رسوب قیمت به کف می‌شود که البته برای رسیدن به آن باید منتظر ماه‌های آینده ماند. فضای سیاسی و بین‌المللی کشور در این روزها تحت‌تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار دارد.

برنامه آزاد‌سازی دارایی‌های دلاری ایران توسط غرب اگرچه یک امتیاز کامل نیست؛ اما می‌تواند برخی از توقعات ارزی وارد‌کنندگان را تامین کند. تاثیر روانی و کاهشی آن بر تقاضای دلار گران نیز بهای ارز را به سوی تعدیل بیشتر هدایت خواهد کرد. سخن از پذیرش برخی دیگراز شرایط ایران توسط غربی‌ها از جمله غنی‌سازی در خاک ایران هم در راستای تنش‌زدایی از فضای بازار ارز می‌تواند به این روند کمک کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► همه چیز در باره تجارت الکترونیک
واحد پولی های ایران از ابتدا تا امروز+جدول ◄

مطالب مرتبط
بنر